TALEPUNKTER TIL FOLKETINGETS ERHVERVSUDVALG Møde  i  Folketingets  E rhvervsudvalg den2.  juni  2005 vedrø- rende rådsmøde (konkurrenceevne) den6. juni 2005 . [Forslag  til  Europa -Parlamentets  og  Rådets  direktiv  om  tjenesteydel- ser i det indre marked  (se rvicedirektivet)] Først vil jeg nævne forslaget  om REACH. REACH er på dagsordenen for mødet i Konkurrenceevne- rådet  med  henblik  på  en  politisk  drøftelse  blandt  ministr e- ne.  Miljøministeren  vil  deltage  i  rådsmødet  under  dette punkt. Der har nu været en detaljeret gennemgang af de første o t- te  kapitler  i  forslaget,  og  det  forventes,  at  det  kommende britiske  formandskab  arbejder  henimod  en  enighed  i  slu t- ningen af 2005. Det  luxembourgske  formandskab  lægger  op  til  en  drøfte l- se  af  to  emner  på  rådsmødet.  Det   dre jer  sig  om  konse- kvensanalyser   og   om   det   kommende   kemikalieagenturs rolle. De   yderligere   konsekvensvurderinger,   som   Kommissio- nen  igangsatte  efter  en  fælles  forståelse  med  industrien  og 27. maj 2005 Eksp.nr. 192853 /tkr-dep
2/6 andre  NGO  organisationer,  er  nu  ved  at  være  afsluttet. Hidtil  har  der  været  usikkerhed  om,  hvorvidt  kemikalier ville blive fjernet fra markedet alene på grund af omkos t- ninger  til  registrering,  og  hvilke  konsekvenser,  det  ville have for virksomheder, der bruger kemikalier i produktio- nen. De nye undersøgelser tyder ikke på,   at leverandørerne vil ophøre  med  at  sælge  kemikalier,  som  er  nødvendige  for deres kunders produktion. I lyset af disse vurderinger må vi nu se på de konkrete ændringsforslag, og vurdere hvo   r- vidt   de   letter   industriens   og   medlemslandenes   arbejde uden at ændr  e målet om at beskytte miljø og sundhed. Om  agenturet  er  det  vores  opfattelse,  at  tilrettelæggelsen af  arbejdsdelingen  mellem  medlemslandene  og  agenturet spiller  en  vigtig  rolle  i  forbindelse  med  administrationen af REACH. Der  er  fremlagt  et  forslag  om  en  mere  central  rolle  for agenturet,  og  det  er  i  denne  diskussion  især  vigtigt  for Danmark, at de danske myndigheder - som i Kommissio- nens  forslag  -  får  mulighed  for  at  bede  industrien  om yderligere information på de stoffer,  som  er af  væsentlig betydning for danske interesse. Når den endelige opgavefordeling skal fastlægges   , er det desuden  vigtigt  at  se  på  den  praktiske  gennemførlighed,
3/6 mulighederne  for  håndhævelse,  agenturets  budget  heru   n- der størrelsen af industriens gebyrer samt medlemsland e- nes kapacitet til at træffe velkvalificer  ede beslutninger.   Jeg vil herefter nævne   forslaget til servicedirektiv. På  rådsmødet     forventer  jeg  en  faktuel  statusrapport  fra det   luxembourgske   formandskab.   Statusrapporten    er netop modtaget, og den omhandler rådsarbejd sgruppens fremskridt  i  arbejdet  med  forslagets  mere  ukontroversi- elle kapitler: For det første kapitlerne om virksomheders etablering s- frihed,  herunder  administrativ  forenkling  af  for  eksem- pel tilladelsesordninger og oprettelsen af kvikskranker. For  det  andet  kapitlerne  om  krav  til  tjenesteydelsers kvalitet. De handler blandt andet om krav til virksomhe- ders oplysningspligt, erhvervsforsikring og eftersalgsga- rantier. Og endelig vedrører  afrapporteringen også  status for ar- bejdet med myndigheders samarbejde. På rådsmødet vil r   egeringen tage rapporten og fremlæ  g- gelsen til efterretning.
4/6 [Bedre regulering –  forenkling af lovgivningen] Herefter  vil  jeg  nævne    bedre  regulering,  hvor  der  på rådsmødet skal vedtages konklusioner. Som det er udvalget bekendt, stø tter regeringen arbejdet med  bedre  regulering  i  EU.  Regeringen  støtter  derfor også udkastet til  rådskonklusioner, som  ventes  vedtaget på råd  smødet. Arbejdet med bedre regulering i EU ligger i naturlig for- længelse  af  den  danske  indsats  for  regelforenkling    og administrative  lettelser.  Samtidig  er  bedre  regulering  et vigtigt middel til at realisere de ambitiøse mål, som li  g- ger i Lissabon-strategien. Regeringen  støtter,  at  regelforenklingsarbejdet  styrkes, og at der fokuseres på at opnå konkrete resultater.   Rege- ringen arbejder derfor aktivt for, at der fastsættes kvant  i- tative  målsætninger  for  reduktion  af  de  administrative byrder i EU. Regeringen støtter endelig, at der snarest muligt udvikles en fælles metode til måling af de administrative byrder i EU.  Systematiske  målinger  og  inddragelse  af  virkso m- hederne kan forbedre kvaliteten i nye regler og fokusere indsatsen for at forenkle eksisterende regler.
5/6 [Laksesagen] Til  slut  vil  jeg  nævne  sagen  om    antidumpingtold  på import af laks fra Norge. Jeg har på regeringens vegne bedt om at få sat den ve  r- serende  laksekonflikt  mellem  EU  og  Norge  på  dag sor- den som punkt under eventuelt på Rådsmødet den 6. j   uni 2005. Som  det  måske er udvalget bekendt har  forskellige  fo r- mer  for  handelsrestriktioner  på  laks  fra  specielt  Norge givet  problemer  for  den  relativt  store  forarbejdningsin- dustri, som ligger i Danmark. Kommissionen ophævede den 27. april i år den indførte beskyttelsesforanstaltning på import af laks, da der ikke ville kunne samles et kvalificeret flertal i Rådet efter, at Danmark  og  Frankrig  havde  indbragt  sagen  for  Rådet. Med  virkning  fra  samme  dag  indførte  Kommissionen   - som den har kompetence til at gøre  - imidlertid en fore- løbig antidumpingtold på import af laks fra Norge indtil udgangen af oktober 2005. Regeringen  finder  det  vigtigt  at  gøre  medlemslandene opmærksomme  på,  at  sagen  er  yderst  alvo   rlig  for  den danske  og  europæiske  lakseforarbejdningsindustri,  der lider  under  den  høje  foreløbige  fastsatte  antidumpin  g- told.
6/6 Jeg  vil  gerne  understrege,  at  regeringens  holdning  i  sa- gen er uforandret. Regeringen finder ikke grundlag for at iværksætte straf feforanstaltninger mod import af laks fra Norge og ser helst, at laksemarkedet gøres helt frit, som det var tilfældet i perioden 2003  -2005 - ikke mindst efter længerevarende dansk pres. Når det er sagt, vil jeg ikke undlade at gøre opmærksom på, at Kommi ssionen har vist sig fast besluttet på at in d- føre en eller anden form for restriktion på importen, og at  den  efter  al  sandsynlighed  vil  kunne  skaffe  det  for- nødne flertal for indførelse af en endelig 5  -årig antidu m- pingforanstaltning til efteråret. Regeringen  vil  derfor  fastholde  presset  på  Kommissi o- nen  og  de  øvrige  medlemslande  for  væsentlige  reduc   e- rede foranstaltninger og dermed en reduktion af den ne- gative effekt for den danske forarbejdningsindustri, hvis endelige antidumpingforanstaltninger indfø res.   Der har løbende været en positiv dialog med de danske organisationer,  der  repræsenterer  lakseforarbejdningsi  n- dustrien.   Regeringen   og   forarbejdningsindustrien   står side om side i denne sag.