ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 4. maj 2005 Besvarelse af spørgsmål  15 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den 7. april 2005. Spørgsmål  15: Ministeren  bedes  kommentere  henvendelsen  af  6.  april  2005  fra  Dansk Akvakultur  vedrørende  laksesagen  mellem  Norge  og  EU,  jf.  alm.  del  – bilag 74. Svar: Indledningsvis skal oplyses, at Dansk Akvakultur repræsenterer de dan- ske ørredopdrættere.Kommissionen   skelner i deres undersøgelse mellem ørred- og laksesektoren og Rådet traf tilbage i marts 2004 b e slutning om at indføre antidumpingtold på 20 - 50 % ved import af ørred fra Norge og Færøerne. Det har gennem hele forløbet i laksesagen været den danske holdning, at kriterierne   for   at   indføre   beskyttelsesforanstaltninger   ikke   er   opfyldt, hvorfor  Kommissionens  beslutning  må  anses  for  at  være  i  strid  med WTOs regler om indførelse af beskyttelsesforanstaltninger. Der synes så- ledes ikke at kunne konstateres en pludselig, uventet og voldsom stigning i  importen.  Det  skal  bemærkes,  at  forbruget  i  EU  er  steget  omtrent  sva- rende  til  stigningen  i  importen.  Derimod  er  der  efter  regeringens  vurde- ring tale om, at et fåtal mindre skotske producenter ikke er tilstrækkelig effektive i deres produktion. Dermed kan de ikke producere laks til kon- kurrencedygtige priser. Det skal dertil oplyses, at kun 20 % af den samle- de EU-lakseproduktionsindustri støtter indførelsen af kvoter, mens 80 % af  EU's  produktionsindustri  går  ind  for  et  frit  laksemarked  uden  regul e- ring. Endvidere  er  det  indgået  i  regeringens  overvejelse,  at  d en  danske  lakse- forarbejdningsindustri  beskæftiger  op  mod  2.500  personer,  og  at  denne beskæftigelse er direkte afhængig af import af fersk laks fra Norge. Spørgsmålet  om subsidier til norske lakseopdrættere bygger primært på ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr 10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
2/1 det forhold, at nogle opdrættere – grundet tidligere tiders økonomiske kri- se - er delvist overtaget af private kommercielle banker. Dette i sig selv er ikke udtryk for, at der sker ulovlig subsidiering i det norske opdræt i henhold til WTO`s regelsæt om ulovlig subsidiering af sektorer. Det  skal  dertil  erindres,  at  Rådet  så  sent  som i  juni  2003   –  efter  forslag fra  Kommissionen  –  vedtog  at  ophæve  den  daværende  antidumping-  og antisubsidietold på import af laks fra Norge, da man ikke fandt belæg for at  beskylde  norske  opdrættere  for  at  prisdumpe  eller  modtage  statslige subsidier.