Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
25. maj 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Finansministeriets
besvarelse af spørgsmål nr. 11 af 13. maj 2005 (EUU alm. del.).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
177294_0002.png
2
23. maj 20
Spørgsmål fra FEU i forbindelse med samråd den 4. maj 2005
Spørgsmål 11 (Svend Auken):
”Finansministeren bedes – som lovet på Europaudvalgets møde den 4. maj -
oplyse fordelingen af strukturfondsmidler mellem de ”gamle” og de ”nye”
EU-lande i Kommissionens forslag til finansielle perspektiver for 2007-
2013.”
Svar:
Med Kommissionens forslag og seneste korrektion for vækstskøn vil strukturfonds-
støtten til de ”gamle” EU-15-lande udgøre 50,2 pct. af den samlede støtteindsats
mod 49,8 pct. til de ”nye” medlemslande for 2007-2013. De nye lande omfatter ud
over de 10 lande der blev medlemmer i 2004 også Bulgarien og Rumænien.
Tabel 1. Strukturfondsbevillingernes fordeling
1
2004-priser, mia €
EU-15
EU-10
EU-2
De ”nye” landes
samlede andel (%)
2006
28,9
8,7
0
2
23,1
2007
26,0
18,7
2,0
44,3
2008
25,6
19,2
2,7
46,2
2009
25,0
20,0
3,6
48,5
2010
24,3
20,7
3,8
50,2
2011
23,6
21,5
4,0
51,9
2012
23,4
22,4
4,2
53,1
2013
23,4
23,0
4,4
54,0
1) Finansministeriets beregninger baseret på Kommissionens oplysninger.
Tabellen angiver strukturfondsbevillingerne som opført under udgiftskatego-
ri 1b i Kommissionens forslag, idet der gøres opmærksom på, at midler over-
ført til udgiftskategori 2 også medregnes i den samlede opgørelse af EU's
samhørighedspolitik. Den procentvise fordeling af disse midler er omtrent
den samme.
2) Der ses bort fra førtiltrædelsesstøtte som til dels har karakter af struktur-
fondsstøtte.
Til sammenligning udgør befolkningen i de 12 nye medlemslande godt en 1/5 af
EU's befolkning (22 pct.). Der gøres opmærksom på, at fordelingen af midlerne er
opgjort ud fra andele af EU's budget til strukturfonde opgjort i euro. Som følge af
det relativt lave prisniveau i de nye medlemslande vil købekraften af midlerne til de
nye lande være forholdsmæssigt højere.