Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Dok-id. 384698 Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi Christiansborg 1240  København K Til Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi’s     orientering vedlægges Videnskabsministeriets to grundnotater vedrørende: - Kommissionens forslag til Europa  -Parlamentets og  Rådets beslutning nr. 2256/2003/EF med henblik på udvidelse af programmet for 2006 for formidling af god praksis og overvågning af anvendelsen af IKT - KOM(2005) 347 og - Forslag til Europa -Parlamentets og Rådets direktiv om ophævelse af Rådets direktiv 90 /544/EØF om de frekvensbånd, der skal anvendes til samordnet indførelse af fælleseuropæisk landbaseret offentlig personsøgning i Fællesskabet (Ermes    -direktivet)  - KOM (2005) 361. De to grundnotater er tillige fremsendt til Folketingets Europaudvalg via Udenrigsministeriet den 22. september 2005. Grundnotaterne vedlægges i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Helge Sander ./.
Notat Dok-id. 384698 VTUT 0160 21. september 2005 Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Sagsnr. 46254 Dok-id 381093 Internationalt og Telepolitisk Center Lisbet Mark Ilve Telefon 3392 9869 Telefax 7226  5577 E-post [email protected] Grundnotat til Folketingets Europaudvalg Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 2256/2003/EF med henblik på u dvidelse af programmet for 2006 for formidling af god praksis og overvågning af anvendelsen af IKT - KOM(2005) 347 Resumé: Formålet med Modinis -programmet er at finansiere statistiske udredninger, der er aftalt som led i benchmarking af eEurope2005-initiativerne1. Hertil kommer informationsindsatser med henblik på spredning af god praksis, og programmet understøtter arbejde med netværks   - og informationssikkerhed gennem dataindsamling, analyse og informationsindsatser. Modinis-programmet og eEurope 2005-handlingsplanen udløber begge med udgangen af december 2005. For at sikre kontinuitet foreslås en fortsættelse af Modinis-programmet frem til udgangen af december 2006, så der sikres finansiering af efterfølgeren til eEurope 2005 -handlingsplanen, nemlig i2010 –  et europæisk informationssamfund for vækst og beskæftigelse 2, som er en holistisk ramme for udformning af politikker på IKT -området i 2006. Fra 2007 vil finansieringen skulle ske ved etableringen af et støtteprogram benævnt ”IKT policy Support Fund”, so  m vil dække perioden fra 2007  -2010. Dette er en del af forslaget til rammeprogrammet om konkurrenceevne og innovation (CIP)3 Forslaget til ændring af Modinis  -programmet har til formål at sikre finansiering af benchmarking og statistiske analyser baseret på strukturelle indikatorer samt udvekslingen af god praksis i de 12 måneder mellem udløbet af eEurope 2005  - handlingsplanen og den forventede start af CIP. Forslaget til ændring af Europa  -Parlamentets og Rådets beslutning om Modinis - programmet er baseret på Traktatens artikel 157, stk. 3, og vedtagelse skal ske i overensstemmelse med fremgangsmåden i artikel 251 om fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet. 1Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa -Parlamentet om eEurope 2005: Et informationssamfund for alle –  En handlingsplan som oplæg til Det Europæiske Rådsmøde i Sevilla den 21. -22. juni 2002 – KOM(2002) 263 2KOM(2005) 229 3 Forslag til Europa-Parlamentets og Råde ts afgørelse om et ramm eprogram for konkurrenceevne og innovation (2007-2013) KOM(2005) 121 afløser en række eksisterende progra   mmer. Forslaget til rammeprogram er bygget op om 3 delprogrammer: 1. Iværksætter - og innovationsprogrammet, 2. Støtteprogrammet  for IKT- politik (informations- og kommunikationsteknologi), og 3. Programmet ”Intelligent Energi  –  Europa”.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 3 Baggrund Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 2256/2003/EF om et flerårigt program (2003-2005) for overvågning af eEurope 2005 -handlingsplanen, formidling af god praksis og forbedring af net- og informationssikkerheden (Modinis) blev vedtaget den 17. november 2003. Formålet med Modinis -programmet er at finansiere statistiske udredninger, der er aftalt som led i benchmarking af eEurope 2005-initiativerne. Hertil kommer informationsindsatser med henblik på spredning af god praksis, og programmet understøtter arbejde med netværks   - og informationssikkerhed gennem dataindsamling, analyse og informationsindsatser. Programmet finansierer desuden en eEurope-styringsgruppe, der har til formål at sikre et strategisk overblik over gennemførelsen af eEurope 2005 -handlingsplanen, og som udgør et forum for udveksling af erfaringer. Modinis-programmet dæk  ker perioden 1. januar 2003 til den 31. december 2005. Finansieringsrammen var oprindeligt 21 mill. Euro, men i tilknytning til udvidelsen af Fællesskabet den 1. maj 2004 med de 10 nye medlemsstater blev Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 2256/20 03/EF ændret ved Europa  - Parlamentets og Rådets beslutning nr. 787/2004/EF af 21. april 2004, og den finansielle ramme blev dermed udvidet til 22,44 mill. Euro. Indhold Kommissionen offentliggjorde sit forslag om ændring af Modinis  -programmet den 29. juli 2005 og fremsendte forslaget den 22. august 2005. Forslaget til ændring af Europa  -Parlamentets og Rådets beslutning om Modinis - programmet er baseret på Traktatens artikel 157, stk. 3, og vedtagelse skal ske i overensstemmelse med fremgangsmåden i artikel  251 om fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet. For at sikre kontinuitet mellem Modinis-programmet og eEurope 2005- handlingsplanen, som begge udløber med udgangen af december 2005, foreslår Kommissionen en fortsættelse af Modinis  -programmet frem til udgangen af december 2006. Baggrunden herfor er behovet for at sikre finansiering i 2006 af efterfølgeren til eEurope 2005 -handlingsplanen – ” i2010  –  et europæisk informationssamfund for vækst og beskæftigelse”, som er en holistisk ramme for udformning af politikker på IKT -området frem til 2010. Kommissionen har med forslaget til rammeprogrammet om konkurrenceevne og innovation (CIP) foreslået, at finansieringen fra 2007 -2010 skal ske ved etablering af et støtteprogram benævnt ”IKT policy Support Fund”, som er en del af CIP. Forslaget til ændring af Modinis  -programmet har til formål at sikre finansiering af benchmarking og statistiske analyser baseret på strukturelle indikatorer samt udvekslingen af god praksis i de 12 måneder mellem udløbet af eEurope 2  005- handlingsplanen og den forventede start af CIP.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 4 I forslaget til udvidelse af Modinis-programmet formuleres der tre hovedformål, da støtte til oprettelsen af den fremtidige europæiske struktur for net   - og informationssikkerhed, som indgår som hovedform ål fire i det igangværende Modinis-program, ikke længere skal støttes efter vedtagelsen af Rådets forordning om etableringen af ENISA.4 De tre hovedformål er i forslaget følgende: 1. At følge resultaterne i medlemsstaterne og sammenligne dem med de bedste i verden, idet man i det omfang det er muligt, bruger de officielle statistikker. 2. At støtte medlemsstaternes indsats i stimuleringen af brugen af IKT på lokalt, nationalt og regionalt plan gennem analyse af god praksis og ved den supplerende fælles udvikli  ng af mekanismer til udveksling af erfaringer. 3. At analysere de økonomiske og samfundsmæssige konsekvenser af informationssamfundet med henblik på at lette de politiske drøftelser, navnlig hvad angår konkurrenceevne, vækst og beskæftigelse samt, hvad angår social inddragelse. Kommissionen vil udarbejde et arbejdsprogram for 1. januar 2006 til den 31. december 2006. Kommissionen foreslår en indikativ fordelingsnøgle på 55% til benchmarking, 30% til god praksis og 15% til analyser. Kommissionen foreslår et  budget på 7,72 mil. Euro for den etårige forlængelse af programmet, hvilket betyder, at budgettet for Modinis-programmet forøges til 30,16 mil. Euro fra 22,44 mil. Euro. Europa-Parlamentets holdning Det britiske EU-formandskab har oplyst, at forslaget bliver behandlet efter simpel procedure i Europa-Parlamentet, hvor forslaget er forankret i ITRE-udvalget. Den simple procedure betyder, at forslaget bliver sendt i skriftlig høring blandt ITRE - udvalgets medlemmer, og at der ikke udpeges en ordfører. Nærhe  dsprincippet Kommissionen har ikke i sit forslag vurderet nærhedsprincippet. Regeringen finder på det foreløbige grundlag, at nærhedsprincippet må anses at være overholdt, da benchmarking i sig selv er en kombination af nationale statistiske bureauers arbejde og tværgående supplerende opbygning af data på EU-niveau. Tilsvarende er såvel udveksling af god praksis som gennemførelse af analyser opgaver, som går på tværs af det nationale og fælleseuropæiske niveau. 4Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 460/2004 af 10. marts 2004 om oprettelse af et europæisk agentur for net- og informationssikkerhed
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 5 Gældende dansk ret Der er ingen dansk lovgivning på området. Høring Forslaget er sendt i høring i EU -Specialudvalget for it og telekommunikation. Andre landes holdninger Frankrig, Belgien og Italien har hilst forslaget velkomment og støttet en forlængelse af programmet, og der har ikke været k ritiske tilkendegivelser i øvrigt. Luxembourg har på et møde i Rådets arbejdsgruppe    –  Telekommunikation og Informationssamfundet den 16. september 2005 oplyst, at man gerne så, at der i forbindelse med den foreslåede artikel 1a (a) i forbindelse med bench marking tages højde for nationale særkender og forhold. Foreløbig dansk holdning Fra dansk side støtter vi generelt en forlængelse af forslaget, da forslaget er et vigtigt redskab til, at målsætningerne i2010 kan implementeres i overgangen mellem udløbet  af eEurope 2005 og den forventede start af CIP. Danmark vil om muligt foreslå, at der i teksten indsættes en sætning om finansiering af en formel styringsmekanisme, der skal sikre en holistisk og fleksibel tilgang til implementeringen af i2010, hvis en sådan finansiering ikke sikres på anden vis af Kommissionen. Samtidig finder Danmark, at det foreslåede budget på 7,72 mill. Euro som udgangspunkt er et rimeligt niveau, der afspejler det hidtidige finansielle niveau i Modinis-programmet. Udviklingen af informationssamfundet er en dynamisk proces, hvor indsatsområder skifter i takt med udviklingen. Fra dansk side vurderes det, at en budgetramme på omkring 7,72 mill. Euro vil være proportional i forhold til de i forslaget angivne aktiviteter. Lovgivningsmæs  sige og statsfinansielle konsekvenser Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, da forøgelsen af budgetrammen fra 22,44 til 30,16 mill. Euro ikke bidrager til en forhøjelse af EU’s samlede budget. Samfundsøko nomiske konsekvenser Forslaget forventes ikke i sig selv at have samfundsøk onomiske konsekvenser. Benchmarking, udveksling af god praksis og analyser er værktøjer, som kan sikre, at det er den rigtige indsats inden for i2010 som iværksættes. Aktiviteterne bidrager til at styrke det europæiske informationssamfund  og opfyldelsen af i2010’s målsætninger om styrket økonomisk vækst og øget beskæftigelse.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 6 Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketi  ngets Europaudvalg. Det igangværende Modinis  -program blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg på udvalgets møde den 29. november 2002 forud for rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 5.  -6. december 2002, Folketingets Europaudvalg modtog grundnotat med brev den 26. september 2002 og endelig blev sagen forelagt udvalget forud for rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 27.-28. marts 2003.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 7 Grundnotat til Folketingets Europaudvalg Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ophævelse af Rådets direktiv 90/544/EØF om de frekvensbånd, der skal anvendes til samordnet indførelse af fælleseuropæisk landbaseret offentlig personsøgning i Fællesskabet (Ermes  -direktivet) - KOM (2005) 361 endelig Resumé: Forslaget går ud på at ophæve Ermes -direktivet, så der kan indføres en ny plan for frekvensbåndet 169,4  – kommende EU-frekvenspolitiske behov. Denne plan skal vedtages af Kommissionen i henhold til frekvenspolitikbeslutningen5. Baggrund og indhold Kommissionen har den 29. august 2005 fremlagt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ophævelse af Rådets direktiv 90/544/EØF om de frekvensbånd, der skal anvendes til samordnet indførelse af fælleseuropæisk landbaseret offentlig personsøgning i Fællesskabet. Det gældende direktiv 90/544/EØF af 9. oktober 1990 fastlægger, hvilke frekvenser der skal anvendes til landbaseret offentlig personsøgning i Fællesskabet (populært kaldet Ermes -direktivet), opfylder ikke længere EU’s politiske mål. Direktivet kræver, at der afsættes fire kanaler i frekvensbåndet 169,4 –  169,8 MHz til Ermes, og at hele frekvensbåndet afsættes til Ermes, hvor der er kommercielt behov for det. Imidlertid er brugen af frekvensbåndet til Ermes  gået tilbage eller endda helt ophørt, og Ermes er blevet afløst af andre teknologier såsom SMS (short messaging system) via GSM. Ermes er ophørt i Danmark. Da en harmoniseret anvendelse af frekvensbåndet kan gavne andre anvendelser af politisk interesse for EU, gav Kommissionen i 2003, i henhold til frekvenspolitikbeslutningen, Den Europæiske Konference af Post  - og Teleadministrationer (CEPT) mandat til at indsamle oplysninger om mulige anvendelser af frekvensbåndet, udpege mulige løsninger, der opfylder   EU- politiske mål, og foreslå tekniske og reguleringsmæssige løsninger under 5Europa-Parlamentets og Rådets beslutning Nr. 676/2002/EF af 7. marts 2002 om et frekvenspolitisk regelsæt i Det Europæiske Fællesskab (frekvenspolitikbeslutningen)
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 8 hensyntagen til EU’s mål for elektronisk kommunikation og andre mål såsom social integration af handicappede. Europa-Parlamentets holdning Det britiske EU-formandskab har oplyst, at forslaget bliver behandlet efter simpel procedure i Europa-Parlamentet, hvor forslaget er forankret i ITRE-udvalget. Den simple procedure betyder, at forslaget bliver sendt i skriftlig høring blandt ITRE - udvalgets medlemmer, og at der ikke udpeges en ordfører. Nærhedsprincippet Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da medlemsstaterne ikke hver især kan ophæve Ermes - direktivet, og fordi de ikke kan sikre, at der i rette tid indføres en ny harmoniseret frekvensplan på EU -plan. Regeringen finder på det foreløbige grundlag, at nærhedsprincippet må anses at være overholdt, da gennemførelse af forslaget ikke vil kunne ske ved nationale foranstaltninger, men bør ske ved en fælleseuropæisk foranstaltning. Gældende d  ansk ret Forslaget vil alene have indvirkninger på den danske frekvensplan, jf. Bekendtgørelse om fastlæggelse af rammerne for anvendelse og indbyrdes prioritering af de samlede radiofrekvensressourcer (frekvensplan) (Bekendtgørelsen har endnu ikke fået e  t nyt nummer af Retsinformation). Frekvensplanen fastsættes af IT  - og Telestyrelsen, jf. § 3 i lovbekendtgørelse nr. 680 af 23. juni 2004 om radiofrekvenser. Direktivforslaget vil indebære, at der ikke længere skal afsættes specifikke frekvenser til Ermes i den danske frekvensplan. Frekvenserne vil i stedet blive afsat til en række nye anvendelser i overensstemmelse med en ny plan for frekvensbåndet 169,4  –  169,8 MHz, der opfylder de nuværende og kommende EU-politiske behov. Denne plan skal vedtages af Kommissionen i henhold til frekvenspolitikbeslutningen. Høring Forslaget er sendt i høring i EU -specialudvalget for it- og telekommunikation. Andre landes holdninger Da Ermes-tjenesten, som anført ovenfor, er ophørt i næsten alle medlemsstaterne, forventes langt størstedelen af medlemsstaterne aktivt at ville støtte ophævelsen af Ermes-direktivet. Forslaget har været drøftet på et møde i Rådets arbejdsgruppe – september 2005, hvor ingen medlemsstater gik imod direktivforslaget.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 9 Foreløbig dansk holdning Forslaget til direktivforslag kan støttes fra dansk side. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Forslaget vurderes ikke i sig selv at give lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, udover en mindre justering på bekendtgørelsesniveau i den danske frekvensplan. Samfundsøkonomiske konsekvenser Forslaget vurderes til at være til gavn for Danmark, idet Ermes frekvenserne forventes at overgå til en ny harmoniseret frekvensanvendelse  i Europa, hvor specielt dansk industri har store interesser. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg Folketingets Europaudvalg har modtaget et nærhedsnotat om sagen med brev fra Udenrigsministeriet den 9. september 2005.