Besvarelse af spørgsmål 9 (ERU alm. del ) stillet af Erhvervsudvalget den 1. april 2005 Spørgsmål 9: ”Ministeren  bedes  oversende  et  notat  om  danske  farvandsområder  (eks. farvandet øst for Samsø), hvor der  er særlig  (strukturel) risiko  for uheld og  ulykker,  herunder  f.eks.  kollisioner  og  grundstødninger,  samt  anføre for  de  enkelte  områder,  hvilke  forbedringer  af  søfartssikkerheden  man kunne overveje at iværksætte for at mindske uhelds- og ulykkesrisici. Om muligt  ønskes  også  en  belysning  af  antallet  af  rapporterede  uhelds -  og ulykkesrisici. Om muligt ønskes også en belysning af antallet af rapport e- rede uheld og farlige situationer for de nævnte farvandsområder?” Svar: På baggrund af oplysninger fra Søværnets Operative Kommando, rapport om ”Risikoanalyse af sejladssikkerheden i de danske farvande” udarbej- det  af  konsulentfirmaet  COWI  samt  Søfartsstyrelsens  ulykkesdatabase fremgår  det,  at  der  i  perioden  1997 -2004  oftest  var  grundstødninger  og kollisioner i nedenstående fem farvandsområder. Der vedlægges oversigt herom. Farvandsområderne  er  angivet  i   prioriteret  rækkefølge  med  flest  uheld  i farvandet  ved  Drogden  i  Øresund  og  færrest  i  Kadetrenden  syd  for  Fal- ster. Der er generelt en meget lav ulykkesfrekvens i de danske farvande, herunder også i de nævnte områder, hvorfor der ikke med statistisk sign  i- fikans kan siges noget meningsfuldt om udviklingen i antallet af uheld. 1.    Farvandet ved Drogden i Øresund. 2.    Farvandet ved Hatter Barn i Samsø Bælt. 3.    Den del af Østersøen, som strækker sig fra området inden for linjerne  Falsterbo-Stevns,  Stevns-Hellehavn,  Møn-Darsser  til øst for Bornholm. 4.    Langelandsbælt i Storebælt. 5.    Kadetrenden syd for Falster. Regeringen har iværksat en lang række tiltag til at forbedre sejladssikker- heden i de danske farvande. Ved sejladssikkerhed forstås den sikkerhed, der  opnås  ved  foranstal tninger  for  sejladsen  i  et  givet  farvand  med  det formål at forebygge påsejling, grundstødning eller kollision for herved at ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN Sag 200503804 25. april 2005 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr.   10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
2/3 undgå tab af menneskeliv, skade på ejendom eller forurening af havmi  l- jøet. Deraf følger, at en høj grad af sejladssikkerhed bør medføre en lav ulykkesfrekvens. Disse tiltag dækker farvandene generelt og derfor også  alle de fem områ- der.  Forud  for  hvert  tiltag  er  der  foretaget  grundige  analyser.  Et  vigtigt element  i  de  fremtidige  analyser  vil  være  brug  af  skibenes  signaler  fra AIS (Automatisk Identifikations System). Signalerne kan bruges som da- tagrundlag til identifikation og analyse af skibstrafikken og skibenes ak- tuelle sejlads i farvandene inden for Skagen samt dele af Nordsøen. Ana- lyserne vil derfor kunne bruges, når man skal iværks ætte nye tiltag, som kan øge sejladssikkerheden. Systemet vil være fuldt etableret i Danmark senest 1. juli 2005. Regeringens handlingsplan af 26. maj 2004 I  2002-2003  blev  der  gennemført  risikoanalyser  af  de  danske  farvande, som mundede ud i et antal mulige risikoreducerende projektforslag. Dette arbejde er indgået som baggrundsmateriale for regeringens udvalgsarbe j- de  om  øget  brug  af  lods  og  styrket  overvågning  af  sejladssikkerheden. Udvalgsarbejdet mundede ud i en handlingsplan af 26. maj 2004 om øget brug  af lods og styrket overvågning af sejladssikkerheden, som indeho l- der en række initiativer, der samordnet vil bidrage til at reducere uhelds- risikoen: Større skibe, der bevæger sig ind i dansk farvand, vil blive anråbt og oplyst om, at de overvåges unde r sejladsen samt orienteret om forhold  vedrørende  anvendelse  af  lods,  sejladssikkerhed  og  hav- miljø. Der udarbejdes en plan for kontinuerlig overvågning af skibe, der udgør en særlig risiko. Planen gennemføres trinvist i takt med, at infrastrukturen kommer på plads. Der  vil  blive  gennemført  et  pilotprojekt  med  landbaseret  sejlads- vejledning i Øresund. Der   gennemføres   efter   ovennævnte   pilotprojekt   et   projekt   for overvågning  og  sejladsvejledning  for  relevante  skibe  i  nærmere definerede  farvandsafsnit.  Der  skal  i  den  forbindelse  etableres centrale   enheder   til   sejladsvejledning   i   stærkt   trafikerede   far- vandsafsnit, f.eks. områder med høj uheldsrisiko. Projektet søges etableret  i  et  bilateralt  samarbejde  med  de  relevante  nabolande Sverige og Tyskland. En forudsætning for effektiv kontinuerlig overvågning og sejlad s- vejledning  er  et  udbygget  kystradarsystem,  som  etableres  efter vedtagelse   af   en   anlægslov   herom.   Kystradarbilledet   vil   blive samkørt med AIS. Erhvervsudvalget  har  den  4.  april  2005  fået  oversendt  status  på    hand- lingsplanen.
3/3 Regulering af skibstrafikken For   yderligere   at   forhindre   grundstødninger   og   kollisioner   indsendte Danmark i marts 2005 sammen med syv andre Østersølande et forslag til FN’s  søfartsorganisation  (IMO)  om  regulering  af  skibstrafikken  i  Øster- søen.  Forslaget  vil  gøre  sejladsen  mere  sikker  og  effektiv  i  blandt  andet Bornholmsgat  mellem  Sverige  og  Bornholm  og  nord  for  Rü gen  i  den vestlige Østersø, hvor der foreslås oprettelse af trafiksepar eringssystemer. Såvel Bornholmsgat som området nord for Rügen er del af det oven  for benævnte område 3 (den del af Østers øen, som forbinder Kadetrenden til og med farvandet øst for Bornholm). Det  samlede  forslag,  som  herudover  blandt  andet  indebærer  nye  ruter  i svensk  farvand,  vil  betyde,  at  den  tunge  trafik  er  reguleret  helt  fra  af- gangshavnen i for eksempel Rusland, og indtil skibene runder Skagen på vej mod tredjeland. Forslaget forventes at blive vedtaget i maj 2006 og vil derefter træde i kraft ved udgangen af 2006. Særligt for Øresund Udover de mere generelle tiltag for de danske farvande, der også omfatter Øresund, mødtes de danske og svenske myndigheder den 18. marts 2005 for en generel drøftelse af sejladssikkerheden i Øresund. På mødet var der enighed  om  at  se  på  mulighederne  for  at  opnå  en  synergieffekt  på  såvel teknisk  som  operationelt  plan.  Der  blev  derfor  nedsat  en  arbejdsgruppe, som inden 1. juni 2005 skulle undersøge og konkretisere forudsætninger- ne for igennem et tættere samarbejde at opnå positive  synergieffekter for sejladssikkerheden. Der var endvidere enighed om, at der skulle etableres et helhedsbillede af sejladssikkerheden i Øresund. Der skulle til brug herfor etableres et fælles datagrundlag  for  såvel  dansk  som  svensk  territorium,  herunder  g rund- stødninger,  kollisioner,  påsejlinger  og  sejladsmønstre  i  øvrigt,  hvor  fø r- nævnte  AIS-teknologi  vil  udgøre  et  vigtigt  bidrag.  Man  nedsatte  en  ar- bejdsgruppe, der inden 1. maj 2005 skulle fremkomme med et kommisso- rium herfor. Begge lande lagde vægt på, at  de igangværende bestræbelser ikke  måtte  forsinkes  heraf.  Alle  relevante  tiltag,  for  eksempel  farvand s- afmærkning, skulle indgå i risikoanalysen. Afslutningsvis  skal  nævnes,  at  sikkerhed  til  søs  rækker  videre  end  sej- ladssikkerhed. Regeringen arbejder kontinuerligt på at forbedre sikkerh e- den til søs, blandt andet gennem aktiv deltagelse i internationale og regi- onale  fora,  herunder  FN’s  søfartsorganisation  (IMO),  EU  og  Helsinki– Kommissionen  (HELCOM),  samt  ved  aftaler  med  vore  nabolande.  Ho- vedpunkterne i dette arbejde er beskrevet i ajourførte statusnotat som op- følgning på beslutningsforslag B 190, som oversendes sæ rskilt.