Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK   29. april  2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Udenrigsministe- riets besvarelse af spørgsmål nr. 1 af 8. marts 2005 (EUU alm. del.).  
2 Udenrigsministeriet Svar på spørgsmål 1 af 8. marts 2005 fra Folketingets Europaudvalg. Spørgsmål 1: ”I forlængelse af udenrigsministerens svar om det teknisk- administrative arrangement mellem Kommissionen og Israel, som skal sikre, at varer fra bosættelser ikke indføres til EU til præferencetold (EUU alm. del spørgsmål 7), anmodes udenrigsministeren om at besvare følgende spørgsmål: Vil  ministeren  redegøre  for,  hvordan  det  tekniske  arrangement, såfremt det endosseres af medlemslandene, vil blive implemeteret for så vidt angår de såkaldte blandingsprodukter og produkter, der delvist  er  fremstillet  i  en  bosættelse.  Det  kan  for  eksempel  være landbrugsprodukter     fra     forskellige     producenter bosat     i bosættelser, som blandes med produkter fra producenter bosat i selve Israel, inden de pakkes og sendes til Europa. Ligeledes kan der være tale om forarbejdede produkter, der delvist er fremstillet i en bosættelse og delvist i selve Israel. Specifikt ønskes der svar på følgende: a) Vil de udstedte oprindelsescertifikater i tilfældet blandingsprodukter nævne samtlige lokaliteter, som produktet kan være dyrket i og/eller er fremstillet og pakket i? b) Efter hvilke kriterier vil de europæiske toldmyndigheder afgøre om oprindelsescertifikater, der måtte angive flere lokaliteter i selve Israel og i besatte områder, skal pålægges told eller ej? c)  Hvilke  foranstaltninger  agter  de  israelske  toldmyndigheder  at iværksætte for at kontrollere, at producenterne og forhandlerne af blandingsprodukter    mærker  varerne  i  overensstemmelse  med bestemmelserne i det tekniske arrangement?” Svar: EU-Kommissionen   og   Israel   indgik   i   december   2004   ved brevveksling  aftale  om  det  tekniske  arrangement  som  omtalt  i svar  på  spørgsmål  7  af  21.  oktober  2004.  I  forbindelse  med associeringsrådet  mellem  EU  og  Israel  den  13.  december  2004 noterede EU sig det tekniske arrangement. Arrangementet trådte i kraft den 1. februar 2005 i medfør af Kommissionens meddelelse
3 (2005/C 20/02) til importørerne offentliggjort i EU-Tidende den 25. januar 2005. Told og Skat har i nyhedsbrev af 17. februar 2005 informeret de danske importører om det tekniske arrangement og dets   konsekvenser   for   import   af   varer,   der   angives   at   have oprindelse  i  Israel.  Den  konkrete  håndhævelse  af  toldreglerne henhører under skatteministerens ressort baseret på retningslinier fra EU-Kommissionen. For   så   vidt   angår   de   konkrete   spørgsmål   oplyser   Told-   og Skattestyrelsen følgende: Ad a): Hvis oprindelsesdokumentationen omfatter flere ens varer, der kommer flere steder fra (f.eks. appelsiner, der kommer fra fle- re  "marker"),  skal  det i  henhold  til  det  tekniske  arrangement fremgå af oprindelsesdokumentet hvilke byer/områder, de enkel- te varer kommer fra og hvor mange varer, der kommer fra hvert sted.  Toldpræference  skal  nægtes  for  de  varer,  der  kommer  fra byer/om-råder,  der  ligger  udenfor  Israels  1967-grænse,  mens  de øvrige varer kan opnå toldpræference. Hvis oprindelsesdokumentationen omfatter flere forskellige varer, der kommer fra forskellige steder, skal der for hver vare være an- givet navnet på den by/det område samt postnummer, hvor den pågældende vare kommer fra. Toldpræference skal nægtes for va- rer fra byer/områder, der ligger uden for 1967-grænsen, mens de øvrige varer kan opnå toldpræference.   Hvis der i produktionen i Israel anvendes materialer fra de besatte områder, vil disse i henhold til det tekniske arrangement blive be- tragtet/ligestillet med varer fra 3. lande. Disse materialer skal så- ledes overholde de procesregler m.v., der gælder for alle 3. lands- materialer,  der  anvendes  i  produktionen  af  den  pågældende  fær- digvare. Såfremt oprindelsesreglerne er overholdt, vil der i oprin- delsesdokumentationen herefter skulle angives oprindelse Israel - og et by/områdenavn, der ligger indenfor 1967-grænsen. Såfremt der   ikke   sker   tilstrækkelig   bearbejdning/forarbejdning   af   3. landsmaterialerne  (herunder  altså  også  materialer  fra  de  besatte områder)  inden  for  1967-grænsen,  har  varen  ikke  opnået  oprin- delse, og færdigvaren kan ikke opnå toldpræference ved importen til EU. Ad  b):  Det  er  ikke  certifikatet,  men  de  af  certifikatet  omfattede varer, der kan eller ikke kan opnå toldpræference ved indførelsen til EU.
4 I henhold til det tekniske arrangement skal der ikke alene angives, hvor  de  enkelte  varer  kommer  fra.  Der  skal  også  angives  en måleenhed, som gør det muligt at kortlægge, hvor stor en andel af varerne opført oprindelsescertifikatet, der opfylder betingelserne for at blive indført til præferencetold, og hvor stor en  del  af  disse  varer,  der  er  at  henregne  for  3.  landsvarer  og således vil blive pålagt tarifmæssig told.   Ad c): Israel har under det tekniske arrangement forpligtet sig til at udstede retningslinier til israelske eksportører for så vidt angår implementeringen   af   det   tekniske   arrangement   i   Israel   og forelægge  disse  for  EU-Kommissionen,  inden  de  offentliggøres. Efterfølgende  ændringer  vil  på  samme  måde  skulle  forelægges EU-Kommissionen.