Folketingets Energipolitiske Udvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 22. juni 2005 004 - 155 Det Energipolitiske Udvalg har i brev af 10. maj 2005 stillet mig følgende spørg smål 44 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 44: ” Udvalget har på et møde drøftet fagudvalgenes behandling af EU   -sager, jf. EPU alm. del – eren komme med forslag til, hvorledes udvalget systematisk kan blive inddraget på et tidligere tidspunkt i beslutningsprocessen på energ iområdet i EU.” Svar: Ministerrådets arbejde med vedtagelse af ny energilovgivning i Fælle   s- skabet indledes i dag næsten altid med, at Kommissionen fremlægger en meddelelse  i  form  af  en  grønbog,  en  hvidbog  ell er  et  lignende  policy oplæg. Meddelelsen dækker som oftest et specifikt område af energip o- litikken, det være sig f. eks. energiforsyningssikkerhed, energieffektiv  i- sering  eller  udvikling  af  det  indre  energimarked.  Her  gøres  der  status over problemets omfang og sammensætning, og der lægges på den ba g- grund  op  til  debat  og  foreslås  forskellige  veje  til  at  søge  problemerne løst  på  fæ llesskabsniveau.  Typisk  overvejes  i  meddelelsen  effekten  af forskellige reguleringstyper eller instrumenter. Som oftest vil meddelelsen forårsage en politisk drøftelse i såvel Rådet som  i  Europa-Parlamentet,  og  typisk  vil  drøftelserne  i  Rådet  (energi) munde ud i vedtagelsen af et sæt politiske konklusioner. Disse giver n  a- turligvis  Kommissionen  et  afgørende  politisk  fingerpeg  om  i  hvi lken retning  forslagene  til  konkret  opfølgende  EU -lovgivning  skal  lægges, for at de kan sikres den nødvendige politiske tilslutning i Rådet. Folketinget  modtager  de  ovennævnte  meddelelser  og  lignende  policy udspil fra Kommissionen umiddelbart. Desuden sender jeg efter de fast- satte  retningslinjer  notater  til  Det  Energipolitiske  Udvalg  om  alle  væ- sentlige nye meddelelser, grønbøger, hvidbøger og lignende policy o   p- læg fra  Kommissionen samt om de politiske konklusioner, energimin  i-
Side 2 af 2 strene vedtager, som respons på  sådanne strategiske udspil fra Kommi s- sionen. Beretningen  af  10.  december  2004  fra  Folketingets  Europaudvalg  fast- slår, at udvalget senest 2 uger efter modtagelsen af væsentlige nye lo   v- givningsforslag  fra Kommissionen skal modtage  et såkaldt nærhedsn   o- tat  herom.  Det  fastslås  endvidere,  at  grundnotater  om  nye  direktivfo r- slag og andre væsentlige forslag til retsakter med angivelse af Regeri  n- gens  foreløbige  generelle  holdning  oversendes  til  Folketingets  Europ a- udvalg senest 4 uger efter forslagets oversendelse til Rådet. Herudover  modtager  udvalget  ved  hvert  nyt  formandskabs  begyndelse en orientering om formandskabets program på energiområdet med ove  r- sigt over de forslag, der påtænkes behandlet i Rådet (energi) under det pågæ   ldende formandskab. Det Energipolitiske Udvalgs ønske om systematisk at blive inddraget på et tidligere tidspunkt i beslutningsprocessen i arbejdet i EU’s minister- rådet  (energi)  kan  opfyldes  ved,  at  udvalget  retter  en  større  opmær k- somhed  imod  Kommissionens  mere  grundlæggende  overvejelser  om  , hvor dan udvalgte problemfelter på energiområdet bedst bliver håndteret, således som disse overvejelser kommer til udtryk i de nævnte meddele   l- ser, grø nbøger mv. Det  er  i  disse  meddelelser,  at  Kommissionen  forsøger  at  udstikke  den overordnede politiske kurs på et område. Det er  her de grundlæggende politiske  målsætninger  søges  drøftet,  og  det  er  typisk  her,  at  der  f.eks. leveres argumenter for, hvilke virkemidler der kan tages i anvendelse. Hvis udvalget måtte ønske det er jeg naturligvis parat til at ta  ge en drø f- telse  med  udvalget  på  et  tidligt  tidspunkt  omkring  konkrete  nye  s ager, hvor Kommissionen har fremlagt en sådan meddelelse eller lignende. Med venlig hilsen Flemming Hansen