Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. MINISTEREN 24. maj 2005 070 Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 17. maj 2005 (spørgsmål nr. 125 alm. del) anmodet om min besvarelse af følgende spørgsmål: Spørgsmål 12  5: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 13. maj 2005 fra Den Danske Dyrlægeforening ve   d- rørende Danmarks Fødevareforskning, jf. FLF alm. del   – Svar: Umiddelbart efter min tiltrædelse som minister bliver jeg bekendt med den økonom   iske si tuation i Danmarks Fødevareforskning, hvor man i institutionen i forbindelse med opgørelsen af regnskabsr  e- sultatet for 2004 kunne konstatere et betydeligt underskud. Bestyrelsen for Danmarks Fødevareforskning holdt et møde den 14. marts 2005, hvor der bl  ev frem- lagt en nærmere redegørelse for den økonomiske situation. Bestyrelsen anmodede ved dette møde d i- rektionen om at udarbejde en økonomisk tilpasningsplan for institutionen. Ved det efterfølgende b  e- styrelsesmøde den 6. april 2005 tiltrådte b  estyrelsen tilpasningsplanen, idet man dog gav udtryk for, at såfremt Danmarks Fødevareforskning ikke tilføres nye midler, vil dette få betydelige negative kons e- kvenser for den faglige opgavevaretagelse. Udmøntningen af tilpasningsplanen blev i begyndelsen af april e n personalereduktion på ca. 120 me d- arbejdere. De foretagne besparelser i tilpasningsplanen fordeles på institutionens tre indsatso mråder: ernæring, fødevaresikkerhed og husdyrsygdomme, dog således, at ernæringsområdet, der er det mindste, besk æ- res forholdsmæssigt mindst. Besparelserne på indsatsområderne fødevaresikkerhed og husdyrsy g- domme fordeles proportionalt. Det er således ikke korrekt, at ernæringsområdet friholdes for bespare l- ser. De aktiviteter, der rammes af besparelserne er dem, som institutionen ud fra en faglig vurdering anser for at have de mindst indgribende konsekvenser. Jeg er naturligvis enig med bestyrelsen i, at Dan- marks Fødevar eforskning fortsat skal kunne løfte sine kerneopgaver på et højt fagligt niveau. Jeg har derfor nedsat en task force, der skal vurdere Danmarks Fødevareforsknings regnskab for 2004 og budget for 2005. Desuden skal task forcen vurdere bestyrelsens oplæg vedr. tilpasning af instituti  o- nens økonomi og endelig udarbejde en plan for en samlet økonomisk løsning for Dan   marks Fødevar e- forskning for de kommende år. Jeg ser frem til at få forelagt resultatet af arbejdet fra task forcen. Forskning og innovation har topprioritet for regeringen. Danmark skal blive et af verdens mest idérige og højteknologiske samfund, og vi sk al blive bedre til at omsæ  tte ny viden og ideer til produktion og
Side 2/2 nye arbejdspladser. Regeringen lægger stor vægt på at fremme kvaliteten af dansk forskning ved at udbyde relativt flere af forskningsmidlerne i åben konkurrence. Den 26. oktober 2004 blev der indgået en bred politisk aftale om udmøntning af forskningsrese  rven på næsten 3. mia. kr. for perioden 2005  -2008. I den politiske aftale om udmøntningen af forskningsreserven blev der bl.a. allokeret forskning smidler til satsningsområdet ”Sammenhængen mellem fødevarer, sundhed og livsstil, hvor der i peri oden 2005 - 08 afsættes 276,8 mio. kr. Herudover tilføres der fra 2006   -08 16 mio. kr. årligt til Danmarks F ø- devareforskning, som en bevilling til basisforskning i fødevaresikkerhed. Det er således ikke k  orrekt, at der ikke er tilført midler til fødevareforskningen i forbindelse med de midler der er a  fsat til styrkelse af forskningen i Danmark. Lars Barfoed /Jakob Møgelvang