Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 52 af 12. juli 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (AMU alm. del). Spørgsmål nr. 52: ” I forbindelse med samrådet d. 24. juni 2005 fastholdt ministeren sin arg u- mentation om at loftet over kontanthjælpen er hensigtsmæssigt som incit a- ment til at komme i arbejde, også når det rammer mennesker, der ikke kan arbejde. Ministerens argument var, at man blot behøver at arbejde 5 timer om ugen for at kompensere for nedskæringen. Men hvad med de mennesker, der ikke er i stand til at arbejde overhovedet – for syge til at arbejde blot en enkelt time om ugen – e- lig, at det er hensigtsmæssigt, at de også rammes af loftet? Og finder min   i- steren det rimeligt, at disse mennesker, der i forvejen hører til blandt de a l- lerfattigste i Danmark, bliver gjort endnu fattigere, uden at de har en chance for at kompensere for nedskæ  ringerne? ” Svar:   Jeg vil gerne holde fast i det overordnede princip, som et stort flertal i Folke- tinget var enige om, da vi i sin tid indgik aftalen om ”Flere i Arbejde”  : at udgangspunktet i beskæftigelsesp  olitikken skal være  , at det altid kan betale sig at arbejde. Det helt klare mål må være , at så mange som muligt hurtigt kommer i job og bliver selvforsørgende frem for at være ledige   . De tidligere regler på kontanthjælpsområdet betød, at mange blev fastholdt i passiv forsørgelse, fordi det var forbundet med et tab at komme i beskæft   i- gelse. Sådan må det aldrig være t om, så der normalt er en gevinst ved at få et job. Som jeg nævnte i forbindelse med   samrådet d. 24. juni 2005 , skal ægtefæller blot have 5 timers arbejde hver pr. uge for at komme fri af loftet , og vil end- da få lidt mere til rådighed  , end før de blev om fattet af loftet. Som led i integrationsaftalen er det endvidere aftalt, at det skal være lettere for ledige og kommuner at få overblik over ledige job i nærområdet, der ikke kræver særlige kvalifikationer funktion ved navn "Lokaljob" på arbejdsformidlingens jobbank på   Internet- tet, hvor man kan se Hotjob på kommuner og naboko mmuner. Denne service til de ledige vil kunne medvirke til, at det bliver nemmere at komme i b e- skæft  igelse. August 2005 Vores sag 05-119-0220/304-0004
2/2 Jeg er enig i, at der er situationer, hvor en person, uanset den bedste vilje, ik- ke har nogen særlig store eller realistiske   muligheder for at komme i beskæ  f- tigelse. Jeg mener dog stadig, at det i denne situation må være det afg rende, at personer, der er i beskæftigelse  , har en høje re indkomst, end personer, der er på passiv forsørge  lse. Dette skal ses i sammenhæng med  , at der normalt vil være tale om   en kortere periode. Hvis personen mere permanent ikke kan opnå beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked , vil de r være mulighed for at give tilbud om fleksjob og fø rtidspension. Endelig finder jeg, at hvis man helt fritager en gruppe fra loftet, kan der blive et helt urimeligt pres for at komme over i denne gruppe,og der   vil der ikke være samme tilskyndelse til   igen at komme ud på ar bejdsmarkedet.