Folketingets Energipolitiske Udvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 21. april 2005 Det Energipolitiske Udvalg har i brev af 13. april 2005 stillet mig følgende spørg smål 23 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægg  es i 5 eksemplarer. Spørgsmål 23: ”Hvilke  økonomiske  sanktionsmuligheder  vil  der  være  i  forbinde lse med, at en arbejdstilladelse ikke opfyldes i efterforskningsperioden?” Svar: De bestemmelser om gennemførelse af arbejdsprogrammer, der har været benyttet i tidligere udbudsrunder, vil også blive brugt i 6. runde. Det  indebærer,  at  rettighedshaveren  i  forbindelse  med  udstedelse  af  en tilladelse  påtager  sig  at  udføre  de  efterforskningsarbejder,  der  indgår  i det tilknyttede arbejdsprogram. Som altovervejende hovedregel har ret- tighedshavere  til  tilladelser  udstedt  i  tidligere  udbudsrunder  da  også gennemført arbejdsprogrammerne i praksis. Hvis  arbejdsprogrammet  eller  dele  heraf  ikke  udføres,  skal  retti gheds- haveren indbetale et beløb til statskassen svarende til , hvad opfyldelsen af forpligtelserne ville have kostet. Ved beløbets fas tsættelse henses til de  udgifter,  som  det  ville  medføre  at  lade  a ndre  udføre  arbejderne  for staten på tidspunktet for tilladelsens ophør. Energistyrelsen har imidle  r- tid  kompetence  til  at  dispensere  herfra.  Såfremt  rettighedshaveren  og Energistyrelsen  er  enige  om, at det ikke længere  giver efterforskning  s- mæssig relevans at real  isere et arbejdsprogram, er det i enkelte tidligere tilfælde  aftalt,  at  rettighedshaveren  som  alternativ  udføre   r  andet  efter- forskningsarbejde. Denne mulighed vil også fremover være til stede. Årsagen til, at det i enkelte tilfælde bør være muligt at indgå en aftale med  selskaberne  om  at  udføre  alternative  efterforskningsa rbejder  i  ste- det for at indbetale et beløb  er, at det er vigtigt at få udført så megen e   f-
Side 2 af 2 terforskning  som  muligt  på  en  måde  som  også  olieselskaberne  oplever som meningsfuld. Endvidere  er  det  centralt  for  Danmarks  renommé  og  konkurrencedyg- tighed  som  udbyder  af  arealer  til  koncessioner,  at  olieselskaberne  ikke oplever ressortmyndighederne som urimelige, når forudsætningerne v   i- ser sig væsentligt anderledes end forventet. Med venlig hilsen Flemming Hansen