Status: Handlingsplan for gennemførelse af forslagene i rapporten vedrørende øget anvendelse af lodser samt styrket overvågning af sejladssikkerheden. Regeringen har besluttet at gennemføre anbefalingerne i rapporten fra ”udvalget vedrørende øget anvendelse af lodser samt styrket over- vågning af sejladssikkerheden”, som regeringen nedsatte i efteråret 2003 på baggrund af det supplerende regeringsgrundlag af 27. august 2003. Nedenstående handlingsplan skal sikre fremdriften i gennemførelsen. De mere vidtgåe  nde forslag forudsætter etablering af ny teknologi og organisationsmæssige tilpasninger, og efter gennemførelse af pilotprojekter må ambitionsniveauet fastlægges. Hvor flere ministerier er involveret, angiver kolonnen ”Ansvar” det ministerium, der har initiativ- eller koordinationsforpligtigelsen. FMN er Forsvarsministeriet, ØEM er Økonomi- og Erhvervsministeriet, og MIM er Miljøministeriet. Forslag Aktiviteter Ansvar Tidshorisont Status pr. 11. marts 2005 1 Anråb af alle større skibe når de bevæger sig ind i dansk farvand. (Skibene vil blive oplyst om, at de er overvåget under passagen og orienteret om forhold vedrørende anven- delse af lods, sejladssikkerhed og havmiljø). Der udarbejdes pro- cedurer for opkald ved SOK/Marinedis- trikterne. Udbygning af Mari- time Assistance Service (MAS) ved Søværnets Operati- ve Kommando i Århus. FMN Iværksættes senest 1.april 2005. Løbende og afsluttet i 2007 i forhold til de i dag kendte og forudsete op- gaver. Udkast til indstilling er under behandling. 2 Etablering af kystbaseret ra- dardækning samkørt med landbaseret AIS (infrastruktur Etablering af land- baseret AIS. FMN 1. juli 2005. 1. etape med 5 af 18 statio- ner er operationelle fra december 2004. De øvrige
til brug for punkt 3 – 6). AIS udvides med sendere på borepla t- forme og havvind- møller. Etablering af kyst- radarer. Samkøring af kyst- radarbillede og AIS. FMN FMN FMN Plan foreligger 1. juli 2005. 1. juli 2005 (i forhold til eksisterende kystradarer). etableres i løbet af foråret 2005. Lovforslag er fremsat i Folketinget 24. februar 2005. Loven forventes ved- taget i løbet af foråret 2005. Udkast til indstilling om plan for samkøring er un- der behandling. 3 Kontinuerlig overvågning af skibe, der udgør en særlig risi- ko. Der udarbejdes en plan for trinvis implemente- ring i takt med, at infra- strukturen kommer på plads. FMN Planen skal være færdig 1. april 2005. Forslag til plan forventes udarbejdet primo april 2005. 4 Pilotprojekt med landbaseret sejladsvejledning i et afgræn- set område. Der skal udarbejdes en projektbeskrivelse – igangsætning af projek- tet forudsætter, at AIS- og kystradarprojekterne er gennemført. FMN Projektbeskrivelsen skal foreligge 1. april 2005. Forslag til projektbeskri- velse for et pilotprojekt i Øresund forventes at fore- ligge i maj 2005. 5 Overvågning/sejladsvejledning for relevante skibe i nærmere Med udgangspunkt i erfaringerne fra FMN Projektbeskrivelsen skal foreligge 3 måneder efter
definerede farvandsafsnit. ovennævnte pilot- projekt udarbejdes projektbeskrivelse for den endelige til- rettelæggelse. Der tages kontakt til Sverige og Tysk- land på politisk n i- veau med henblik på deltagelse i p i- lotprojektet og sene- re bilateralt samar- bejde. Der etableres cen- trale enheder til sej- ladsvejledning i stærkt trafikerede farvandsafsnit. Der søges etableret bila- teralt samarbejde mellem Danmark og de relevante nabo- lande om VTS- lignende foranstalt- ninger. pilotprojektets afslutning. 1. september 2004. Tidspunktet og omfang for etablering skal være indeholdt i ovennævnte projektbeskrivelse. Forsvarsministeriet har 29. oktober 2004 tilskrevet svenske og tyske myndig- heder indledningsvis. Pi- lotprojektet er på regnet drøftet med Sverige inden sommeren 2005. Søfartsstyrelsen har invite- ret Forsvarsministeriet med til et koordinerende møde med Sverige den 18. marts 2005. 6 Tilbud om landbaseret lods- ning mod betaling Der gennemføres et pilotprojekt. FMN Projektbeskrivelsen skal foreligge 1. juni 2005. Projektbeskrivelse forven- tes fremlagt juni 2005. Ifølge forslaget til en ny
Der åbnes mulighed i lodsloven herfor. Lovændringen kan even- tuelt ske samtidig med ændringen af lodsloven, jf. nedenfor. lodslov fastsætter far- vandsdirektøren nærmere regler for forsøg og even- tuel etablering. 7 Tilpasning af SHIPPOS mel- desystemet til IMO’s lodsan- befalinger Orientering af IMO om tilpasning af SHIPPOS til anbefaling om an- vendelse af lods gen- nem dansk farvand. ØEM 1. juli 2004. Søfartsstyrelsen har den 30. april 2004 indsendt infor- mationspapir om ændring af de skibstyper, som skal meldes til SHIPPOS. Papi- ret blev præsenteret den 6. juli 2004. IMO tog infor- mationerne til efterretning. 8 Skærpelse af meldepligt for statens fartøjer, såfremt der observeres hændelser af inte- resse for sejladssikkerheden Der skal udarbejdes instruks/bekendtgørelse herom. FMN/ØEM   1. oktober 2004. Forsvarsministeriets cirku- lære om indberetningspligt for danske statsskibe er trådt i kraft den 20. o ktober 2004. 9 A Nedsættelse af prisen for lods- ydelser, herunder Fortsat effektivise- ring af lodsvæsenet. Fremsættelse af lovforslag om libe- raliseringer på lod s- områ det. Undersøgelse af mulighederne for at certificere uden- FMN FMN FMN Der tilstræbes takstned- sættelser i sommeren 2004 og 2005. Det lovforberedende ar- bejde afsluttes ultimo 2004. Lovforslag frem- sættes februar 2005. Lovforslag fremsættes februar 2005. Eventuelle Lodstaksterne blev nedsat med 4 % pr. 1. oktober 2004 og ventes at kunne reduceres yderligere i løbet af 2005. I henhold til det reviderede lovprogram påregnes lo v- forslaget fremsat i oktober 2005. Forslaget til en ny lodslov indeholder bl.a. gennem
9 B Justering af lodsloven og lov om sikkerhed til søs med hen- blik på, at udstedelse af b e- stemmelser om lodspligt sam- les for at styrke myndigheds- udøvelsen. landske lodser til at lodse i dansk far- vand. Der fremsættes for- slag til ændringer i lodsloven og lov om sikkerhed til søs. FMN/ØEM yderligere undersøgelser skal være tilendebragt 1. juli 2005. Lovændringen kan even- tuelt ske samtidig med ændringen af lodsloven, jf. ovenfor. konkurrenceudsætning af visse lodsninger mulighed for, at farvandsdirektøren kan udstede lodscertifikat til udenlandske lodser. I forslag til ny lodslov er indeholdt de administrative regler, der hidtil er fastsat i medfør af lov om sikkerhed til søs. 10 Implementering af ”Early Warning Scheme”. Procedurer udar- bejdes. Systemet indføres. FMN Efteråret 2004. Systemet er iværksat i 2004. 11 Arbejde for, at EU- Kommissionen fremsætter et forslag til EU-retsakt, der for- byder havneanløb for skibe, der ikke følger IMOs lodsan- befalinger. Kontakt til EU- kommissionen om fremsættelse af for- slag. Arbejde for frem- sættelse og vedta- gelse af EU-regler. ØEM ØEM 1. juli 2004. Afventer forslag fra Kommissionen. Den  18.  juni  2004  sendte økonomi- og erhvervsmini- steren  en  skrivelse  til  da- værende    næstformand    og transportkommissær,   hvori opfordredes til et EU tiltag, der  i  EU  forbyder  anløb  af skibe, der ikke følger IMO’s lodsanbefalinger. Svaret  var,  at  spørgsmålet ville  blive  drøftet  i  forbin- delse   med   forberedelserne af   den   kommende   søsik- kerhedspakke.
Den 10. marts 2005 sendte ministeren på ny et brev herom til den nye næstfor- mand og transportkommis- sær (Barrot). I brevet blev yderligere et tiltag foreslå- et: Inspektion af skibe næ- ste gang de anløber en EU- havn, hvis disse skibe på deres sejlads væk fra EU ikke følger IMO’s lodsan- befalinger. 12 Fortsat arbejde med opfølg- ningen af IMO’s principgod- kendelse af Østersøen som ”særligt følsomt område” med henblik på indførelse af yde r- ligere præventive foranstalt- ninger til forbedring af sej- ladssikkerheden. Udarbejde forslag til IMO om rutesystemer, følgeslæbebåde, anve n- delse af lods og områ- der, der skal undgås. MIM Foråret 2005. Danmark indsendte den 3. marts 2005 sammen med syv østersølande et forslag til IMO om rutesystemer i Østersøen. Forslaget inde- holder forslag til tre nye rutesystemer: ét i farvandet mellem Sverige og Born- holm, é t nord for Rügen i den vestlige Østersø og ét syd for Sverige. Dertil kommer ændringer til eksi- sterende rutesystemer i Femern Bælt, i svensk far- vand samt forslag til ud- pegning af to nye områder, som ikke må besejles lig e- ledes i svensk farvand. 13 Indberetning af skibe til flag- Der etableres et FMN 1. oktober 2004. Det operative overblik over
staten og havnestatskontrol- databasen ”SIRENAC”, når IMO’s lodsanbefalinger ikke efterleves under gennemsej- ling af danske farvande. operativt overblik hos en relevant an- svarlig myndighed over, hvilke skibe, der er omfattet af lodsanbefalinger, men ikke har lods om bord. Der etableres pro- cedurer for under- retning af Søfarts- styrelsen om skibe, der ikke følger IMOs lodsanbefa- linger. Der etableres pro- cedurer for hurtigt indberetning til SI- RENAC. FMN ØEM 1. oktober 2004. 1. oktober 2004. skibe, der ikke benytter lods, selv om de er omfattet af lodsanbefaling, er i ok- tober 2004 etableret i Far- vandsvæsenet. Farvandsvæsenet har i 2004 etableret procedurer for underretning af Søfarts- styrelsen om skibe, der ikke følger IMO’s lodsan- befalinger, samt aftalt den praktiske tilrettelæggelse. Søfartsstyrelsen har etable- ret procedurer for hurtig indberetning til SIRENAC. 14 Styrkelse af inspektionerne i regi af havnestats- kontrolordningen for skibe, der ikke efterlever IMO’s lodsanbefalinger. Der arbejdes for at få princippet knæsat i er- klæringen fra minister- konferencen om havne- statskontrol (Vancouver - november 2004). ØEM Frem til november 2004. Dette punkt blev opfyldt på en ministerkonference om havnestatskontrol i Canada i november 2004. På konf e- rencen fik Danmark inter- national opbakning til at skærpe havnestats- kontrollen over for skibe, som ikke følger IMO's an- befalinger for brug af lods.
Der arbejdes for at få princippet afspejlet i en kommende revision af EU-direktivet om hav- nestatskontrol. De danske procedurer for havnestatskontrol tilpasses så, sådanne skibe prioriteres ved udvælgelsen. ØEM ØEM Frem til direktivets ved- tagelse. 1. september 2004. Søfartsstyrelsen deltager i en arbejdsgruppe under Paris MoU, der er i færd med at udvikle et nyt in- spektions-regime. Kom- missionen deltager også i arbejdsgruppen og forven- tes at bruge resultatet i for- bindelse med udarbejdelsen af sit forslag om ændring af havnestatskontroldirektivet. Havnestatskontrol procedu- re er pr. 1. september 2004 blevet revideret med hen- blik på i udvælgelsen af skibe at lægge særlig vægt på, om de pågælden  de ski- be har fulgt IMO’s lodsan- befalinger 15 Analyse af hensigtsmæssighe- den i at forøge antallet af elek- trooptiske stationer set i sam- menhæng med en vurdering af behovet for en fortsat opret- holdelse af bemandede kyst- udkigsstationer eller supple- ring af disse med elektroopti- ske stationer. Der udarbejdes en ana- lyse af forslagene med henblik på endelig sti l- lingtagen. FMN 1. oktober 2004. Forsvarskommandoen har fremsendt sin analyse til Forsvarsministeriet, idet det er anbefalet, at der i løbet af 2006 kan udarbej- des et fornyet operativt grundlag for supplerende moderne elektrooptiske løsninger. 16 Analyse af muligheden for øget systematisk informations- Der udvikles modeller med anbefaling om valg FMN 1. september 2004. Forsvarskommandoen har gennemført en analyse og
udveksling på det maritime område mellem involverede myndigheder. af model, som tilgode- ser de ønskede krav for øget og systematisk informationsudveksling på det marit ime område mellem de involverede myndigheder. på baggrund heraf i ndstil- let, at der etableres et sam- arbejdsorgan, som kan fun- gere som udvekslingsplat- form mellem de relevante myndigheder på der mar i- time område. De nærmere forudsætninger herfor drøf- tes p.t. mellem Forsvars- kommandoen, Søfartssty- relsen og Farvandsvæsenet. 17 Muligheden for at reducere anvendelsen af tid til at tage lodser om bord og afsætte dis- se ved brug af helikopter. Markedet for udbud af helikoptertransport un- dersøges og sammen- holdes med nuværende udgifter til lodsernes transport og transport- tid.   FMN 1. december 2004. Farvandsvæsenet har gen- nemført en analyse af mar- kedet og konkluderet, at der for tiden ikke er grund- lag for at benytte helikopter til transport af lodser.
18 Etablering af en klar ansvars- fordeling mellem de myndig- heder, der har opgaver på det maritime område med henblik på effektiv varetagelse af de hurtigt voksende kyststatsop- gaver. Forsvarsministeriet og Økonomi- og Er- hvervsministeriet udar- bejder et oplæg til drøf- telse mellem de invol- verede myndigheder. FMN/ØEM   1. oktober 2004. Medio december 2004 blev indgået en aftale mellem Forsvarsministeriet og Økonomi- og Erhvervsmi- nisteriet, som fastlægger ansvars-fordelingen på en række områder. Den vil på følgende fem væsentlige områder skabe en he n- sigtsmæssig og klar forde- ling af arbejdet: 1. Maritim sikring 2. Lods 3. Bevissikring i forbindel- se med olieudledning 4. Håndtering af grundstø d- te skibe i danske farvande 5. Fjernelse af drivende vrag og genstande