Besvarelse af spørgsmål 12 (ERU alm. del) stillet af  Erhvervsudval- get den 1. april 2005 Spørgsmål 12: ”Når skibe  forlader T -ruten og f.eks. tanker om til andet fartøj (eks. Å  l- bæk Bugt) eller bunker, befinder skibene sig da i dansk farvand, og kan man da evt. kræve, at de tager lods?” Svar: Forsvarsministeriet har oplyst følgende, hvortil jeg henviser: ”Det, at et skib under uskadelig passage til eller fra Nordsøen eller Øster- søen  forlader  T-ruten,  medfører  ikke  i  sig  selv,  at  skibet  får  pligt  til  at følge de danske lodspligtbestemmelser. Hvis der er tale om en situation, hvor skibet stopper op i dansk territorial- farvand for at laste, losse, proviantere, bunkre, omlade til andet skib eller lignende aktivitet (dog ikke standsning for reparation), er det ikke længe- re  under  passage;  og  skibet  er  derfor  omfattet  af  danske  lodspligtsbe- stemmelser fra sidste gang, det sejler ind i dansk territorialfarvand før den pågældende  aktivitet,  til  første  gang,  det  sejler  ud  af  territorialfarvandet efter aktiviteten. Det er muligt at foretage ovennævnte aktiviteter i såvel  internationalt far- vand som territorialfarvand. Som eksempler kan nævnes, at skibe i Å  lbæk Bugt altid vil befinde sig i dansk territorialfarvand, mens skibe i Ålborg Bugt  kan  lægge  sig  i  internationalt  farvand  ved  at  holde  mere  end  tolv sømils afstand til kysten.” ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 25. april 2005 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr.   10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk