Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Civilkontoret Sagsnr.: 2005-151-0026 Dok.: RSB40630 Endelig besvarelse af spørgsmål nr.   152 af 2. juni 2005 fra Folketingets Udvalg for Fød eva- rer, Landbrug og Fiskeri. Spørgsmål: ” Justitsministeren  bedes  give  en  teknisk  redegørelse  for  ventilationssystemerne  i lastbilerne indrettet til dyretransport, herunder om ventilationen i visse tilfælde ikke fungerer, hvis motoren ikke kører? ” Svar: Som anført i den fore løbig e besvarelse af spørgsmål  et,har   Justitsministeriet til brug for besvarel- sen anmodet Fær  dselsstyrelsen om en udtalelse. Fæ  rdselsstyrelsen har ved brev af 9. august 2005 oplyst følgende: ”Til  brug  for  besvarelsen  har  Færdselsstyrelsen  indhentet  oplysninger  fra  dele  af lastbilbranchen. Af disse oplysninger fremgår det, at 1 ventilator typisk bruger o m- kring 112 watt. Hvis  en  lastbil er forsynet med 9 ventilatorer, vil de bruge 9 x 112 watt, og hvis de kører i en time, vil de have et samlet forbrug på ca. 1000 watt. Nyere lastbiler  er  forsynet  med  2  batterier  -  hver  med  en  kapacitet  på  220  amper etimer, d.v.s. ialt 420 amperetimer. Det betyder, at når der ses bort fra andet elfo rbrug såsom køleskab, tv m.m., så vil ventilatorerne kunne fungere i op til 10 timer, hvis lastbilens motor er slukket. Realistisk set vil ventilatorerne under normale omstændigheder dog kun kunne fungere i op til 5-6 timer –  hvis der vel at mærke er tale om et nyere kør   e- tøj. Hvis der er tale om ældre lastbiler vil kapaciteten dog bl   ive reduceret væsen  tlig hurtigere  – nævnte oplysninger   relaterer sig til 24 volt elanlæg, der er typisk for lastb  iler. Der findes i øvrigt mange dyretransportkøretøjer, som har særskilte batterier plac eret på  påhængskøretøjet,  hvilket  øger  batterikapaciteten  væsentligt.  Disse  batterier  a n- vendes  typisk  alene  til  ventilatorer  og  læssebagsmæk.  Der  stilles  dog  ikke  krav  til batterikapaciteten, ligesom der heller ikke stilles krav til placering af batterierne. Der er  således  ikke  krav  om,  at  påhængskøretøjer  til  dyretransport  skal  have  sæ rskilte batterier.”
- Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at den seneste ændring af 1993  -transportbekendt- gørelsen1 indebærer, at der i bekendtgørelsens bilag 3    er fastsat udtrykkelige bestemmelser om ventilati onssystemet. Der stilles bl.a. krav om, at ventilationssystemet skal kunne køre med ma k- simal ydelse i mindst 4 timer uafhængigt af transportmidlets motor.   Dette krav, som svarer til transportforordningens2 bestemmelser om mulighed for ventilation uafhængigt af mot  oren,tr  æ- der i kraft den 5. januar 2007,dvs. samtidig med t  ransportforordningen. 1 Bekendtgørelse nr. 201 af 16. april 1993 om beskyttelse af dyr under transport, som senest ændret ved bekend   tgø- relse nr. 734 af 13. juli 2005.   2 Forordning nr. 1/2005 af 22. december 2004 om beskyttelse af dyr og dermed forbundne aktiviteter m.v.