TALEPUNKTER Besvarelse  af  samrådsspørgsmål  E  om  aktuelle  overvejelser  og  fo r- handlinger,  som  forventes  at  øge  sikkerheden  særligt  i  danske  farva n- de Spørgsmål E: Udvalget ønsker en drøftelse af følgende spørgsmål: I  et  samråd  bedes  ministeren  orientere  udvalget  om  aktuelle  overvejelser og  forhandlinger,  som  forventes  at  øge  sikkerheden  særligt  i  danske  fa r- vande,  herunder  de  forhandlinger  med  erhvervets  parter,  som  ministeren nævnte i et notat af 17. september 2004  til  E rhvervsudvalget under behand- lingen  i  folketingsåret  2003 -04  af  beslutningsforslag  B190  (forbedring  af sikkerheden i danske farvande). Udvalget  modtog  i  september  2004  et  notat  over  de  mange initiativer  til  forbedring  af  sejladssikkerheden,  der  er  taget eller er på vej det være sig internationalt eller  nati onalt. Jeg  vil  her  nævne  regeringens  handlingsplan  for  sejladssi k- kerheden  fra  2004.  Planen  indeholder18  konkrete  indsats- områ der  til  at  øge  anvendelse  af  lods  og  styrke  overvågning af  sejladssikkerheden.  Flere  af  tiltagene  i  handlingsplanen er gennemført, og resten er godt på vej. Jeg vil  som  opfølgning på  dagens  samråd  sende  udva lget  en skriftlig   status   over   indsatsområderne   i   handlingsplanen samt  et  notat,  der  opdaterer  de  oplysninger,  som  udvalget fik  i  september.  Hermed  får  udvalget  et  samlet  billede  over de  nye  initiativer,  der  styrker  sikkerheden  til   søs. Jeg  vil derfor koncentrere mig om regeringens seneste  initiat iver.    29. marts 2005   Sag 200502604 /AJN
2/6 [Promillegrænser] Jeg   vil   ikke   gå   i   detaljer   med   ulykken   med   KAREN DANIELSEN,  da  den  endelige  rapport  først  offentliggøres om  nogle  måneder.  Sagen  har  dog  allerede  givet  a nledning til, at jeg finder, at vi skal se på reglerne om spiritusse jlads. Regeringen ser med alvor på spørgsmålet om spiritussejlads. Spørgsmålet   om   promil legrænser   for   erhvervssejlads   blev også  drøftet  i  forbindelse  med  B  190.  Sagen  endte  med,  at jeg orienterede udvalget om, at jeg ikke fandt tiden moden til en lovændring. I stedet lagde jeg op til en stramning af prak- sis. Dette var blandt andet baseret på  drøftelser med erhver- vets parter og på, at der er tale om et relativt lille antal sager. Jeg tilkendegav også, at jeg var indstillet på, at vi inden for en  kortere  årrække  igen  skulle  vurdere  behovet  for  en  lo v- ændring. Jeg mener, at dette reflekterede den generelle poli- tiske holdning i Folketinget. Jeg  finder,  vi  nu  skal  overveje  behovet  for  nye  regler  både for  vore  egne  skibe  og  de  skibe,  som  sejler  igennem  vore farvande. Jeg vil derfor tage initiativ til, at det drøftes med de søfartspolitiske   ordførere   og   søfartserhvervet,   hvordan   vi bedst sikrer vores farvande mod spiritussejlads. Søfartsstyrelsen  vil  også  tage  emnet  op  på  et  møde  med  de nordeuropæiske  søfartsnationer  i  begyndelsen  af  april.  Det vil være med til at sikre, at vi ser den danske udvikling i en international sammenhæng.
3/6 [Vagthold/vagtalarm] Et andet nyt initiativ drejer sig om brovagtsalarm. Søfartssty- relsen tog for nogle år siden initiativ til et dansk sæ rkrav om, at  alle  danske  lastskibe  med  styrehus  skal  udstyres  med  en brovagtalarm  –  en  såkaldt  ”dødemandsknap”.  Brovagtala r- men  skal være  installeret  og  i brug i  alle eksisterende skibe mellem 2004-2006, afhængig af skibets størrelse. Brovagtalarmen    virker   som    en    ”dødemandsknap”,    hvor skibsføreren  og/eller  skibets  backup-officer  alarmeres  i  til- fælde  af,  at  den  vagthavende  officer  ikke  har  fået  nulstillet systemet  inden  for  en  nærmere  fastsat  periode  på  mellem  3 og 12 minutter. Søfartsstyrelsen vil nu arbejde for, at kravet bliver internati- onalt, så også skibe, der ikke har dansk flag, b  liver omfattet. Søfartsstyrelsen   har  allerede   skriftligt   orienteret   FN’s   sø- fartsorganisation, IMO, om KAREN DANIELSEN ulykken. Vi  har  også  oplyst,  at  vi  med  baggrund  i  ulykken  vil  stille forslag om, at skibe bliver udstyret med brovagtsalarm, og at disse skal være i brug svarende til de danske regler. Danmark vil tage spørgsmålet op på det næste møde i IMO om skibes sikkerhed her i maj. [Tiltag for Øresund] Det kræver en tæt kontakt med vore nabolande, hvis vi skal sikre skibenes sejlads gennem vores farvande. Allerede før ulykken  med  KAREN  DANIELSEN  har der  været  kontakt mellem  de  danske  og  svenske  myndigheder  om  sikring  af
4/6 sejlads i Øresund.  Der er stærke traditioner for samarbejde, der afspejler den fælles målsætning om sikring af vores k y- ster. Den 18. marts holdt myndighederne et møde om, hvordan vi bedst sikrer skibenes sejlads i Øresund. Vi vil samordne ini- tiativer og beslutninger til gavn for sejladssikkerheden og se på, hvordan vi kan opnå synergie  ffekter ved at samarbejde. Der var enighed om at etablere et fælles datagrundlag, som giver  et  samlet  billede  af  trafikmønstret  og  særlige  risici  i hele Øresund, herunder et billede af  grundstødninger, kolli- sioner, påsejlinger og sejladsmønstre i øvrigt. Alle relevante tiltag,  f.eks.  farvandsafmærkning,  skal  indgå  i  risikoanal y- sen. I undersøgelsen vil den nye AIS-teknologi med de au- tomatiske   identifikationssystemer,   som   er   installeret   om bord på skibene, og som skal kunne aflæses af landbaserede stationer, kunne blive et vigtigt bidrag. Der  blev  nedsat  en  dansk-svensk  arbejdsgruppe,  der  inden 1. maj 2005 skal komme med et kommissorium herfor. Bå- de Danmark og Sverige har lagt vægt på, at de igangvære n- de bestræbelser ikke må forsinkes heraf. Den fælles dansk - svensk risikoanalyse vil danne grundlag for beslutningerne i det videre samarbejde. I  regeringens  handlingsplan  for øget  anvendelse  af lods og styrket  overvågning  af  sejladssikkerheden  er  der  allerede taget beslutning om  at etablere centrale enheder til sejlads-
5/6 vejledning af relevante skibe i stærkt trafikerede farvandsaf- snit. De  danske  myndigheder har  udvalgt  Øresund  som  det  om- råde, hvor der skal gennemføres et pilotprojekt om landb a- seret  sejladsvejledning.  Sverige  har  endvidere  planer  om udbygning af VTS tjenesten i Øresund. Overvågning er dermed  et af de tiltag, hvor det er muligt at opnå syne rgieffekter mellem de danske og svenske planer. [Øget brug af lods] Hvad  angår  lodspligt  er  det  fortsat  regeringens  målsætning af få indført lodspligt i de danske stræder. Imidlertid kan det ikke  umiddelbart  lade  sig  gøre  som  følge  af  international ret. Selvom  der  kun  er  internationale  lodsanbefalinger  for  de danske stræder, er der relativt få skibe, som ikke følger di s- se  anbefalinger.  Over  den  seneste  6  måneders  periode  har der i gennemsnit været mere end 94%, der har fulgt anbefa- lingerne  ved passage  af  Storebælt.    Vi vil  gerne  forsøge  at få denne procent endnu højere op. Derfor forsøger vi på a  n- den vis at øge brugen af lods. Skibe, der ikke tager lods i henhold til IMO anbefalingerne, følger  ikke  god  navigationspraksis.  Disse  skibe  vil  blive prioriteret ved havnestatskontrol. Det burde opmuntre flere
6/6 rederier til at sikre, at deres skibe bruger lods, når de sejler gennem de danske stræder. Jeg  har  bedt  den  ny  transportkommissær  om,  at  princippet bliver omsat til EU-regler om havnestatskontrol og foreslå- et,  at  vi  i  EU  går  videre  og  helt  forbyder  skibe  at  anløbe EU-havne, hvis de på vej til en EU -havn ikke følger de in- ternationale lodsanbefalinger. Endeligt vil jeg nævne, at der som følge af, at Østersøen nu er blevet et særligt beskyttet område  – et såkaldt PSSA  – er der nu stillet flere forslag i IMO om regulering af trafikken. Her vil jeg særligt fremhæve, at vi - sammen med de andre Østersølande - har stillet forslag om, at den nord- og sydgå- ende  trafik  mellem  Bornholm  og  Sverige  adskilles.  Dette sker for at mindske risikoen for kollisioner. Ulykken  med  KAREN  DANIELSEN  viser,  hvor  højt  vi  må prioritere sejladssikkerheden. Jeg mener, at både de igangv æ- rende tiltag og de nye initiativer viser, at regeringen har fo- kus på beskyttelsen af vore farvande, og at vi er parate til at yde den indsats, der er nødvendig for at sikre dette mål.