Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Dok-id. 355475 Udvalget for Videnskab og Teknologi Folketinget Christiansborg 1240 København K Til orientering af Udvalget for Videnskab og Teknologi fremsendes i 5 eksemplarer ”It  -sikkerhed overalt for alle ”    – arbejdsprogram for it  -sikkerhed  2005, samt et kort ”Notat om de it   - sikkerhedsmæssige ansvarsområder under andre ministerier end Videnskabsministeriet”. Med venlig hilsen Helge Sander
Arbejdsprogram for it-sikkerhed 2005 2
Arbejdsprogram for it-sikkerhed 2005 3 It-sikkerhed overalt og for alle Videnskabsministeriets arbejdsprogram for it-sikkerhed 2005 1   Samfundets sårbarhed Danmark    bindes    i    dag    sammen    af    et    vidt forgrenet  elektronisk  it-  og  telenetværk.  Vi  har gennem de seneste  årtier skabt  os en elektronisk infrastruktur, der er blevet en lige så vigtig del af samfundet   som   den   fysiske   infrastruktur   med dens   veje,   fly   og   jernbaner.   Den   elektroniske infrastruktur   er   helt  fundamental,   hvis   vi   skal indfri   visionerne   om   at   være   et   vidensbaseret højtekn ologisk samfund. I    det    højteknologiske    samfund    skal    alle borgerne, erhvervslivet og den offentlige sektor – have  uhindret  og  pålidelig  adgang  til  troværdige informationer. I et højteknologisk samfund med en veludbygget elektronisk infrastruktur bliver arbejdsprocesserne  normalt  både  mere  effektive og  mere  optimale.  Men  lige  så  vel  som  enhver anden    afhæng  ighed    skaber    sårbarhed,    skaber afhængigheden  af  den  elektroniske  infrastruktur også  sårbarhed.  Det  kræver  en  målrettet  indsats at håndtere denne sårbarhed. For at kunne træffe de nødvendige forholdsregler for   at   styrke   it-sikkerheden   er   det   vigtigt   at foretage  en  risikovurdering.  I  risikovurderingen skal indgå en vurdering af sårbarheder og trusler, men også samfundsøkonomiske overvejelser. Det niveau   af   it-sikkerhed,   der   vælges,   skal   altid bygge på en afvejning af på den ene side, hvilke værd  ier,  der  står   på  spil  og  på  den  anden  side prisen for at opnå den ønskede grad af sikkerhed. 2   It-sikkerhed i Danmark Videnskabsministeriets arbejde indenfor it- sikkerhedsområdet tager udgangspunkt i regeringens   It-   og   telepolitiske   handlingsplan 2003  og  Strategi  for  projekt  digital  forvaltning 2004-2006. Den   it-   og   telepolitiske   handlingsplan   har   tre mål: Skabe vækst i dansk erhvervsliv. Udvikle den offentlige sektor. Kvalificere danskerne til fremtidens vidensamfund. For alle tre mål spiller it -sikkerhed en væsentli  g rolle. Den  it-  og  telepolitiske  handlingsplan  opdateres med    regeringens    årlige    it -    og    telepolitiske redegørelser. Strategien    for     udviklingen     af     den    digitale forvaltning   i   de   kommende   år   er   fastlagt   i Strategi for projekt digital forvaltning 2004-06. Her har regeringen sat sig en række pejlemærker for,  hvad  der  skal  nås.  It -sikkerhedsområdet  har medansvar for følgende pejlemærker: Den offentlige sektor skal levere sammenhængende   ydelser   med   borgere   og virksomheder i centrum Den     offentlige     sektor     skal     arbejde     og kommunikere digitalt Digital    forvaltning    skal    baseres    på    en sammenhængende og fleksibel it  - infrastruktur. Videnskabsministeriet er ikke den eneste myndighed, der beskæftiger sig med it  -sikkerhed. F.eks.   har   Politiets   Efterretningstjeneste   tilsyn med  systemer,  der  skal  behandle  og  opbevare klassificeret     materiale,     der     er     omfattet     af Statsministeriets sikkerhedscirkulære1. Og Datatilsynet    fører    tilsyn    med    offentlige    og private organisationer og virksomheders behandling af persondata i henhold til persondataloven. 3   Overordnet mål for arbejdspr ogrammet For    at    nå    regeringens    mål    på    det    it   -    og telepolitiske  område  er  det  nødvendigt,  at  it  -  og tele-anvendelsen    i    Danmark    er    baseret    på velafbalancerede sikkerhedshensyn. Informationer og data skal således være 1 Statsministeriets cirkulære nr. 204 af 7. december 2001
Arbejdsprogram for it-sikkerhed 2005 4 tilgængelige,  troværdige  og  behandles  med  den nødvendige og tilstrækkelige fortrolighed. For  at  nedbringe samfundets  sårbarhed  og  for  at fremme  borgernes  tillid  til  det  digitale  samfund og den digitale forvaltning vil Videnskabsministeriets it-sikkerhedsinitiativer opfylde en eller flere af følgende målsætninger: Medvirke    til    udvikling    af    en    dansk    it- sikkerhedskultur Sikre en robust it- og teleinfrastruktur Begrænse nuværende og fremtidige it -sikker- hedsrisici Minimere    konsekvenser    af    it-sikkerheds- hændelser. 3.1   Om at skabe vækst i dansk e  rhvervsliv Erhvervslivet har selv en stor interesse i at styrke it-sikkerheden og dermed på den ene side undgå tab  og  på  den  anden  side  høste  gevinsterne  ved god   it-sikkerhedsledelse.   Erhvervslivet   er   selv nærmest til   at løfte denne opgave. Derfor vil Videnskabsministeriet være  opmærksom  på  om  erhvervslivet  selv løfter opgaven med at højne virksomhedernes it-sikkerhed være  med  til  at  sikre  en  åben,  effektiv  og brugervenlig  infrastruktur  samt  at  tilbyde  de nødvendige   værkt  ø kan anvende OCES digitale signaturer indgå i en konstruktiv dialog med erhvervslivet om samfundets it- sikkerhedsopgaver. 3.2   Om udvikling af den offentlige sektor Hvis   den   digitale   forvaltning   skal   give   reelle serviceforbedringer og effektiviseringer, kræver det, at data og it  -tjenester kobles på tværs af  de  kendte  grænser  mellem  myndighederne    – såvel    mellem    myndighederne    indbyrdes    som mellem myndighederne og andre. Videnskabsministeriets  arbejde  med  it-sikkerhed skal    være med    til    at    sikre,    at    borgere    og virksomheder  trygt  kan  overlade  alle  relevante informationer  til  det  offentlige.  Det  betyder,  at den    enkelte    borger    må    kunne    forvente,    at oplysninger  ikke  går  tabt,  ikke  forvanskes,  og ikke   videregives   til   uvedkommende.   Hverken bevidst eller ved uheld. Det er væsentligt, at der tværs af myndigheder, både nationalt og internationalt, er enighed om, hvordan man skaber sikkerhed. Kun derved     kan     myndighederne     have     tillid     til hinandens  evne  til  at  beskytte  data  og  systemer. Derfor prioriteres det højt, at der etableres fælles standarder for it-sikkerhed. Den offentlige sektor anvender i dag informationsteknologi   i   så   stort   et   omfang,   at sikkerhedssvigt kan være katastrofal. Det er helt afgørende, at alle o ffentlige myndigheder gør sig dette    klart    og    medvirker    til    at    undgå    eller minimere svigtene. Alle myndigheder skal kunne fungere    både    i    normale    og    ekstraordinære situationer.   Videnskabsministeriet    yder    derfor løbende rå  dgivning om it-sikkerhed, og vurderer sikkerheden i større  offentlige it-projekter. Videnskabsministeriet foretager løbende analyser af, om nye initiativer kan højne it -sikkerheden og effektivisere it-driften. 3.3   Om at kvalificere danskerne til fremtidens vidensamfund Det  er  vigtigt,  at  borgerne  har  kvalifikationerne til at håndtere it -sikkerhed både på arbejdet og i hjemmet. Og det er vigtigt, at borgerne har tillid til brugen af it og internet. Videnskabsministeriet følger  derfor  op  på,  at  Danmark  efterlever  EU’s og    OECD’s    anbefalinger    om    opbygning    og udvikling   af   en   it-sikkerhedskultur.   En   sådan kultur    bygger    i    høj    grad    på    information, uddannelse  og  bevidsthed.  Den  bør  supplere  de teknologiske  muligheder,  der  løbende  udvikles og stilles til rå dighed. Videnskabsministeriet   har   it-sikkerhedsaktivite- ter direkte henvendt til borgerne. Men i en række nye initiativer vil Videnskabsministeriet i form af pjecer og web-publikationer levere bred   rådgivning   om   it -sikkerhed,   som   kan øge borgernes b evidsthed om it-sikkerhed, søge  samarbejde  med  private  og  offentlige aktører om    brede    og    smalle    initiativer, herunder o netsikker nu! kampagnen og o understøtte   den   nationale   anti - spam strategi. understøtte   udbredelsen   af   digital   signatur gennem en fortsat udbygning af den elektroniske   infrastruktur   og   en   målrettet offentlig information og vejledning.
Arbejdsprogram for it-sikkerhed 2005 5 4   Hovedopgaver Digitaliseringen  af  den  offentlige  forvaltning  er en  af  de  mest  omfattende  og  fremadrettede  it- politiske aktiviteter i det danske  samfund i disse år.   For   at   en   digitalisering   af   den   offentlige forvaltning  skal  lykkes,  skal  vi  kunne  stole  på informations-  og  kommunikationsmidlerne  i  det digitale   samfund.   Det   stiller   os   overfor   nogle store opgaver. De tre største opgaver     i arbejdsprogrammet for 2005 er: Digital signatur Standard for it-sikkerhedsprocesser i staten Et tidssvarende beredskab it - og teleområdet 4.1   Digital signatur De  fleste  aktiviteter  indenfor  it-sikkerhed  retter sig  mod  enten  virksomheder, det  offentlige  eller borgerne. Men da it- og  teleinfrastrukturen  er så fundamental  for  samfundet,  er  der  tværgående aktiviteter,  som  retter  sig  mod  alle  målgrupper. Således f.eks. den digitale signatur. Her koordineres    arbejdet    på    tværs    af    alle    tre målgrupper    for    at    sikre    den    størst    mulige gennemslagskraft. I  foråret  2003  blev  der  efter  et  offentligt  udbud indgået aftale med TDC om frikøb af anvendelsen  af  digital  signatur  i  det  offentlige, udstedelsen af digital signatur til alle borgere i en periode    på    4    år    samt    etablering    af    en    it  - sikkerhedsinfrastruktur    baseret    på    en    såkaldt ”Public Key Infrastruct ure”. For   at   den   digitale   signatur   kan   virke   efter hensigten   –    at   give   muligheden   for   fortrolig, trovæ  rdig og autentisk kommunikation –  skal der opnås en  kritisk  masse  af  digitale  signaturer.  En forudsætning  for  det  er,  at  der  findes  en  bred vifte   af   offentlige  tjenester,  der   kan   anvendes med brug af digital signatur. Videnskabsministeriet  vil  derfor  i  2005  fortsat fokusere på at udbygge infr astrukturen og at gøre det  lettere  for  de  offentlige  tjenesteudbydere  at anvende digital signatur. Videnskabsministeriet vil i 2005 Øge  udbr  edelsen  og  anvendelsen  af  digitale signaturer i den offentlige sektor, bl.a. ved o   at    stille    digitale    værktøjer    til rå dighed,   så   der   kan   indføres digital signatur i hele den offentlige sektor og o   yde  vejledning  om  indførelse  og anvendelse  af   digital   signatur   i den offentlige sektor, i samarbejde med Erhvervs og Selskabsstyrelsen øge udbredelsen og anvendelsen    af    digitale    signaturer    i    den private sektor og udvikle "best practice" og specifikationer for implementering af den fælles  -offentlige digitale  signatur,  f.eks.  i  forbindelse  med  at integrere   kravene   fra   eDag2   i   Elektronisk Sags    og    Dokument    Håndtering ssystemer (ESDH). 4.2   Standard for it-sikkerhedsprocesser I  januar  2004  blev  det  besluttet,  at  alle  statslige myndigheder skal efterleve en fælles standard for håndtering  af  it -sikkerhed  fra  2007.  Det  drejer sig mere end noget andet om at etablere det, man kunne kalde ”god it -sikkerhedsledelse”. Med en implementering af standarden opnås: større  sammenhæng,  sammenligneli   ghed  og rettidighed i vurderinger af it- sikkerhedsstrusler og – sårbarheder og beslutte relevante it- sikkerhedsforanstaltninger, en  bedre  forståelse  for  de  risici,  der  knytter sig  til  at  håndtere  værdifulde  og  følsomme   informationer  og sikrere informationssystemer og infrastruktur. Beslutningen    fra    januar    2004    følges    op    i Videnskabsministeriet  med  en  række  aktiviteter, der  har  det  fæ  lles  mål  at  støtte  den  lokale  it  - sikkerhedsledelse. Alle disse aktiviteter er samlet i et program, som er  udarbejdet  i  samarbejde  med  Statens  it-råd. KL    og    Amtsrådsfo reningen    deltager    også    i arbejdet.  Videnskabsministeriet  arbejder  for,  at lignende aktiviteter bliver sat i værk i kommuner og  amter  –   af  den  enkle  grund,  at  tryghed  og tillid  i  hele  den  offentlige  digitale  forvaltning kun nås, hvis også amter og kommuner   er med. 4.3   It- og teleberedskab Et    it-    og    teleberedskab    skal    sørge    for,    at offentlige  myndigheder  og  andre,  der  arbejder indenfor    beredskabsområdet,    har    adgang    til
Arbejdsprogram for it-sikkerhed 2005 6 elektronisk kommunikation og it-anvendelse i en beredskabssituation,   først   og   fremmest   ved   at sikre    adgangen   til    offentligt   udbudte   it-    og teletjenester. Beredskabet  skal  desuden  sikre  en  robust  fælles national    it-    og    teleinfrastruktur    og    dermed teleforsyning for offentlige myndigheder, erhvervslivet og den enkelte borger. I    løbet    af    2004    har    Vi denskabsministeriet foretaget en analyse af behovet for et egentligt it- og teleberedskab. I 2005 vil Videnskabsministeriet fremlægge resultaterne af analysen følge  op  på  analysen  med  anbefalinger  om beredskabet vedligeholde det eksisterende it- og teleberedskab. En  mere  detaljeret  indsats  kan  planlægges,  når analysen  er  fremlagt  og  har  været  igennem  en efterfølgende d ebat og behandling. 4.4   Varslingstjeneste for staten En   varslingstjeneste   for   staten   vil   kunne   give statens  myndigheder  en  advarsel  før  it -systemer stopper     med     at     fungere     eller     data     bliver kompromitteret grund af f.eks. virus, hackerangreb eller orme. I     2005     foretager     Videnskabsministeriet     en vurdering af, hvordan behovet for en varslingstjeneste for staten bedst kan varetages. 5   Metoder It-sikkerhed er en proces. Og derfor er det vigtigt for  Videnskabsministeriet  at  arbejde  offensivt  i forhold til risici, der ligger i it-anvendelsen –  og også  at  virke  offensiv  i  forhold  til  muligheder, sårbarheder   og   trusler   i   forbindelse   med   nye teknologier. Det er også vigtigt, at udviklingen af it -sikkerhed i  Danmark  er  båret  af  faglighed,  og  at  den  er internationalt    orienteret    og    åben    med    brede dialogfora. 5.1   Faglighed It-problemstillinger  af  national  karakter  er  ofte komplicerede.    Dette    gælder    ikke    mi  ndst    it- sikkerhedsområdet.  Det  er  derfor  meget  vigtigt, at   medarbejdere   har   den   nødvendige   indsigt   i problemstillingerne, og at den viden, der arbejdes på grun dlag af, er opdateret. 5.2   Internationalt orienteret De   mål,   Videnskabsministeriet   har   sat   for   it - sikkerhedsområdet,  ligger  ofte  i  forlængelse  af   internationale problemstillinger. Disse skal løses internationalt.  Og  det  er  nødvendigt  at  fokusere det   internationale   samarbejde   i   forhold   til   de nationale prioriteringer. Videnskabsministeriet deltager derfor i koordinering    og    udbredelse    af    internationale initiativer   og   standardiseringer   indenfor   it-   og teleberedskab,  generel  it-sikkerhed  samt  digital signatur,  og  vil  prioritere  EU  og  i  særdeleshed arbejdet i forhold til Det europæiske Agentur for Net-   og   Informationssikkerhed   (ENISA)   samt samarbejdet i NATO inden for civilt beredskab. 5.3   National dialog Videnskabsministeriets   mål   kan   kun   nås,   hvis arbejdet med it-sikkerhed, udpegning af indsatsområder  og  implementering  af  løsninger sker   i   et   samspil   med   alle   aktører,   der   har interesser indenfor it-sikkerhedsområdet. Videnskabsministeriet  vil  i  2005  søge  at  styrke kontakterne yderligere til erhvervslivets repræ  sentanter, borgernes interesseorganisationer og andre interessenter i den offentlige sektor. 5.4   Råde t for it-sikkerhed Rådet  for  it -sikkerhed  vil  gennem  sit  virke  pege på  de  menneskelige  og  samfundsmæssige  risici som vidensamfundet skaber gennem sin anvendelse af it og arbejde for at fremme  en  sikkerhedskultur  hos  borgere  og virksomheder som et middel til beskyttelse af it-systemer og netværk, og øge bevidstheden om risici ved anvendelse af it-systemer  og  netværk  og  skabe  større  tillid til anvendelse af it-systemer og netværk. Rådet  for  it -sikkerhed  blev  nedsat  for  en  3-årig periode  januar  2003.  I  løbet   af  2005  skal  der træffes b  eslutning om rådets fremtid.
1 Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling
2 Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Notat om de it-sikkerhedsmæssige ansvarsområder under andre ministerier end Videnskabsministeriet Videnskabsministeriets arbejdsprogram for it-sikkerhed 2005 beskriver bl.a. hvad Videnskabsministeriets rolle er i forhold til it-sikkerheden i Danmark. Denne skitse er et addendum til Videnskabsministeriets arbejdsprogram for it- sikkerhed, og har til formål at give et hurtigt overblik over andre ministeriers it - sikkerhedsmæssige ansvarsområder. Statsministeriet Statsministeriet udsteder sikkerhedscirkulæret, hvor Politiets Efterretningstjeneste (PET) er udpeget som den nationale sikkerhedsmyndighed, der fører tilsyn med de offentlige it -systemer, som behandler og opbevarer NATO og EU klassificerede data. PET refererer i disse sammenhænge til statsministeriet. Justitisministeriet Datatilsynet har tilsynspligten i forhold til persondataloven. Politikredsene efterforsker it-kriminalitet, herunder hacking og udspredelse af virus. Rigspolitiet har en støtteafdeling, som kan yde hjælp til den enkelte politikreds. Rigspolitiet efterforsker også anden kriminalitet hvor it indgår, såsom børneporno. Politiets Efterretningstjeneste (PET) har ansvar for national sikkerhed. Forsvarsministeriet Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) har ansvaret for forsvarets it- sikkerhed og for national kommunikationssikkerhed. Finansministeriet Økonomistyrelsen definerer et it  -sikkerhedsparadigme i forbindelse med regnskabsbekendtgørelsen og anvendelse af Navision Stat, so m et sæt af anbefalinger til institutionerne.