Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Folketinget Christiansborg 1240 København K. Departementet Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 92 13 11 www.minff.dk j.nr. 316-2 Dato: 31. august 2005 Under henvisning til Folketingets Arbejdsmarkedsudvalgs brev af 12. juli 2005, som omtrykt 2. august 2005, følger hermed  – - ministeren for fa- milie- og forbrugeranliggenders svar på spørgsmål nr. 51(alm. del). Spørgsmål nr. 51: ”Ministeren bedes  oversende en redegørelse for administrationen af børnepa  s- ningsorlovsansøgninger. Det ønskes herudover oplyst, hvor mange der har søgt uden at kunne få orlovsydelsen, fordi AF ikke har registreret deres ansøgning og den fremsendte kvittering. Der henvises til et tilfælde på Fyn, hvor en ansøger fik afslag, fordi man havde lavet en fejl i AF, så ansøgning og kvittering ikke var bl  e- vet registret korrekt. Med den konsekvens, at kvinden fik afslag. I den forbindelse ønskes oplyst, om det er i overensstemmelse  med sædvanlig o  f- fentlig forvaltning, at det er borgerne der bærer hele ansvaret for at kunne få sin ret.” Svar: Ansøgningsskemaer til børnepasningsorlov fås ved henvendelse på arbejdsformi d- lingen. Ansøgeren udfylder herefter skemaet. For beskæftigede løn modtagere, der søger orlov, skal ansøgningen påtegnes af arbejdsgiveren. For selvstændige og ledige, der er arbejdsløshedsforsikrede, skal arbejdsløshedskassen på ansøgningen b e- kræfte, at ansøgeren er berettiget til arbejdsløshedsdagpenge. For ikke forsikr ede skal bopælskommunen på ansøgningen bekræfte, at den pågældende opfylder b e- skæftigelseskravet. Den udfyldte ansøgningsblanket indsendes til arbejdsformidlingen, der påser, at betingelserne for ret til børnepasningsorlov er opfyldte, herunder at ansøger  en i 2004 har meddelt, at denne har ønsket at bevare retten til børnepasningsorlov. Er betingelserne opfyldt, bevilliges orloven. De svarblanketter, der i 2004 blev indsendt af personer, som ønskede at bevare retten til børnepasningsorlov, blev elektroni sk indlæst i en database, der både var basis for udsendelse af kvitteringsbreve og registreringen i AMANDA, der er ar- bejdsformidlingskontorernes edb-system. Det skulle således ikke kunne forekomme, at en person, der har modtaget et kvi t- teringsbrev, ikke samtidig er blevet registret som tilmeldt i AF.
2. I den sag, der har været omtalt i TV2  -Fyn, og som der henvises til i spørgsmålet, blev det efterfølgende konstateret, at den pågældende var reg istreret i den centrale database over personer, der var modtaget svarblanketter fra. Der må således være en anden forklaring på, hvad der er sket i forbindelse med den pågæ ldendes første henvendelse til AF. Efter at den pågældende mødte op med sin kvittering, blev sagen bragt i orden, og den pågældende har fået sin orlo v. Det har ikke efterfø l- gende været muligt at rekonstruere forløbet. Ministeriet har ikke kendskab til andre tilfælde med et lignende forløb. Hvad angår spørgsmålet, om det er i overensstemmelse med sædvanlig offentlig forvaltning, at det er borgerne, der bærer hele ansvaret for at kunne få sin ret, skal jeg for så vidt angår ordningen med tilmeldingen til den fortsatte ret til børnepa   s- ningsorlov i 2004 bemærke, at disse tilmeldinger som nævnt er registrerede i AF, således at det i almindelighed ikke er  nødvendigt for borgere, der har indsendt svarblanketten, at skulle dokumentere deres ret. Det er imidlertid såvel i forbindelse med offentlig som privat forvaltning en god skik at gemme sine kvitteringer, således at man kan dokumentere sin ret, når der opstår problemer. Dette er sagen fra Fyn et godt eksempel på. Lars Barfoed /Jens Wamsler