Erhvervsudvalget 2004-05 (2. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
162951_0001.png
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTEREN
25. april 2005
Besvarelse af spørgsmål 10 (ERU alm. del) stillet af Erhvervsudval-
get den 1. april 2005
Spørgsmål 10:
”Vil ministeren oversende en kopi af den rapport, der efter færdiggørel-
sen af Øresundsbroen blev udarbejdet om mulige uheldskonsekvenser af
lukningen af VTS-overvågningen af Øresundsområdet.”
Svar:
Drogden VTS blev på Søfartsstyrelsens foranledning oprettet i januar
1996 som en midlertidig foranstaltning med henblik på at assistere den
gennemsejlende skibstrafik i Drogden, mens tunnelen under Drogden
blev bygget.
VTS-overvågningen af Øresundsområdet blev foretaget henholdsvis på
dansk område ved Drogden og på svensk område omkring Flinterenden.
Sidstnævnte blev nedlagt den 1. maj 2000. Der vil i det følgende kun bli-
ve redegjort for den danske VTS-overvågning af Drogden.
Den midlertidige VTS-foranstaltning skyldtes, at der under bygningen af
tunnelen under Drogden blev etableret arbejdsområder med en gennem-
sejlingsrute, som i takt med byggeriet gentagne gange blev flyttet. Dette
medførte problemer for skibene, idet et stort antal bøjer i området var
placeret anderledes end ved deres tidligere passage af området.
I forbindelse med tunnelarbejdet blev der imidlertid foretaget uddybnin-
ger i området, således at der kunne etableres et nyt og forbedret rutefor-
løb. Efter tunnelbyggeriet fremstod ruteforløbet som én lige strækning,
hvilket har forbedret oversigtsforholdene. Sejladsforholdene blev herved
forbedret, således at renden herefter har kunnet besejles uden kursæn-
dringer, hvorimod de gennemsejlende skibe tidligere skulle foretage flere
kursændringer i Drogden.
Afmærkningen blev ligeledes forbedret, således at bøjerne i Drogden står
parvis mod tidligere forskudt. Bøjerne vil på den måde være lettere at
identificere såvel visuelt som på radar. Den parvise placering får endvide-
re bøjerne til at fremstå som ”porte”, som skibene skal sejle igennem,
hvilket yderligere bidrager til at lette skibenes gennemsejling.
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
[email protected]
www.oem.dk
ERU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om rapport vedr. mulige uheldskonsekvenser af lukningen af VTS-overvågningen af Øresundsområdet, til økonomi- og erhvervsministeren
2/2
Som det fremgår af ovennævnte, blev sejladssikkerheden i Drogden om-
rådet efter byggeperioden væsentligt forbedret i forhold til tidligere.
Drogden VTS, som blev etableret med det ene formål at assistere skibs-
farten i byggeperioden, behøvede derfor ikke af sejladssikkerhedsmæssi-
ge grunde at blive bibeholdt, og man fandt ikke grundlag for udarbejdelse
af en rapport om konsekvenserne af lukningen af Drogden VTS.
Drogden VTS blev nedlagt ved udgangen af juni 1999, da de sejladsmæs-
sige forbedringer var blevet gennemført. Den daværende erhvervsmini-
ster har redegjort for denne beslutning i et samråd i Folketingets Miljø-
og Planlægningsudvalg den 11. maj 1999.