Folketingets Energipolitiske Udvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 26. april 2005 Det Energipolitiske Udvalg har i brev af 11. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 10 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 10: "Hvilke oplysninger kan der gives om elselskabernes påtænkte milliardi n- vesteringer i udbygning med bredbånd, og hvilke muligheder er der for at stille krav om at sådanne investeringer finansieres og konteres adskilt fra de øvrige forretningsområder? " Svar: Indledningsvis skal jeg henvise til mit brev til udvalget af 10. marts 2005 (alm. del. bilag 17), hvormed jeg fremsendte Dansk Energis rapport om en spørgeskemaundersøgelse om netselskabernes bredbåndsaktiviteter. Unde r- søgelsen giver en oversigt over selskabernes aktiviteter omkring årsskiftet 2004/2005. Rapporten giver en oversigt over, hvor mange og hvilke sel- skaber, der har igangsat bredbåndsaktiviteter, hvorledes aktiviteterne er selskabsmæssigt organiseret, og hvordan bredbåndsselskaberne er finansi e- ret. Konkurrencestyrelsen har oplyst, at styrelsen i samarbejde med Energitil- synet er ved at foretage en undersøgelse af elselskabernes etablering og brug af optisk fibernetværk. Formålet med undersøgelsen er at belyse, o m aktiviteterne opfylder kravene i elforsyningsloven og konkurrenceloven. I den forbindelse har de to styrelser indsamlet regnskabs- og forretningsma- teriale fra elselskaberne vedrørende såvel de historiske anlægsinvesteringer i fibernet som de fremadrettede planer om fibernet. Undersøgelsen forven- tes færdig inden sommerferien. IT- og Telestyrelsen har oplyst, at styrelsen vil kortlægge elselskabernes bredbåndsaktiviteter, med særlig fokus på udrulningen af optiske fibre. Undersøgelsen gennemføres via en mindre spørgeskemaundersøgelse, der skal afdække oplysninger om f.eks. det forventede antal husstande, som potentielt vil kunne tilsluttes et nedlagt fiberkabel. Undersøgelsen skal lige-
Side 2 af 3 ledes vise, om elselskabernes fibernet er åbne eller lukkede for andre lev e- randører. Elselskabernes bredbåndsaktiviteter skal så vidt muligt afdækkes via et eller flere kommuneinddelte Danmarkskort, der illustrerer udviklin- gen på lokalt/regionalt plan.     Resultater og information fra Konkurrencestyrelsens undersøgelse vil blive genanvendt i IT- og Telestyrelsens kortlægning i det omfang, det er rele- vant og muligt. Formålet med IT - og Telestyrelsens kortlægning er at sætte fokus på den regionale bredbåndsudvikling og den stigende infrastrukturkonkurrence på det danske telemarked, der forventes at stige i takt med, at elselskaberne realiserer deres udrulningsplaner for optiske fibre. Kortlægningen vil være et supplement til IT- og Telestyrelsens årlige bredbåndskortlægning. Dette for at tegne et mere fuldstændigt billede af danskernes adgang til bred- båndsinfrastruktur, herunder i de mere tyndt befolkede landområder. IT  - og Telestyrelsen forventer at offentliggøre kortlægningen inden sommerferien. Så snart de omtalte undersøgelser foreligger, vil jeg sørge for, at de bliver fremsendt til udvalget. For så vidt angår muligheden for at stille krav om, at bredbåndsinvesteri   n- gerne finansieres og konteres adskilt fra de øvrige forretningsområder, kan jeg oplyse, at elselskaberne efter elforsyningsloven skal udskille aktiviteter, som ikke er omfattet af netbevillingen – eksempelvis bredbåndsaktiviteter – fra netdriften i selvstændige selskaber med begrænset ansvar. Der er ikke krav om selskabsmæssig adskillelse mellem kommercielle aktiviteter ind- byrdes, og bredbåndsaktiviteter og eksempelvi s elhandelsvirksomhed kan således drives inden for samme selskab. Hvis de samlede indtægter fra aktiviteter, som ikke er omfattet af netbevil- lingen, udgør mindre end 5 % af omsætningen i den kollektive elforsy- ningsvirksomhed, og hvis aktiviteterne vedrører elproduktion eller anden tilknyttet virksomhed, er der ikke krav om selskabsmæssig udskillelse, men aktiviteterne skal holdes regnskabsmæssigt adskilt fra den kollektive virk- somheds øvrige aktiviteter. Det er op til netselskaberne og deres kompetente forsamlinger at råde over selskabernes kapital, og selskabet kan herunder beslutte at overføre kapital til eventuelle koncernforbundne bredbåndsselskaber. Ifølge elforsyningsloven skal aftaler mellem netselskaberne og andre sel- skaber, herunder koncernforbundne selskaber, ske på markedsmæssige vi l- kår. Dette indebærer, at der ikke må foretages krydssubsidiering mellem netvirksomheden og andre aktiviteter, eksempelvis bredbåndsaktiviteter. Som aktører på bredbåndsmarkedet er elselskaberne endvidere underlagt konkurrencereglerne.
Side 3 af 3 Prisreguleringen af netselskaberne sikrer, at nettarifferne ikke kan stige i forhold til 1. januar 2004 regnet i faste priser. Dette medfører, at de kollek- tive elselskaber ikke har mulighed for at dække øgede omkostninger gen- nem en forhøjelse af nettarifferne. Dette gælder, uanset om omkostningerne hidrører fra den bevillingspligtige aktivitet eller fra andre aktiviteter, f.eks. låneomkostninger eller tab i forbindelse med bredbåndsaktiviteter. IT- og Telestyrelsen har oplyst, at ifølge telelovgivningen skal virksomhe- der, herunder elselskaber, som nyder særlige eller eksklusive rettigheder til at udbyde tjenester i andre sektorer i Danmark og som udbyder elektroni- ske kommunikationsnet eller offentligt tilgængelige elektroniske kommu- nikationstjenester, udskille disse strukturelt eller føre særskilte regnskaber for disse aktiviteter. Disse regler gælder dog ikke, hvis den samlede årlige omsætning for aktiviteter i forbindelse med de elektroniske kommunikati- onsnet eller -tjenester er mindre end 100 mio. kr. Med venlig hilsen Flemming Hansen