$ASQ168237.DOC Samråd i Folketingets Erhverv s- udvalg den 21. april 2005 Samrådstale (Det talte ord gælder) 11. april 2005 MINFF/FS Samrådsspørgsmål H: "Vil det ikke være relevant i forlængelse af ministeriets gældskampagne at opret- te en egentlig fri gældsrådgivnin g til forbrugerne?" Indledning Gældsætning kan for den enkelte forbruger  være  en  meget  ubeha- gelig situation, hvis det kommer så  vidt,  at  forbrugeren  ikke  kan betale  sine  afdrag  og  renter  og dermed  ikke  overholde  sine  for- pligtelser. Forebyggelse af gældsætning Som  familie-  og  forbrugermini- ster  ser  jeg  det  som  min  opgave at  give  forbrugerne  nogle  ram- mer, som gør det muligt for dem at  træffe  informerede  beslutnin- ger  omkring  deres  privatøkono- mi. Grundlæggende   er   det   forbru- gernes   eget   ansvar   at   tage   be- slutninger   omkring   deres   øko- nomi. Det offentliges opgave be- står  i  at  gøre  forbrugerne  rob u- ste, så de selv er i stand til at t a- ge  vare  på  deres  privatøkonomi. Så de ved, hvilke situationer der skal få alarmklokkerne til at ri n- ge   hos   dem   i   gældssætnings-
sammenhænge. Dette formål ligger bag en række af  den  gældende  lovgivnings  be- stemmelser.   Der   findes   således regler, som sikrer, at forbrugerne er   informerede   omkring   konse- kvenserne af at låne penge, inden de indgår en låneaftale. Men   lovreglerne   kan   ikke   stå alene. De skal naturligvis supple- res med forbrugerinformation. Rente og inkasso- guiden Justitsministeriet   og   Ministeriet for  Familie-  og   Forbrugeranlig- gender har lanceret en rykker- og inkassoguide  på  forbrugerstyre l- sens   hjemmeside,   som   jeg   har været inde på  tidligere i dag. Her  kan  forbrugerne  få  svar  på spørgsmål   om   reglerne   for   sen betaling.   Hvornår   må   et   firma kræve   renter   og   rykkergebyrer, når   man   betaler   for   sent?   Og hvornår  må  de  sende  regningen til   inkasso,   og   hvad   indebærer det?  For  nu  bare  at  nævne  nogle eksempler    på    spørgsmål,    som denne guide kan besvare. Anden information på www.forbrug.dk På  www.forbrug.dk  kan  forbr u- gerne   også   sammenligne   priser på   en   række   varer   og   tjenest e- ydelser på forbrugerportalen. Der
findes  f.eks.  henvisninger  til  en række  andre  hjemmesider,  hvor forbrugerne    kan    lave    prissam- menligninger på u dlånsområdet. Kreditaftaleloven Hvis  vi  vender  os  mod  lovgiv- ningens     oplysningskrav     stiller kreditaftaleloven krav om, at for- brugeren  i  forbindelse  med  ind- gåelse    af    en    kreditaftale    el ler kontoaftale  skal  have  en  række oplysninger, der skal sætte ham i stand  til  at  vurdere  omfanget  af den  økonomiske  forpligtelse  ved at påtage sig gæld. Prismærkningslo- ven Og    ifølge    prismærkningsloven skal   der   gives   oplysninger   om kreditomkostningerne, når en v a- re  udbydes  med  mulighed  for  at købe den på kr edit. Prissammenlig- ningsdatabase på pengeinstitutområ- det I  privat  regi  er  der  initiativer  på vej, der kan gøre det lettere at få overblik  over  hvilke  lån,  der  er billigst.    Forbrugerrådet    og    F i- nansråd et  er  ved  at  etablere  en prissammenligningsdatabase, hvor forbrugerne gratis kan sammenligne priser på bankernes produkter.   Offentlig gældsrå d- givning Det er min overbevisning, at dis- se  tiltag  samlet  set  sikrer  forbru- gerne de redskaber, de kan bruge, nå r   de   skal   træffe   beslutninger
om stiftelse af gæld. Jeg  vil  derimod  ikke  gå  skridtet videre     og     indføre     en     almen gældsrådgivning,   hvor   alle   fo r- brugere  kan  henvende  sig  for  at få   gennemgået   deres   økonomi, sådan som en række opposition s- partier  har  foreslåe t  -  senest  ved beslutningsforslag   B   17   om   en gældsrå dgivning for private. Det  er  min  opfattelse,  at  den  en- kelte forbruger selv er og bør væ- re  i  stand  til  at  vurdere,  om  han eller  hun  ønsker  at  stifte  gæld. Hvis man er i tvivl, må man in d- hente  rådgivning  f ra  private  rå d- givere. Denne opgave skal det of- fentlige ikke påtage sig i konku r- rence   med   den   private   rådgi v- ningssektor.