Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri J. nr. 436-37 Den  16. juni 2005 Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 3. juni 2005 ( FLF alm. del spørgsmål 158  -161 og 163 ) anmodet om min besvarelse af følgende spørgsmål: Spørgsmål 159: ”Burde det ikke ved hver transport sikres, at der skal en dyrlæge ombord og tilse dyrene og deres fo   r- hold ombord på transporten?” Svar:   Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen. Fødevarestyrels en har til mig oplyst fø lgende, hvortil jeg kan henholde mig: ”Der er ikke i den eksisterende lovgivning krav om, at der skal en dyrlæge om bord for at  tilse d   yrene og deres forhold om bord på hver enkelt transport. Initiativer om at fastsætte obligator   isk krav om, at embedsdyrlægen rent fysisk skal om bord på hver enkelt lastbil i forbindelse med afsendelse, en s   å- kaldt 100% rampekontrol, har tidligere været overvejet. Overvejelserne er foregået i Justitsministeriets regi. Justitsministeriet oplyste d.  2. juni 2004 i forbin- delse med orientering om status for implementering af V45 Folketingets Udvalg for Fødevarer, Lan d- brug og Fiskeri om, at 100% rampekontrol ikke vil være i overensstemmelse med EU  -retten, mens indførelse af et øget antal stikprøver vil s   kulle opfylde bestemmelserne i transportdirektivet (direktiv 91/628/EØF af 19. november 1991 om besky  ttelse af dyr under transport m.v. som senere ændret), herunder direktivets artikel 8 om, at kontrollen skal være begrænset til en passende prøve af de dyr , der transporteres årligt på en medlemsstats omr  å de. Justitsministeriet tilkendegav i samme skrivelse, at det var ministeriets opfattelse, at det formentlig vil være i overensstemmelse med EU  -retten at intensi- vere antallet af stikprøvekontroller til et st ed mellem 25 og 30 procent.
Side 2/2 Fødevarestyrelsen finder anledning til at bemærke, at uanset embedsdyrlægen ge nnemfører kontrol af dyrene på lastbilen, ændrer dette ikke ved, at det er transportøren og chaufføren, som er ansvarlige for transporten.” Lars Barfoed                                                                                                                                      /Birgit Gottlieb