Folketingets Energipolitiske Udvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 29. april 2005 Det Energipolitiske Udvalg har i brev af 15. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 25 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 25: ”Hvorfor er den del af biomassehandlingsplanen, der omfatter, at ELSAM skal etablere kapacitet til afbrænding af 150.000 tons halm, ikke gennem- ført?” Svar: De danske elproducenter Energi E2 A/S og Elsam Kraft A/S er i deres bevillinger pålagt at etablere kapacitet til afbrænding af halm og flis til el- og varmeproduktionen. Baggrunden for disse pålæg er biomasseaftalen fra 1993 mellem en bred kreds af Folketingets partier, hvorefter der årligt skal anvendes 1,4 mio. tons biomasse til el- og varmeproduktion på kraftværkerne. Ifølge rev i- sionen  af  biomasseaftalen  fra  1997,  skal  der  anvendes  mindst  1  mio. tons halm og 0,2 mio. tons træ. Den resterende mængde på 0,2 mio. tons biomasse kan fordeles på halm eller træ efter elvæ rkernes eget skøn. For at skabe økonomisk grundlag for gennemførelsen af aftalen, vedtog Folketinget i 2001 en ændring  af elforsyningsloven, hvorefter der  ydes støtte til elproduktionen baseret på biomasse fra disse anlæg, således at elproduktionen  afregnes  til  i  alt  40  øre  per  kWh.  Derudover  kan  der ydes støtte til anvendelse af biomasse på maksimalt 100 kr. Elsam  Kraft  mangler  i  henhold  til  sin  bevilling  at  etablere  kapacitet  til anvendelse  af  150.000  tons  halm.  Denne  kapacitet  skulle  have  været etableret inden indgangen til 2005. Der har siden 2002 været drøftelser mellem Elsam og Energistyrelsen om udmøntningen af denne sidste del af biomassepålægget.  Kopi af denne korrespondance er vedlagt. Elsam har i disse drøftelser foreslået at etablere et anlæg t il fyring med halm på
Side 2 af 3 Fynsværket. Parallelt hermed har der været drøftelser mellem Elsam og Odense Kommune om varmeprisen for halmvarmen fra det nye anlæg. Hertil kommer at Energistyrelsen har modtaget en ansøgning fra Odense kommune om tilladelse til etablering af en halmfyret fjernvarmecentral til forsyning  af bl.a. Odense by. Fjernvarmen herfra skulle  erstatte den hidtidige   overskudsvarmeforsyning   fra   Elsams   produktionsanlæg   i Odense. Elsam  har  opført  andre  anlæg  til  afbrænding  af  bl.a.  halm,  hvortil  der ydes den økonomiske støtte, som er angivet i elforsyningslovens § 57 a.   Elsam har i korrespondancen med Energistyrelsen bl.a. henvist til, at der ikke er sikkerhed for, at opførelse af den sidste del af biomassekapacite- ten ikke vil påvirke Elsams øko nomi negativt. Elsam Kraft har imidler- tid  pligt  til  at  opføre  hele  den  pålagte  kapacitet  med  den  økonomiske støtte,  som  er  fastsat  i  elforsyningslovens  §  57  a,  da  opførelsen  indgår som et vilkår i bevillingen. Elsam kan således ikke afslå at opføre kap   a- citeten med henvisning til, at aftaler med andre parter ikke er tilfredsstil- lende for Elsam Kraft. En afvisning af at opføre kapaciteten er en bevil- lingsovertrædelse,  som  kan  medføre  bøde  eller  i  sidste  ende  fortabelse af  bevillingen.  Sanktionerne  kan  kun  iværksættes  af  domstolene.  Ener- gistyrelsen  har  forelagt  problematikken  for  Kammeradvokaten,  som  er enig i denne vurdering. På  trods  af  gentagne  henvendelser  om  sagen  fra  Energistyrelsen  til  E l- sam  Kraft,  må  det  konstateres,  at  Elsam  Kraft  ikke  har  overholdt   bio- massepålægget  i  bevillingen.  Af  den  seneste  henvendelse  fra  E lsam Kraft til Energistyrelsen af 14. april 2005 fremgår det imidlertid, at E l- sam  Kraft  A/S  har  til  hensigt  at  opfylde  bevillingskravet.  Elsam  Kraft opstiller imidlertid en række betingelser for opførelsen af anlægget, her- under at der bliver indgået en for Elsam tilfredsstillende aftale om va r- meprisen med Odense Kommune. Energistyrelsen vil nu vurdere den seneste henvendelse fra Elsam Kraft og så vidt muligt bidrage til en løsning af udeståen  de problemer. Det er imidlertid  klart,  at  Elsam  ikke  kan  stille  nye  betingelser,  eller  afslå  at opføre kapaciteten med henvisning til manglende enighed om varmepri- sen eller prisaftaler på halmen mm. En sådan fritagelse ville forudsætte samtykke fra de politiske partier bag biomasseaftalen. Anlægget er en del af den allerede aftalte biomassehandlingsplan, og det er derfor forudsat, at der skal ydes samme støtte, som ydes til tilsvaren- de anlæg opført efter pålæg efter biomassehandlingsplanen. Et halma n- læg på  150.000 ton nævnes udtrykkeligt i lovbemærkningerne til 2001- ændringen af elforsyningsloven, men loftet i loven på årlig 30 mio. kr. til biomasseafbrændingen i § 57 a, er fastsat ud fra de i 2001 kendte pro- jekter og vil uagtet, at der i loftet er en reserve på 5 mio. kr., blive ove r-
Side 3 af 3 skredet ved idriftsættelse af anlægget. Det vil derfor være nødvendigt at justere elforsyningsloven, for at sikre at halmafbrændingen støttes med 100 kr. pr. ton. Loftet bør derfor hæves til 45 mio. kr. i årlig støtte. Som hidtil vil den konkrete støttesag blive forelagt udvalget, inden der træf- fes a f gørelse om udbetaling af støtte. Jeg vil fremsætte lovforslag herom i næste samling. Når  Energistyrelsens  svar  på  Elsam  Krafts  seneste  henvendelse  af  14. april 2005 foreligger, vil jeg fremsende kopi heraf til udvalgets oriente- ring. Med venlig hilsen Flemming Hansen