Holbergsgade 6 · 1057 København K · T  3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Dato: 16. november 2005 Kontor: Økonomi - og Analysekonto- ret J.nr.: 2005/1004-14 Sagsbeh.: ZJL Fil-navn: Besvarelse_Boligudv. Spm.31 Besvarelse af spørgsmål nr.    31 stillet af Folketingets Boligudvalg til ministe- ren for flygtninge, indvandrere og integration den 7. september 2005 (Alm. Del). Spørgsmål: ”Ministeren bedes indhente oplysninger om, hvor stor en del af de ejendomme, Gentofte Kommune har indkøbt og/eller istandsat med tilskud fra 32 -mio. kr.-puljen, der i dag er solgte, hvad den samlede salgspris har været, samt hvad nettotabet e l- ler –gevinsten har været for kommunen.” Svar: Gentofte Kommune har oplyst, at kommunen har købt/istandsat  121 lejemål med henblik på boligplacering af flygtninge. Heraf har kommunen solgt 1 beboelsesejendom med 3 boenhe- der og 2 ejerlejligheder. Kommunen har registreret følgende salgspriser og nettogevinst/ -tab for de solgte ejendom- me (ekskl. moms): Ejendom Overtagel- ses- tidspunkt - Køb Afståelses- tidspunkt - Salg Købspris inkl. Købs - og istand- sættelsesom kost- ninger Salgspris inkl. om- kostninger Samlede net- todriftsudgifter 1999-2005 Nettoge- vinst/Netto- tab Brogårdsvej 115 1.6.1999 15.4.2005 1.955.854 2.759.490 1.034.634 -230.998 Dalstrøget 129, 3 mf. 1.11.2000 1.6.2005 528.248 807.600 112.384 166.968 Ericavej 165 st. lejl. 110 1.4.2001 15.2.2005 678.098 745.000 130.517 -63.615 3.162.200 4.312.090 1.277.536 -127.646
Side 2 Holbergsgade 6 · 1057 København K · T  3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Gentofte Kommune har i den forbindelse oplyst følgende: ”Den samlede opgørelse for salg af de tre ejendomme viser, at Gentofte Kommune har haft et samlet nettotab på ejerforholdet. De istandsættelsesomkostninger, der indgår i købsprisen, er istandsættelsesomkostni   n- ger udført inden lejemålenes ibrugtagning. Istandsættelsesomkostninger herefter er in  d- regnet i de samlede nettodriftsudgifter. At der har været et samlet nettotab på Brogårds- vej 115 kan blandt andet begrundes i istandsættelsesudgifter efter ibrugtagning. De samlede nettodriftsudgifter er summen af driftsindtægter, driftsudgifter, refusion for tomgangslejetab, forrentning af puljetilskud samt låneomkostninger i perioden fra er- hvervelse til salg i 2005. Der er søgt refusion for tomgangslejetab indtil Kommunalbest y- relsens beslutning om salg. Det skal bemærkes, at kommunens regnskab for 2005 først aflægges primo 2006, hvo   r- for de driftsregnskabstal der vedrører 2005 ikke med sikkerhed kan siges at være end  e- lige.” Gentofte Kommune er endvidere blevet anmodet om en begrundelse for salget af ejendom- mene. Gentofte Kommune har svaret følgende: ”Da Gentofte Kommune ved Integrationslovens ikrafttræden den 1. januar 1999 fik til opgave at fremskaffe boliger til flygtninge, var kommunens eksisterende muligheder for boliganvisning til de almene boliger i kommunen samt til kommunens private udlejnings- lejemål fuldt udnyttede til opfyldelsen af kommunens forpligtelser efter servicelovens be- stemmelser om anvisning af husly samt øvrige boligsociale formål. Kommunen iværksa  t- te derfor en række tiltag for at fremskaffe yderligere boliger. Kommunen gav herunder støttetilsagn til nyopf ø relser af yderligere almene boliger i kommunen, og kommunen indgik aftale med boligorganisation om udvidelse af eksisterende anvisningsret til allere- de opførte almene boliger. Disse tiltag havde imidlertid en længere tidshorisont, hvorfor det var nødvendigt at indkøbe ejerle  jligheder og flerfamilievillaer, således at kommunen straks kunne opfylde forpligtelsen til at anvise boliger til de flygtninge, som efter 1. januar 1999 blev visiteret til kommunen. I de senere år er antallet af integrationsflygninge, som er visiteret til Gentofte Kommune faldende, hvorfor det i forbindelse med frigørelsen af de tre omhandlede ejendomme er vurderet, at boligbehovet i kommunen kan opfyldes med eksisterende boliger, og de i den mellemliggende periode opførte og planlagte nyopførelser af alme  ne boliger. Da Gentofte Kommune endvidere finder, at de omhandlede ejendomme er af en art, som ik- ke sædvanligvis anvendes af kommuner til løsning af boligsociale forpligtelser, har kommunen ved lejemålenes frigørelser  – og da boligplacering fremover forventes at kunne ske i almene boliger og kommunale boliger, som er af en art, som sædvanligvis anvendes af kommuner til løsning af boligsociale forpligtelser  - besluttet at sælge disse 3 ledigblevne ejendomme.”
Side 3 Holbergsgade 6 · 1057 København K · T  3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Integrationsministeriet skal i forhold til opgør elsen fra Gentofte Kommune bemærke, at der ved fordelingen af midler fra boligpuljen i 1999-2001 ikke blev stillet betingelser til den frem- tidige anvendelse af de boliger, som blev erhvervet med tilskud. Tilskuddet havde karakter af et generelt engangstilskud, der skulle dække de overgangsu d- gifter, som nogle kommuner med høje boligudgifter havde i forbindelse med de nye re gler om visitation af flygtninge. I det omfang en kommune, der har fået tilskud, senere vil få behov for at generhverve boliger til brug for boligplacering af flygtninge, vil det således være en ren kommunal udgift. På den baggrund giver opgørelsen fra Gentofte Kommune ikke ministeriet anledning til at genoverveje grundlaget for de tilskud, som kommunen fik i 1999-2001.