Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 4 af
7. marts 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (AMU
alm.del).
Spørgsmål nr. 4:
Hvad vil regeringen gøre for at øge incitamenterne for ledige ægtefæller til
kontanthjælpsmodtagere til at komme i arbejde, når arbejdsindtag modre gnes
i ægtefællens kontanthjælp, hvilket betyder, at familiens samlede indkomst
ikke øges ved, at den ene ægtefælle kommer i beskæftigelse.
Svar:
Regeringen lægger stor vægt på, at der er incitamenter for modtagere af kon-
tanthjælp til at komme i arbejde. Det er regeringens holdning, at personer ik-
ke må fanges i en kontanthjælpsfælde, hvor det ikke kan betale sig at arbe j-
de. I den forbindelse vil jeg gerne slå fast, at der ikke er tale om et frit valg.
For at kunne modtage hjælp er det en betingelse, at kontanthjælpsmodtag
e-
ren reelt står til rådighed for arbejdsmarkedet, hvilket vil sige , at såvel p å-
gældende som dennes ægtefælle aktivt skal udnytte deres arbejdsmuligheder,
herunder tage imod et rimeligt tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats. Kommunen kan standse udbetalingen af kontanthjælp, såfremt r å-
dighedsforpligtelsen ikke opfyldes.
I forbindelse med det brede forlig om Flere i arbejde blev der bl.a. indført
regler om loft over den samlede kontanthjælp. Disse regler omfatter i prin-
cippet alle kontanthjælpsmodtagere, og samlet set er det hensigten med reg-
lerne, at der altid skal være en økonomisk gevinst ved at gå fra passiv fo r-
sørgelse til beskæftigelse. Med reglerne sikrer vi, at det i videst mulige om-
fang kan betale sig at få et ustøttet arbejde - selv ved at have et begrænset an-
tal timer og lønninger på mindstelønsn iveauet.
Det er i øvrigt ikke korrekt, at en families samlede indtægter ikke øges ved
arbejde. Efter de gældende regler er det hovedprincippet, at man i forhold til
kontanthjælp kan få en gevinst før skat på 12,45 kr. (satsen i 2005) pr. udført
arbejdstime, hvis ansøgeren eller ægtefællen har arbejdsindtægter. Modtager
ansøgeren nedsat kontanthjælp (nedsættelse af kontanthjælpen efter reglerne
for gifte over 25 år) , ses der ved beregningen af kontanthjælpen bort fra
30,33 kr. (satsen i 2005) pr. udført arbejdstime i ustøttet beskæftigelse.
Man skal i øvrigt være opmærksom på, at de t er et grundlæggende princip, at
kontanthjælpen er subsidiær i forhold til forsørgelse på anden måde, heru n-
der fra en ægtefælle. Således følger den offentligretlige forsørgelsespligt den
privatretlige i ægteskabslovgivningen. Dette betyder, at der ved beregningen
af hjælp til ægtefæller tages hensyn til begge ægtefællers
økonomiske for-
Marts 2005
Vores sag
304-0004/05-119-0084