J.nr. M 1034-0581 Den 30. maj 2005 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 29 (alm. del) stillet af Folketi  n- gets Energipolitiske Udvalg den 15. april 2005. Spørgsmål nr. 29: Vil ministeren redegøre for Kyotoprotokollens retningslinier f or CDM- projekter? Overholder Danmark retningslinierne? I benægtende fald, vil r e- geringen da rette op på dette forhold? Svar: Med Kyotoprotokollens Artikel 12 oprettedes en Clean Development Mecha- nism (CDM) med det formål at hjælpe ikke-Annex 1 landene (udviklingslan- dene) til at opnå bæredygtig udvikling og samtidig støtte opnåelsen af Kl i- makonventionens formål samt støtte Annex 1 landene (industrilandene) i at leve op til deres reduktionsforpligtigelser efter Kyotoprotokollen. CDM er den ene af Kyotoprotokollens tre fleksible mekanismer, der tillader Annex 1 landene at opfylde deres reduktionsforpligtigelser gennem redukti- oner foretaget i andre lande. De to andre mekanismer er Joint Implementa- tion, hvor emissionsreduktioner fra et projekt i et Annex 1 land sælges til et andet Annex 1 land, samt kvotehandel, hvor et Annex 1 land sælger ove r- skydende kvoter til et andet Annex 1 land. Retningslinier for projekter under CDM fremgår af protokollens Artikel 12. Hovedtrækkene heri er følgende: Emissionsreduktioner fra hvert enkelt godkendt projekt skal verificeres af et godkendt rådgivningsfirma. Verificeringen foretages på baggrund af et Pro- jekt Design Dokument (Project Design Document, PDD), der beskriver pro- jektet og dets beregnede emissionsreduktioner på basis af en beskrivelse af situationen før og efter projektet. PDD’en omfatter et ”baseline-studie”, der beskriver den udledning af driv- husgasser omfattet af Kyotoprotokollen, som ville foregå i projektets fravær. Derudover indeholder PDD’en en moniteringsplan, der beskriver den efter- følgende måling og beregning af projektets årlige emissionsreduktioner.
Efter-situationen beskrives således på baggrund af målinger af forløbet efter projektets fysiske igangsættelse og beskrives i den årlige moniteringsrap- port. Beregningen af de opnåede emissionsreduktioner sker ved at trække de fak- tiske, årligt registrerede emissioner, som fremgår af moniteringsrapporten, fra den i Baseline-rapporten fastlagte basisemission. Godkendelse og registrering af CDM projekterne skal baseres på en vurde- ring af: - frivillig deltagelse af værtslandet, - reelle, målbare og langtidsholdbare fordele i forhold til overvindelsen af klimaændringerne, - reduktioner i emissioner, som er additionelle i forhold til, hvad der ville være sket i projek tets fravær, - private og offentlige selskaber kan også deltage i mekanismen og er underlagt vejledning fra mekanismens udførende organ, CDM Ex e- cutive Board. CDM Executive Board vælges af forsamlingen af ko n- ventionens parter og fungerer som ordningens administrerende or- gan. Certificerede emissionsreduktioner, der er opnået i perioden 2000-2007, inkl., kan bruges til opfyldelse af Annex 1 landenes reduktionsforpligtigelser på lige fod med emissionsreduktioner, der opnås i perioden 2008-2012. CDM Executive Board godkender projekterne. Marrakech aftalerne fra 2001 indeholder yderligere, mere detaljerede ret- ningslinier for CDM-projekter. Disse administrative regler og præciseringer opdateres løbende i takt med, at der erhverves erfaringer med forberedelsen af CDM-projekter. Der er især tale om fastlæggelse af administrative forhold, der sikrer Kyotoprotokollens funktionsdygtighed. Der er endnu kun godkendt ganske få CDM projekter. Danmark overholder i sin forberedelse af CDM projekter de gældende regler. Projekter vil kun blive godkendt af CDM Executive Board, såfremt disse reg- ler er overholdt.