Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Til Folketingets Erhvervsudvalg MINISTEREN Den  30. maj 2005 J.nr.  448 Folketingets  Erhvervsudvalg  har  med  skrivelse  af  25.  april  2005  anmodet  om  min  besvarelse  af spørgsmål 23 vedr. almindelig del. Spørgsmål 23  : ”Ministeren bedes oversen de oversigt over de svenske regler for gældsinformation og medsende sve  n- skernes vurdering af den svenske gældsinformations effekt i forhold til antallet af borgere, der ko  m- mer i gældsklemme og endelig redegøre for, om elementer af en sådan information kan have relevans i dansk sammenhæng.” Svar: I forlængelse af mit svar af 11. maj 2005, hvorefter jeg har anmodet de svenske myndigheder om b  i- drag, skal jeg herefter vende tilbage til besvarelsen af dette spørg smål. Ved besvarelsen af spørgsmålet lægger jeg til grund, at der henvises til de svenske regler om gæld  s- rådgivning. I henhold til den svenske  gældssaneringslov skal alle kommuner give vejledning i budget og gæld s- spørgsmål.   Den svenske lovgivning om gældssanering vedlægges. For så vidt angår de svens  ke vurderinger af gældsinformationens effekt foreslås det i en betænkning fra august 2004 vedrørende forslag til en ny gældssaneringslov at udvide den rolle som de kommunale gældsrådgivere spiller  i  det  svenske  system, således at rådgiverne også medvirker under en efterfø l- gende gældssanering. Ifølge den nuværende gældssaneringslov skal skyldnere først have gjort et "eget forsøg" på at afvikle gælden, før der kan blive tale om gældssanering. Da der er blevet stillet høje krav til gennemførelsen af dette eget forsøg, har størstedelen af de svenske skyldnere rettet henvendelse til de kommunale rå   d- givere  for  at  få  støtte  og  vejledning.  Dette  krav  om  et  eget  forsøg  har  ikke  haft  den  ønskede effekt, hvilket ses ved, at de fleste sager går videre til gældssane   ring. I betænkningen foreslås det derfor at a   f- skaffe kravet om et eget forsøg, og i stedet anvende de frigivne ressourcer hos de kommunale rådgiv  e- re til at assistere skyldnerne under selve gældssaneri  ngen. Der er ikke i øvrigt foretaget officielle vurderi nger af det svenske systems effektivitet. Det er derfor svært at vurdere om gældsrådgivningen kan betale sig.  De svenske myndigheder oplyser, at som det svenske system er indrettet, kontakter skyldnere først rådgiverne, når de har gældsproblemer. Skyldn e- re søger hjælp til at komme ud af disse problemer. Rådgiverne er derimod sjældent i kontakt med folk, før gældsproblemerne o   pstår.
Side 2/2 Jeg mener ikke, at de svenske oplysninger giver grundlag for at ændre min holdning til indførelsen af en offentlig gældsrådg   ivning. Den enkelte forbruger er selv i stand til at vurdere, om han eller hun ø n- sker at stifte gæld. Hvis man er i tvivl, må man indhente rådgivning fra private rådgivere. Denne o p- gave skal det offentlige ikke på tage sig. Lars Barfoed               /Sara Gøtske