Samråd i Folketingets Erhvervs - udvalg den 21. april 2005 Samrådstale (Det talte ord gælder) 11. april 2005 MINFF/FS Samrådsspørgsmål I: Hvad vil ministeren gøre for at sørge for at formidle reel information til forbrugerne, der kan kompensere for, at forbrugerne i stigende grad udsættes for underlødig infor- mation fra producenternes side? Indledning Indledningsvis må jeg sige, at d e- finitionen på underlødig inform a- tion formentlig svinger meget fra person  til  person.  Jeg  tror,  at  vi alle  kan  blive  enige  om  definiti- onen  på  usand  information,  men underlødigt er sværere. Derfor er jeg    ikke    nødvendigvis    enig    i præmissen for spørgsmålet. Altså at   forbrugerne   i   stigende   grad udsættes for underlødig informa- tion.  Det  er  ikke  dokumenteret, og det vil jeg ikke anerkende. Ik- ke desto mindre svarer jeg natur- ligvis gerne. Forbrugernes redskaber Vi  giver  allerede  i  dag  forbru- gerne en stor del af de redskaber, der  skal  til  for  at  begå  sig  i  fo r- brugssamfundet   i   dag.   Forbru-
2 gerstyrelsen   og   Fødevarestyrel- sen udbyder information om helt konkrete    daglige    forbrugskøb: Mad,  biler,  børneudstyr,  compu- tere osv. Vi  sikrer,  at  borgerne  altid  har adgang til råd og vejledning. Via internettet har forbrugerne direk- te   adgang   til   en   database   over test  gennemført  af  Forbrugersty- relsen  og  konkrete  råd  om  pr o- dukter.   Via   Forbrugerstyrelsens hotline  og  ForbrugerInfopunkter på   117   biblioteker   fordelt   over hele  landet  kan  borgerne  dagligt søge   hjælp   og   få   afklaret   pr o- blemstillinger    i    deres    daglige forbrug. På   Fødevarestyrelsens   hjemm e- sider  informeres  forbrugerne  om blandt   andet   ernæring,   køkken- hygiejne  og  mærkning.  Samtidig udgiver     Fødevarestyrelsen     in- formationspjecer direkte rettet til forbrugerne og afholder informa- tionskampagner  om  aktuelle  em- ner. Forbrugernes rettigheder Vi  har  i  Danmark  en  af  de  mest restriktive   markedsføringslove   i Den  Europæiske  Union,  som  jeg
3 netop    nu    arbejder    for    at    få strammet  yderligere,  ved  eksem- pelvis at indføre reklameidentifi- kation,  så  forbrugerne  ikke  læ n- gere  skal  udsættes  for  skjult  re- klame.  Mit  oplæg  til  stramning fik  en  del  af  udvalgets  medlem- mer for lidt siden en teknisk gen- nemgang af. Desuden  arbejder  vi  i  øjeblikket med  etablering  af  et  nyt  ernæ- ringsmærke, som vil gøre det let- tere  at  vælge  de  ernæringsmæs- sigt set bedste fødevarer. I det hele taget gøres der en stor indsats  for  at  sikre  forbrugerne bedre   oplysninger   på   fødevar e- området. Vi  har  allerede  i  dag  omfattende mærkningsregler,  som  er  med  til at  sikre  forbrugeren  relevant  og klar  information,  når  de  daglige madindkøb skal foretages, og når der  skal  træffes  et  valg  mellem forskellige  fødevarer.  Blandt  an- det  skal  der  mærkes  med  en  in- grediensliste.  I  november  sidste år  blev  kravene  til  ingrediensl i- sten skærpet blandt andet af hen- syn til fødevareallergikere.
4 Desuden har vi i EU vedtaget en fødevareforordning, som fastslår, at  mærkning  og  præsentation  af fødevarer  ikke  må  vildlede  fo r- brugeren. Vildledningsforbuddet  bliver  lø- bende kontrolleret af fødevarere- gionerne,   og   Fødevarestyrelsen gennemfører     kampagner,     som sætter  særlig  fokus  på  bestemte områder    i    forhold    til    vildle d- ningsforbuddet. Den seneste kampagne fra sidste sommer sat- te   bl.a.   fokus   på   vildledning   i forbindelse     med     ernæringsan- prisninger og en ny er under for- beredelse. Endelig  har  vi  et  udviklet  klage- nævnssystem    og    en    ombuds- mand, der udelukkende skal tage sig af forbrugernes tarv. Forbrugerne i Danmark nyder på alle måder en udbredt beskyttelse fra det offentliges side. Den kritiske presse Endelig synes jeg også godt man kan  glæde  sig  over,  at  vi  i  Dan- mark har en god og kritisk presse med et stort fokus på forbrug. Vi har   i   dag   flere   tv-programmer, radioprogrammer   og   avisspalter
5 dedikeret    til    forbrug    og    ikke mindst virksomheder, som træder ved  siden  af  i  deres  markedsfø- ring eller service. Det er en utro- lig  styrke  for  os  som  forbrugere, og  er  med  til  at  sikre,  at  virk- somhederne  i  videst  muligt  om- fang  holder  sig  indenfor  lovens rammer.