Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 49 af 20. juni 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (Alm. del). Spørgsmål nr. 49: ” Ministeren bedes redegøre for hvad hans syn  er på en eventu el ændring af reglerne om arbejdsperioder som er næv  nt nedenfor: “Et a -kasse-medlem har oplevet, at hans deltagelse i fagligt arbejde i fagfor- bundet – han får dækning for tabt arbejdsfortjeneste af fagforeningen    – er en ulempe for ham, fordi bestyrelsesarbejde ikke betragtes som beskæft  i- gelse på almin delige løn - og arbejdsvilkår. Det betyder, at disse dage ikke medregnes til at opfylde arbejdskravet i relation til optjening af ret til ar- bejdsløshedsdagpenge og ret til efterlønspræmie. A-kassemedlemmet mener, at det er urimeligt, at han skal straffes for at være aktiv. Alternativt ville han disse dage have udført normalt arbejde, hvor t i- merne/dagene medregnes til at opfylde arbejdskravet i forhold til både efte r- lønspræmie og ret til arbejdsl   ø -kassen. I loven er der kun følgende undta gelser, der medregnes som arbejdsperioder: a) aftjening af værnepligt b) gennemført erhvervsmæssig uddannelse c) politisk arbejde i form af at være   folketingsmedlem, minister, medlem af Europaparlamentet, borgmester, rådmand eller udvalgsformand. Det kan overvejes, om problemet kan løses ved at indføje endnu et punkt på listen over undtagelser: “ d) har deltaget i bestyrelsesarbejde, hvor der er udbetalt løn   vederlag eller dækning f  or tabt arbejdsfortjeneste af en størrelse, der svarer til omre g- ningssatsen eller et højere beløb pr. time  . En sådan regel vil dermed ikke kun omfatte  f.eks. fagforeningsarbejde, men også hverv som medlem af virksomhedsbestyrelser. Hvis reglen gennemføres, ønskes det samtidig opretholdt, at arbejdsløse ved deltagelse i bestyrelsesarbejde, hvor der ikke sker aflønning  – bl.a. gælder en del   fagforeningsbestyrelser, de fleste idrætsforeninger osv.   – skal trækkes i understøttelse for at deltage i dette frivillige foren   ingsarbej- de.” Juli 2005 Vores sag 304-0004 / 05-622-0129
2/2 Såfremt ministeren ikke finder, at d ette er en løsning bedes ministeren opl y- se, om han kan se andre løsninger på det skitserede problem.  ” Svar:   Princippet i arbejdsløshedsforsikringen er, at man opnår ret til   ydelser via deltagelse i det ordinære arbejdsmarked, enten gennem lønarbejde ell   er ud- øvelse af selvstændig virksomhed. Jeg synes, vi skal holde fast i dette princip. Jeg synes derfor også, at  vi skal være meget tilbageholdende med at udvide listen med andre former for ”beskæftigelse”, der kan give ret til ydelser fra forsikringen. Jeg synes videre, at der ikke er så specielle omstændigheder eller særlige b e- skyttelsesværdige forhold i forbindelse med deltagelse i bestyrelsesarbejde i virksomheder eller interesseorganisationer, at det kan begrunde, at vi gør et i forvejen kompliceret regelsæt endnu mere kompliceret med yderligere sæ r- regler. Jeg vil her bl.a. henvise til, at deltagelse i sådanne bestyrelser sjældent er de pågældendes hovedbeskæftigelse, og at der langt fra altid er nogen entydig sammenhæng mellem deres indsats og honor  ering. Der vil være andre grupper, der med lige så stor ”ret” vil kunne argument ere for en tilsvarende særregel, fx kommunalbestyrelsesmedlemmer som går ned i arbejdstid for at kunne varetage tillidshvervet.