Folketingets Boligudvalg
Dato: 14. september 2005
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 28. juli 2005 fø l-
ger hermed i 5 eksemplarer socialministerens svar på spørgsmål nr.
14 (BOU Alm. del).
Spørgsmål nr. 14:
Vil ministeren redegøre for retstilstanden og udviklingen heri med hensyn
til almene boligafdelingers mulighed for at indmelde sig i en lejerforening?
Svar:
De gældende regler om almene boligorganisationer indeholder ikke udtryk-
kelige bestemmelser om afdelingernes mulighed for at indmelde sig i en
lejerforening, og der har mig bekendt heller aldrig været sådanne regler.
Derfor beror spørgsmålet om almene afdeling ers mulighed for at indmelde
sig i en lejerforening på en fortolkning af de almindeligt gældende regler i
den lovgivning, som regulerer de almene boligorganisationers virksomhed.
Jeg kan således oplyse, at det fremgår af almenboliglovens § 6, stk. 1, og
§ 7, at en almen boligorganisations hovedformål bl.a. er at udleje og admin i-
strere almene boliger.
Det fremgår endvidere, at boligorganisationens ledelse skal sikre en forsva r-
lig drift af boligorganisationen og dens afdelinger. Driften skal tilrettelægge s
efter rationelle administrationsmetoder, og forvaltningsudgifterne skal søges
holdt på det lavest mulige niveau. Ved forvaltningen skal beboernes intere s-
ser tilgodeses og boligorganisationens og afdelingernes anliggender vareta-
ges bedst muligt.
Endelig følger det af § 12, stk. 1, i driftsbekendtgørelsen, at boligorganisat i-
onens bestyrelse har den overordnede ledelse af boligorganisationen og dens
afdelinger. Bestyrelsen er dermed ansvarlig for driften, herunder for at ud-
lejning, budgetlægning, regnskabs aflæggelse, lejefastsættelse og den da
glige
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
EB/ J.nr. B-5215-20