Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK   7. april  2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Transport og Energiministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 4 (Alm. del – bilag 37) af 8. marts 2005.
2 Notat Dato J.nr. Sagsbeh. Org. enhed : : : : 1. april 2005 004-89 RNo, lokaltelefon 2 33 3. Kontor Bidrag til svar til Folketingets Europaudvalg. Europaudvalget har i brev af 8. marts 2003 stillet mig følgende spørgsmål 4 (Alm. del – bilag 37), som jeg hermed skal besvare.   Svaret vedlægges i 5 eksemplarer Spørgsmål 4: ”Ministeren bedes oplyse, om og i givet fald hvordan det vil påvirke de enkelte EU- medlemsstaters medlemskab af de internationale organisationer på transportområ- det,  hvis  EU  bliver  selvstændigt  repræsenteret  i  de  pågældende  organisationer,  jf. transportkommissær  Jacques Barrot’s  skriftlige svar på spørgsmål 12 i  forbindelse med Europa-Parlamentets høring af ham (spørgsmål og svar er vedlagt).” Svar: Jeg kan oplyse, at ved Fællesskabets tiltræden til Den mellemstatslige Organisation for  den  Internationale  Jernbanebefordring,  OTIF  er  det  ifølge aftalen,  der  under- skrives af Fællesskabet og OTIF, fastlagt, at Fællesskabet ikke bidrager til OTIF's budget og heller ikke deltager i beslutninger vedrørende dette budget.   For så vidt angår stemmerettigheder udøver Fællesskabet på de områder, hvor Fæl- lesskabet  har  fået  tildelt  enekompetence  fra  medlemslandene,  de  stemmerettighe- der, der ellers efter OTIF- konventionen ville tilkomme de af Fællesskabets med- lemslande, som også er medlemmer af OTIF. Samlet set opnås ved Fællesskabets tiltræden til OTIF en forbedret mulighed for at harmonisere   liberaliserings-   og   interoperabilitetstiltagene   på   Fællesskabets   og OTIFs plan. For så vidt angår EU-medlemskab af IMO, relaterer forslaget sig bl.a. til Kommissio- nens henstilling til Rådet fra april 2002 om, at Rådet bemyndiger Kommissionen til at føre forhandlinger med IMO om EU-medlemskab.   Ved brev af 29. oktober 2002 (Europaudvalget Alm. del – bilag 153) besvarede uden- rigsministeren  et  lignende  spørgsmål  fra  Europaudvalget.  Det  fremgår  af  dette  svar blandt andet, at næsten alle EU-lande, herunder Danmark, under de første forhandlin- ./.
3 ger i EU stillede sig kritisk over for forslagets grundidé, og stillede sig tvivlende over for merværdien ved et EU-medlemskab af IMO.   Kommissionens henstilling blev præsenteret på Rådsmødet (transport og telekom- munikation) den 17.-18. juni 2002. Forslaget blev i den forbindelse forelagt Folke- tingets Europaudvalg til orientering den 14. juni 2002.   Forslaget er endnu ikke blevet substansbehandlet på et rådsmøde. En officiel dansk holdning vil blive fastlagt, såfremt forslaget atter tages op.   For så vidt angår Den internationale civile luftfartsorganisation, ICAO, har Kom- missionen i april 2002 fremsat en henstilling om, at Rådet bemyndiger Kommissio- nen til at føre forhandlinger med ICAO om EU-medlemskab (SEC (2002) 381). Forslaget  blev  præsenteret  på  Rådsmødet  (transport  og  telekommunikation)  den 17.-18. juni 2002. Forslaget blev i den forbindelse forelagt Folketingets Europaud- valg til orientering den 14. juni 2002. Grundnotat er oversendt til udvalget den 30. maj 2002. Under behandlingerne i Rådets Transportarbejdsgruppe har en række medlemslan- de,  herunder  Danmark  udtrykt  modstand  mod  forslaget,  idet  man  har  stillet  sig tvivlende over for forslagets merværdi. Det skal bemærkes, at Danmark ikke er medlem af Centralkommissionen for sejlads på  Rhinen  (CNRR)  og  Donau-kommissionen  og  derfor  ikke  kan  forholde  sig  til spørgsmålet om EU-medlemskab i relation hertil.