Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 4 af 7. marts 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (AMU alm.del). Spørgsmål nr. 4: Hvad vil regeringen gøre for at øge incitamenterne for ledige ægtefæller til kontanthjælpsmodtagere til at komme i arbejde, når arbejdsindtag modre gnes i ægtefællens kontanthjælp, hvilket betyder, at familiens samlede indkomst ikke øges ved, at den ene ægtefælle kommer i beskæftigelse. Svar:   Regeringen lægger stor vægt på, at  der er incitamenter for modtagere af kon- tanthjælp til at komme i arbejde. Det er regeringens holdning, at personer ik- ke må fanges i en kontanthjælpsfælde, hvor det ikke kan betale sig at arbe j- de. I den forbindelse vil jeg gerne slå fast, at  der ikke er tale om et frit valg. For at kunne modtage hjælp er det en betingelse, at kontanthjælpsmodtag e- ren reelt står til rådighed for arbejdsmarkedet, hvilket vil sige  , at såvel p å- gældende som dennes ægtefælle aktivt skal udnytte deres arbejdsmuligheder, herunder tage imod et rimeligt tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelses- indsats. Kommunen kan standse udbetalingen af kontanthjælp, såfremt r å- dighedsforpligtelsen ikke opfyldes. I forbindelse med det brede forlig om ”Flere i arbejde” blev der bl.a. indført regler om loft over den samlede kontanthjælp. Disse regler omfatter i prin- cippet alle kontanthjælpsmodtagere, og samlet set er det hensigten med reg- lerne, at der altid skal være en økonomisk gevinst ved at gå fra passiv fo r- sørgelse til beskæftigelse. Med reglerne sikrer vi, at det i videst mulige om- fang kan betale sig at få et ustøttet arbejde  - selv ved at have et begrænset an- tal timer og lønninger på mindstelønsn iveauet. Det er i øvrigt ikke korrekt, at en families samlede indtægter ikke øges ved arbejde. Efter de gældende regler er det hovedprincippet, at man i forhold til kontanthjælp kan få  en gevinst før skat på 12,45 kr. (satsen i 2005) pr. udført arbejdstime, hvis ansøgeren eller ægtefællen har arbejdsindtægter. Modtager ansøgeren nedsat kontanthjælp (nedsættelse af kontanthjælpen efter reglerne for gifte over 25 år) , ses der ved beregningen af kontanthjælpen bort fra 30,33 kr. (satsen i 2005) pr. udført arbejdstime i ustøttet beskæftigelse. Man skal i øvrigt være opmærksom på, at de t er et grundlæggende princip, at kontanthjælpen er subsidiær i forhold til forsørgelse på anden måde, heru  n- der fra en ægtefælle. Således  følger den offentligretlige forsørgelsespligt den privatretlige i ægteskabslovgivningen. Dette betyder, at der ved beregningen af hjælp til ægtefæller tages hensyn til begge ægtefællers økonomiske for- Marts 2005 Vores sag 304-0004/05-119-0084
2/2 hold. Princippet om ægtefællers gensidige forsørgelsespligt kommer fx til udtryk i § 13 i aktivloven, hvorefter ydelse af hjælp som tidligere nævnt for- udsætter, at såvel ansøger som dennes ægtefælle har udnyttet deres arbejd s- muligheder og altså derved  har prøvet at forsørge sig selv og hinanden (og deres eventuelle børn). Afslutningsvis bemærkes det, at regeringen vil se nærmere på strukture rne på arbejdsmarkedet  i forbindelse med serviceeftersynet af ”Flere i arbejde ”, herunder se på om der er noget , der hæmme fleksibiliteten og dermed be- skæftigelsen.