Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 30 af 3. maj 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (2. sam- ling) AMU alm. del – Spørgsmål 30, Offentligt Spørgsmål nr. 30: Ministeren bedes kommentere artikel vedrørende øjenproblemer i forbindelse med skærmarbejde, jf. Jyllandsposten Digitalt den 21/4  -05. Svar:   I artiklen refereres til en videnskabelig gennemgang af 400 undersøgelser f o- retaget af professor Peder Wolkoff, der skøn ner, at omkring 250.000 danske- re jævnligt oplever øjenproblemer u   nder arbejdet. Angiveligt skyldes det, at man glemmer at blinke ved skærmarbejde. Arbejdstilsynet har orienteret mig om følgende: ”Øjenproblemer ved computerarbejde og i indeklimaet og de årsager, der omtales i artiklen, ud over den nedsatte blinkfrekvens, er velkendte. Det vil sige høj temperatur/lav luftfugtighed, støv og snavs og irriterende stoffer i indeklimaet. Der er ikke grund til at stille spørgsmål ved oplysningerne om, at mellem 20 og 40 pct. af de adspurgte i undersøgelsen klager over øjenpro  blemer. Men der er antageligt stor variation i blinkfrekvensen, hvor langvarigt koncentre- ret arbejde formodentlig giver en mindre frekvens end mere sporadisk og mindre koncentreret arbejde. Da arbejdet i stort omfang stadig er under æ  n- dring mod mere og mere skærmbundet arbejde, er der risiko for, at probl  e- merne vil stige de kommende år. Arbejdsmiljøproblemerne, der er forbundet med computerarbejde og ind e- klima, er reguleret i henholdsvis Arbejdstilsynets bekendtgørelse om arbejde ved skærmterminaler og Ar  bejdstilsynets bekendtgørelse om faste arbejd s- steders indretning. Heraf fremgår, at det er arbejdsgiverens opgave at sørge for, at indeklimaet er i orden. Fx at høje temperaturer og deraf følgende lav luftfugtighed un  d- gås, at der ikke forekommer kemiske  stoffer i indeklimaet, og at der foreta- ges en ordentlig rengøring. Desuden er det arbejdsgiverens ansvar at sørge for at organisere arbejdet, så der er mulighed for pauser, og så arbejdet vari  e- res. Maj 2005 Vores sag 20050040861/204-0004
2/2 Arbejdslederne og de ansatte har dog også en pligt til a t medvirke til, at mu- lighederne for at holde pauser og regulere indeklimaet udnyttes. Med den nye arbejdsmiljøreform tjekker Arbejdstilsynet ved screening af a l- le landets virksomheder, om virksomhederne har en arbejdspladsvurdering (APV). Hvis medarbejderne har øjengener af at arbejde ved computere, skal det fremgå af APV’en, ligesom løsningen på problemerne skal indgå i APV’ens handlingsplan. Hvis Arbejdstilsynet skønner, at virksomhedens løsninger ikke er tilfredsstillende vedrørende indeklima og tilret  telæggelsen af arbejdet, kan Arbejdstilsynet pålægge virksomheden at bruge en autoris   e- ret rå dgiver til løsning af problemerne”. Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets udtalelse og finder på den ba g- grund ikke behov for nye regler på området. Det er min   opfattelse, at de en- kelte berørte brancher og arbejdsmarkedets parter kan være med til at finde de rigtige løsni nger.