Holbergsgade 6 · 1057 København K · T  3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Dato: 5. oktober 2005 Kontor: Integrationskontoret J.nr.: 2005/5013-33 Sagsbeh.: LNL Fil-navn: Svar - spm. 28 Besvarelse af spørgsmål nr.    28 stillet af Folketingets Boligudvalg til ministe- ren for flygtninge, indvandrere og integration den 7. september 2005 (Alm. Del) Spørgsmål: ”Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt udlejer  – i dette tilfælde Gentofte Komm u- ne – lever op til sine lovgivningsmæssige forpligtelser, og for hvorledes de pågæ l- dende lejere kan sikre sig, at de tilbydes rimelige, sundhedsmæssigt forsvarlige b o- ligforhold.” Svar: Efter integrationslovens § 12, stk. 1, 1. pkt., skal kommunalbestyrelsen snarest mu- ligt, efter at ansvaret for en flygtning er overgået til kommunalbestyrelsen, anvise boliger til de flygtninge, som Udlændingestyrelsen vis iterer til kommunen. Kommunalbestyrelsen kan kun anvise boliger, som ifølge byggelovgivningen, pla n- lovgivningen og anden lovgivning kan anvendes som lovlig bolig. Er en flygtning anvist en af kommunens lejeboliger, gælder lejelovens regler i fo r- holdet mellem lejer og udlejer. Det fremgår bl.a. af lejeloven, at udlejeren skal holde ejendommen og det lejede forsvarligt ved lige. Alle indretninger i ejendommen til afløb og til forsyning med  lys, gas, vand, varme og kulde, skal holdes i god og brugbar stand, jf. lejelovens § 19, stk. 1. Er den pågældende flygtning lejer, kan uenighed om opfyldelsen af udlejers pligt til vedligeholdelse afgøres af  huslejenævnet. Nævnet kan pålægge udlejeren at lade bestemte vedligeholdelsesarbejder udføre.
Side 2 Holbergsgade 6 · 1057 København K · T  3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Kommunalbestyrelsens afgørelse om anvisning af en konkret bolig efter integrat i- onslovens § 12 kan efter lovens § 53, stk. 2, indbringes for det sociale nævn. En d- videre kan den Sociale Ankestyrelse efter integrationslovens § 53, stk. 4, 2. pkt., optage en sag til behandling, når ankestyrelsen skønner, at sagen har principiel e l- ler generel betydning. På den baggrund kan jeg ikke gå nærmere ind i den konkrete vurdering af sagerne. Det bemærkes, at det fremgår af integrationslovens § 12, stk. 5, at indtil det er mu- ligt at anvise en permanent bolig, skal kommunalbestyrelsen anvise flygtningen et midlertidigt opholdssted. Reglerne i lejeloven finder ikke anvendelse i forbindelse med indkvartering på midlertidige opholdssteder.