J.nr. M 1034-0547
Den 14. juni 2005
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 27 stillet af
Folketingets Energipolitiske Udvalg.
Spørgsmål nr. 27:
Det ønskes oplyst, om regeringen fortsat baserer sin stillingtagen til
klimatiltag på skyggepriser og pejlemærket på 120 kr./tons eller på
samfundsøkonomiske analyser af de enkelte klimatiltags konsekve n-
ser. Hvis det sidste er tilfældet, ønskes det oplyst, hvorledes såvel mi
l-
jø, som sundhed, jobskabelse og forsyningssikkerhed indgår i s åd anne
analyser.
Svar:
Der er ikke nogen modstrid mellem beregning af CO2-skyggepriser
og samfundsøkonomiske analyser, som spørgsmålet synes at antyde.
Tværtimod opgøres CO2 -skyggeprisen (også benævnt CO2 -
reduktionsomkostningen) for et tiltag som de samlede samfundsøk o-
nomiske nettoomkostninger per ton udslip af CO2-ækvivalenter, tilt a-
get fortrænger.
I opgørelsen af de samlede samfundsøkonomiske nettoomkostninger
skal principielt indregnes alle sidevirkninger på miljø, energifors y-
ningssikkerhed mm. I praksis kan det dog være forbundet med så store
tekniske vanskeligheder, at det ikke lader sig gøre med den fornødne
sikkerhed i alle tilfælde. Adskillige miljøvirkninger værdisættes og
indregnes som standard, mens det for nærværende ikke er fundet te
k-
nisk muligt at værdisætte og indregne virkningerne på eksempelvis
energiforsyningssikkerheden.
I henhold til Finansministeriets retningslinier skal der i forbindelse
med samfundsøkonomiske beregninger normalt ikke indregnes vir k-
ninger på beskæftigelsen i enkelte sektorer. På lang sigt er den saml e-
de beskæftigelse bestemt af andre forhold i økonomien, og arbejd s-
kraft er en knap ressource. I den forbindelse skal det bemærkes, at
selvom et omkostningskrævende klimapolitisk tiltag måske skaber d i-
rekte beskæftigelse i nogle virksomheder, kan man ikke heraf slutte, at
tiltaget fremmer den samlede beskæftigelse. Tiltagets omkostninger
skal i sidste ende på en eller anden måde dækkes ind, fx gennem fo
r-