Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 53 af
12. juli 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (AMU
alm. del).
Spørgsmål nr. 53:
I regeringens integrationsplan En ny chance til alle bortfalder den ene
kontanthjælp for par, der har haf t mindre end 300 timers arbejde i løbet af de
sidste 2 år. Her argumenteres for , at nedskæringen skal motivere kontan t-
hjælpsmodtagerne til at tage et arbejde
brugt i forbindelse med loftsloven. Men i modsætning til loft sloven, har man
i En ny chance til alle følgende undtagelse:
Personer, hvis arbejdsevne
er så begrænset, at de ikke kan opnå ordinær beskæftigelse, er i
kke omfattet
af reglen om bortfald af kontanthjælp. Det virker logisk, at undtage ko n-
tanthjælpsmodtagere , der ikke kan arbejde, da det ikke er incitamentet men
helbredet, den er gal med. Til gengæld virker det meget ulogisk, at der ikke
er en tilsvarende undtagelse i loftsloven. Kan ministeren gøre rede for, hvori
den principielle forskel ligger, siden man fastholder nedskæringen i loftsl o-
ven overfor kontanthjælpsmodtagere, der ikke kan arbejde? Og når der tils y-
neladende er enighed om, at der ikke er grund til at give et incitament til
mennesker, der ikke kan arbejde (jf. undtagelsen i En ny chance til alle ),
hvilke andre argumenter har ministeren da for ikke at indføre en lignende
undtagelse i loftsloven?
Svar:
Det er korrekt, at der i aftalen om en ny integrationsplan En ny chance til
alle indgår det nævnte forslag om
kontanthjælp til ægt
efæller.
Forslaget skal medvirke til, at det bedre kan betale sig at arbejde, men denne
del af aftalen har også en anden baggrund.
Forslaget erstatter de gældende regler om ægtefælletillæg, hvis den ene æ
g-
tefælle ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet.
Forslagets formål er nærmere at fastlægge regler for vurderingen af, om en
ægtefælle
står til rådi ghed for arbejdsmarkedet eller reelt er hjemmegående .
Det er derfor efter min opfattelse naturligt i denne forbindelse at undtage
personer, der ikke har pligt til at stå til rådighed , f.eks. fordi de er syge
,
idet
disse personer allerede efter gældende regler er fritaget fra at stå til rådi
ghed.
Jeg mener derfor ikke, at de bagvedliggende hensyn for denne aftale kan
sammenlignes med de hensyn, der ligger bag indførelsen af loftet , hvor for-
målet alene er at sikre, at det altid skal kunne betale sig at arbejde.
August 2005
Vores sag
05-119-0220/304-0004