Besvarelse af spørgsmål 12 (ERU alm. del) stillet af Erhvervsudval-
get den 1. april 2005
Spørgsmål 12:
Når skibe forlader T -ruten og f.eks. tanker om til andet fartøj (eks. Å l-
bæk Bugt) eller bunker, befinder skibene sig da i dansk farvand, og kan
man da evt. kræve, at de tager lods?
Svar:
Forsvarsministeriet har oplyst følgende, hvortil jeg henviser:
Det, at et skib under uskadelig passage til eller fra Nordsøen eller Øster-
søen forlader T-ruten, medfører ikke i sig selv, at skibet får pligt til at
følge de danske lodspligtbestemmelser.
Hvis der er tale om en situation, hvor skibet stopper op i dansk territorial-
farvand for at laste, losse, proviantere, bunkre, omlade til andet skib eller
lignende aktivitet (dog ikke standsning for reparation), er det ikke længe-
re under passage; og skibet er derfor omfattet af danske lodspligtsbe-
stemmelser fra sidste gang, det sejler ind i dansk territorialfarvand før den
pågældende aktivitet, til første gang, det sejler ud af territorialfarvandet
efter aktiviteten.
Det er muligt at foretage ovennævnte aktiviteter i såvel internationalt far-
vand som territorialfarvand. Som eksempler kan nævnes, at skibe i Å lbæk
Bugt altid vil befinde sig i dansk territorialfarvand, mens skibe i Ålborg
Bugt kan lægge sig i internationalt farvand ved at holde mere end tolv
sømils afstand til kysten.
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTEREN
25. april 2005
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
[email protected]
www.oem.dk