Folketingets Boligudvalg
Dato: 12. maj 2005
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 26. april 2005
følger hermed i 5 eksemplarer socialministerens svar på spørgsmål
nr. 11 (BOU alm. del).
Spørgsmål nr. 11:
Vil ministeren foreslå en lovændring, således at en lejeforhøjelse, som følge
af en forbedring, højst kan udgøre ydelsen på sædvanlige langfristede rea l-
kreditlån, dog maksimalt den dokumenterede ydelse, udlejer har på det lån,
der er brugt til at finansiere den pågældende forbedring.
Svar:
I mit svar på boligudvalgets spørgsmål nr. 6, jf. boligudvalgets brev af 7.
marts 2005, redegjorde jeg nærmere for lejelovens regler om beregning af
forbedringsforhøjelser, herunder om udlejerens forrentning af forbedrings-
udgiften og baggrunden herfor.
En ændring som den foreslåede rejser nogle principielle spørgsmål, som må
afklares, før en regel herom kan udformes.
Forslaget tager generelt udgangspunkt i, at et lån til enhver tid kan identific e-
res med hensyn til lånets formål . Dette er imidlertid ikke tilfældet, idet det
typisk ikke fremgår af lånet, hvad det er brugt til .
Efter min opfattelse må det endvidere være en konsekvens af forslaget, at en
fastsat forbedringsforhøjelse efterfølgende skal omberegnes, hvis det lån,
som har finansieret forbedringen, senere udskiftes med et andet, billigere lån.
I modsat fald vil ejeren være tilskyndet til at finansiere med sædvanlig real-
kredit og senere refinansiere med et billigere lån og derefter inkassere ren-
temarginalen. Denne forudsætning fører imidlertid til det helt urimelige re-
sultat, at en forbedringsforhøjelse skulle bortfalde, hvis udlejeren efterføl-
gende skulle finde på at indfri lånet.
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
MPK/ J.nr. 80-404