Folketingets Boligudvalg Dato: 14. september 2005 Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 28. juli 2005 fø l- ger hermed –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 14 (BOU Alm. del). Spørgsmål nr.   14: ” Vil  ministeren redegøre for retstilstanden og udviklingen heri med hensyn til almene boligafdelingers mulighed for at indmelde sig i en lejerforening?” Svar: De gældende regler om almene boligorganisationer    indeholder ikke udtryk- kelige  bestemmelser  om  afdelingernes  mulighed  for  at  indmelde  sig  i  en lejerforening,  og  der  har  mig  bekendt  heller  aldrig  været    sådanne   regler. Derfor  beror  spørgsmålet  om  almene  afdeling  ers  mulighed  for  at  indmelde sig  i en lejerforening  på  en  fortolkning  af  de almindeligt  gældende regler i den lovgivning, som regulerer de almene boligorganisationers virksomhed. Jeg kan således oplyse, at det fremgår af almenboliglovens § 6, stk. 1, og § 7, at en almen boligorganisations hovedformål bl.a. er at udleje og admin i- strere almene boliger. Det fremgår endvidere, at boligorganisationens ledelse skal sikre en forsva r- lig drift af boligorganisationen og dens afdelinger. Driften skal tilrettelægge  s efter rationelle administrationsmetoder, og forvaltningsudgifterne skal søges holdt på det lavest mulige niveau. Ved forvaltningen skal beboernes intere s- ser  tilgodeses  og  boligorganisationens  og  afdelingernes  anliggender  vareta- ges bedst muligt. Endelig følger det af § 12, stk. 1, i driftsbekendtgørelsen, at boligorganisat  i- onens bestyrelse har den overordnede ledelse af boligorganisationen og dens afdelinger.  Bestyrelsen  er  dermed  ansvarlig  for  driften,  herunder  for  at  ud- lejning, budgetlægning, regnskabs  aflæggelse, lejefastsættelse og den da glige Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] EB/ J.nr. B-5215-20
2 administration sker i overensstemmelse med de herfor gældende regler.   Or- ganisationsbestyrelsen  har  således  det  juridiske  og  økonomiske  a  nsvar  for organisationen som helhed – det vil sige også for de enkelte afdel   ingers drift. Disse bestemmelser indebærer efter min opfattelse, at det er boligorganisat  i- onens bestyrelse, der har kompetencen til at indgå alle aftaler udadtil  –   altså både aftaler, der vedrører selve boligorganisationen,   og aftaler, som vedrø den enkelte afdeling. Det bemærkes, at lejerne udgør flertallet i boligorgan   i- sationens bestyrelse. Der findes en række lejerforeninger. Foreningerne har forskellige former for medlemskab, men typisk er der tale om nedenstående  3 former: Enkeltmedlemskab: Den enkelte lejer har et individuelt medlemskab. Foreningsmedlemskab: Hvis der i ejendommen er oprettet en lejerforening - det vil sige en lokal lejerforening – kan denne forening blive medlem af en ”rigtig” lejerforening, f.eks. Lejernes LO (LLO), med den virkn  ing, at med- lemmerne af den lokale forening kommer til at figurere som medlemmer af LLO. Sekretariatsaftale:  Her  er  det  afdelingen,  der  er  medlem.  De  enkelte  lejere har dog fulde medlemsrettigheder. Den form for medlemskab, som er relevant i denne sammenhæng,    hvor der tales om afdelingens medlemskab, er en sekretariatsaftale. Medlemskab  i  form  af  en sekretariatsaftale indebærer  ,  at  det  er  afdelingen, der figurerer som medlem af lejerforeningen. Der er således ikke tale om, at lejerne figurerer på forenin gens medlemsliste ved navns nævnelse.    Sekreta- riatsaftaler giver dog som nævnt   alle lejerne ret til bistand fra foreningen. Som  anført  ovenfor  har  organisationsbestyrelsen  det juridiske  og  økonom  i- ske  ansvar  for  de  enkelte  afdelingers  drift.  Dette  forhold  indebærer,  at    en afdeling ikke har kompetence til at indgå en  sekretariatsaftale uden organisa- tionsbestyrelsens  samtykke.  Spørgsmålet  er  herefter,  om  der  kan  indgås  en sekretariatsaftale,  hvis  bestyrelsen  er  indforstået  hermed.   Dette  spørg smål har  økonomi -  og  erhvervsministeren,  som  tidligere  var  ansvarlig  for  dette område,  taget stilling til i sit svar af 20. maj 2003 på Boligudvalgets spørg  s- mål 65 (Alm. del  –   bilag 209) af 10. april 2003. Heraf fremgår, at der  efter ministerens  opfattelse  i  hvert  fald  kan  indgås  en  sekretariatsaftale,  hvis  en organisationsbestyrelse har uddelegeret administrative opgaver til afdelings- bestyrelsen, og hvis organisationens ledelse beslutter, at den mest hensigts- mæssige vejledning af afdelingsbest  yrelsen kan ske via en lejerforening.
3 Jeg  kan  i  den  forbindelse  henvise  til  en  redegørelse  fra  Folketingets  O m- budsmand  af  10.  marts  2003  i  en  konkret  sag.  I  denne  redegørelse  udtaler Ombudsmanden, at det efter hans opfattelse ikke er uforeneligt med lov om boligbyggeri, at en afdeling er medlem af en lejerforening. Det fremgår ikke klart af redegørelsen, hvilken form for medlemskab Ombudsma nden udtaler sig om, men jeg må  gå ud fra, at der er tale om   den form for medlemskab, som kaldes en sekretariatsaftale. Ombudsmanden synes ikke at forudsætte, at    afdelingen kun kan være me  d- lem,  hvis  organisationsbestyrelsen  har  delegeret  administrative  opgaver  til afdelingsbestyrelsen. Derfor er jeg mest tilbøjelig til at mene, at  overdragelse af  kompetence  til  afdelingsbestyrelsen  ikke  er  en  forudsætning  for,  at  der kan indgås en sekretariatsaftale. Jeg mener således, at   der kan indgås en s e- kretariatsaftale med en lejerforening, hvis blot organisationsbestyrelsen vur- derer, at afdelingen har behov for en anden form for vejledning eller supple- rende vejledning i forhold til  den vejledning, som boligorganisationen yder afdelingen. Jeg kan tilføje, at det tidligere Boligministerium havde  den opfattelse, at en afdeling  kunne  indgå  en  sekretariatsaftale  uden  organisationsbestyrelsens samtykke, idet ministeriet til brug for justitsministerens besvarelse af spørg s- mål  S 2621 af 18. juni 1996 (besvaret endeligt den 31. juli 1996) i en udta- lelse af 11. juli 1996 bl.a. anførte, at ”der efter ministeriets opfattelse ikke er noget   til   hinder   for,   at   en   boligafdeling,   som   det   efter   ministeriets oplysninger  er  tilfældet  i  nogle  boligafdelinger,  indgår  en  slags  ”sekretar i- atsbistandsaftale” (og dermed ikke et egentligt medlemskab) med eksempe l- vis LLO, hvor udgifterne for den konkrete afdeling modsvares af de sekreta- riatsydelser, LLO stiller til rådighed for afdeli ngen.” Herudover  kan  jeg  henvise  til  den  tidligere  boligministers  svar  af  31.  maj 1995  på  Boligudvalgets  spørgsmål  74  af  19.  april  1995  (Alm.  del     –  bilag 173). Her anførte ministeren bl.a. følgende: ”….., a t Lejernes Landsorganisa- tion  er  en  privat  interesseorganisation,  og  at  en  afdelingsbestyrelse  eller  et flertal på et afdelingsmøde derfor ikke kan foretage en kollektiv indmeldelse i LLO og dermed binde lejerne i en almennyttig afdeling til at betale kontin- gent svarende til det sædvanlige medlemsko  ntingent pr. lejemål. Hvis  beboere  i  almennyttige  boligafdelinger  vil  være  medlemmer  af  LLO, må de således melde sig ind personligt.”
4 Jeg  er  enig  i,  at  de  lejere,  som  ønsker  at  være  egentlige  medlemmer  a   f  en lejerforening, selv må tegne et medlemskab, og at der således ikke er muli  g- hed  for,  at  der  kan indgås et  kollektivt  medlemskab,  hvor  de  enkelte  lej ere   figurerer som medlemmer. Eva Kjer Hansen /Pia Mørch