Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 2 af 2. marts 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg   (Alm. del – bilag 16). Spørgsmål nr. 2: Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Jimmi Holst Nielsen, jf. alm. del - bilag 16. Svar:   Efter de gældende regler udgør hjælpen til en person, der er fyldt 25 år, og som har forsørgelsespligt over for et eller flere børn, 11.397 kr. (satsen i 2005). Det er den privatretlige forsørgelsespligt over for et barn efter lov om børns retsstilling (børneloven), som er afgørende for, om man har forsørgel- sespligt over for et barn. En person under 25 år , som ikke er forsørger, er berettiget til 5.527 kr., hvis pågældende er udeboende , eller 2.668 kr., hvis pågældende er hjemmeboe n- de. En person under 25 år , der har en dokumenteret bidragspligt over for et barn og ikke er berettiget til hjælp som forsørger, får  et måne dligt tillæg til unge- satsen. Det månedlige tillæg  svarer til det fastsatte bidrag, dog højst normal- bidraget. Hjælpen inkl. tillæg kan højst u dgøre 11.397 kr. En person under 25 år er i særlige tilfælde berettiget til satserne for pers oner over 25 år. En person under 25 år, som forsørger eget barn i hjemmet, er b  e- rettiget til 11.397 kr. Kontanthjælpen er beregnet til at dække udgifter til mad, tøj, faste udgifter, herunder bolig, samt eventuelle udgifter til børn. Satsen er afhængig af alder, og hvis man er under 25 år, er satsen endvidere afhængig af, om personen forsørger eget barn i hjemmet. Herudover er der efter lov om aktiv socialpolitik mulighed for, at kommunen yder hjælp til udgifter ved udøvelse af ret til samvær med egne børn under 18 år, under forudsætning af at  personen ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne. Den unge kontanthjælpsmodtager under 25 år bliver ikke sti llet ringere end andre unge under 25 år, da pågældende har mulighed for at få dækket de u   d- gifter, som pågældende har i forbindelse med normalbidrag og samværsu d- gifter. Det er fra politisk side ikke fundet rimeligt, at en ung under 25 år skal Marts 2005 Vores sag 304-0004/05-119-0079
2/3 have mulighed for at få ydelsen som forsørger over 25 år, alene på ba   ggrund af et fastslået f aderskab. Som ovenfor nævnt er en person under 25 år i særlige tilfælde berettiget til satserne for personer over 25 år. E n person under 25 år, som forsørger eget barn i hjemmet, er berettiget til 11.397 kr. Hvis barnet bor hos vedkommen- de forælder hele tiden, så forsørger den pågældende barnet i hje  mmet. Hvis barnet ikke bor hos den pågældende hele tiden, afhænger det af en konkret vurdering i det enkelte tilfælde, om man kan anses for at forsørge barnet i hjemmet. I denne vurdering skal man se på, hvor meget barnet o pholder sig hos den pågældende. Hvis barnet bor lige meget hos begge forældre, svarer det til, at begge forældre forsørger eget barn i hjemmet. Kommunens afgø- relse om afslag på forsørger sats kan påklages til det sociale nævn. Jeg har til brug for besvarelsen af Arbejdsmarkedsudvalgets spørgsmål mo d- taget et svar fra Undervisningsministeriet, som oplyser følgende: ” Folketinget vedtog den 4. juni 2004 et forslag til ændring af SU-loven, der har til hensigt at skabe bedre forhold for forsørgere under uddannelse. Med virkning fra 1. august 2004 indførtes således et tillægsstipendium og supplerende studielån for enlige forsørgere. Endvidere blev der med  virkning fra den 1. januar 2005 indført dels et mindre tillægsstipendium og suppleren- de studielån til forsørgere, der bor sammen  med en anden SU-modtager og et supplerende studielån til forsørgere i øvrigt. Satserne  fremgår  af tabellen ne- denfor. Tillægsstipendium og supplerende studielån (2005 -niveau) Tillægsstipendium pr. måned Supplerende lån pr. m å- ned Enlige forsørgere 4.618 kr. 1.182 kr. Forsørgere, der er samboen- de med en SU-modtager 660 kr. 1.182 kr. Forsørgere i øvrigt, herun- der samboende forsørgere, hvor kun den ene får SU - 1.182 kr. Baggrunden for at indføre tillægsstipendium og supplerende studielån er, at forsørgere under uddannelse kan have vanskeligt ved i samme omfang som studerende uden børn at påtage sig erhvervsarbejde ved siden af studierne og derved udnytte forhøjelsen af fribeløbet for uddannelsessøgende med børn under 18 år. Tillægsstipendiet og evt. det supplerende studielån til enlige forsørgere udb e- tales sammen med den almindelige SU-rate eller slutlån i måneder, hvor den studerende samtidig modtager det ekstra børnetilskud fra kommunen. Efter løv om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag gives ekstra børnetilskud kun til enlige forsørgere, der har barnet boende hos sig. Regler- ne om tillægsstipendium til forsørgere fungerer såled es i samspil med social- lovgivningens regler, hvor børnetilskud udbetales til den forælder, der har barnet boende hos sig.
3/3 Med hensyn til tillægsstipendiet til samboende forsørgere og det supplerende studielån til forsørgere i øvrigt, er det også et krav,   at forsørgeren har barnet boende hos sig. Det svarer til de regler, der gælder for børneydelser i øvrigt.”