Europaudvalget 2004-05 (2. samling), Udvalget for Videnskab og Teknologi 2004-05 (2. samling)
KOM (2005) 0203 Bilag 2, UVT Alm.del Bilag 157
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
25. juli 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udviklings supplerende grundnotat vedrørende
Kommissionens meddelelse om nyvurdering af forsyningspligtens omfang i
medfør af artikel 15 i direktiv 2002/22/EF – KOM (2005) 203 af 24. maj
2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Supplerende grundnotat til Folketingets Europaudvalg
VTUT 0155 REV
Kommissionens meddelelse om nyvurdering af forsyningspligtens omfang i
medfør af artikel 15 i direktiv 2002/22/EF – KOM (2005) 203 af 24. maj 2005
21. juli 2005
Resumé: Med meddelelsen startes revisionen af forsyningspligtdirektivet, som
forudsat i forsyningspligtdirektivets artikel 15. I første omgang analyserer Kom-
missionen alene, om der er grundlag for at udvide forsyningspligten med mobil-
kommunikation og bredbåndstjenester.
Efter gennemgang af den teknologiske, markedsmæssige og samfundsmæssige
udvikling, der har betydning for brugerne af elektronisk kommunikation, og efter
at have anvendt kriterierne for fastlæggelse af forsyningspligtens omfang i forsy-
ningspligtdirektivet, konkluderer Kommissionen, at ingen af disse områder i dag
opfylder betingelserne for at blive omfattet af forsyningspligt.
Kommissionen inviterer til bemærkninger på disse konklusioner, ligesom der
inviteres til en fremadrettet debat med udgangspunkt i en række spørgsmål ved-
rørende fremtidens forsyningspligt. Efter høringen vil Kommissionen udsende en
ny meddelelse, der vil indeholde resultatet af høringen sammen med Kommissio-
nens endelige vurdering og standpunkt.
Baggrund og indhold
Kommissionens meddelelse tjener to formål:
For det første
skal den i overensstemmelse med artikel 15 i forsyningspligtdi-
rektivet klarlægge, om det er påkrævet at ændre eller omdefinere forsynings-
pligtens omfang på grund af den samfundsmæssige, økonomiske og teknolo-
giske udvikling.
For det andet
benyttes meddelelsen til at indlede en bredere debat om forsy-
ningspligtpolitikken, især da der i 2006 skal foretages en samlet vurdering af
EU-regelpakken om elektronisk kommunikation. I den forbindelse vil forsy-
ningspligtdirektivet blive vurderet i sin helhed.
IT- og Telestyrelsen
IKT-Brugerkontoret
Sagsbehandler
Kasper Nyrup Madsen
Telefon
E-post
3545 0204
[email protected]
Kommissionen har på den baggrund sendt meddelelsen i høring med frist 15. juli
i år. På et senere tidspunkt vil Kommissionen udsende en ny meddelelse, der vil
indeholde resultatet af den offentlige høring og Kommissionens endelige vurde-
ring og standpunkt.
Dok. id. 35291
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
193879_0003.png
Forsyningspligtens omfang
I forsyningspligtdirektivet fastsættes grundprincipperne for forsyningspligt og
forsyningspligt defineres som: ”det minimum af tjenester af en bestemt kvalitet,
som alle slutbrugere under hensyn til… nationale forhold har adgang til rimelige
priser, uden at dette medfører konkurrenceforvridning.”
I det gældende direktiv omfatter forsyningspligten bl.a.:
Tilslutning til det offentlige telefonnet på et fast sted.
Alle rimelige anmodninger
om tilslutning til det offentlige telefonnet på et fast sted og om adgang til offent-
ligt tilgængelige telefonitjenester på et fast sted skal efterkommes af mindst en
virksomhed. Nettilslutning er begrænset til en enkelt tilslutning på slutbrugerens
bopæl. Der stilles ingen krav om hastighed af tilslutningen, med den skal kunne
give funktionel adgang til internettet under hensyn til den fremherskende tekno-
logi, der bruges af de fleste abonnenter, samt hvad der er teknologisk muligt.
IT- og Telestyrelsen
Adgang til offentligt tilgængelige telefonitjenester.
Dette betyder mulighed for at
foretage og modtage lokale, nationale og internationale opkald, telefaxopkald og
dataoverførelser. I tilknytning til disse basale telefonitjenester omfatter forsy-
ningspligten også særlige tjenester for handicappede, offentlige betalingstelefo-
ner samt rådighed over abonnentfortegnelser og adgang til nummeroplysningstje-
nester.
For at sikre, at forsyningspligten følger med udviklingen kræves det, at forsy-
ningspligten tages op til nyvurdering med jævne mellemrum, således første gang
nu i 2005 og derefter hvert tredje år. Kommissionen beskriver det overordnede
udgangspunkt som værende et sikkerhedsnet, der giver et mindretal af forbruger-
ne mulighed for at komme op på samme niveau som det flertal, der allerede har
de grundlæggende tjenester. I direktivet opstilles også kriterier for enhver æn-
dring af direktivets anvendelsesområde.
I hovedtræk er kriterierne for en ændring af forsyningspligten følgende:
Et mindretal af forbrugerne vil blive udstødt, fordi de ikke har råd til tjene-
ster, der benyttes af størstedelen af befolkningen.
Inddragelse af disse tjenester under forsyningspligten vil udgøre en nettofor-
del for alle forbrugere, hvis de ikke udbydes på normale forretningsmæssige
betingelser.
Kommissionen bemærker, at det samtidig skal sikres, at eventuelle ændringer
ikke kunstigt fremmer nogle teknologier på bekostning af andre. Ligeledes er det
vigtigt at sikre, at sektorspecifikke virksomheder ikke pålægges en uforholds-
mæssig stor økonomisk byrde, og at forbrugere med lavere indkomster ikke
rammes særligt hårdt.
Kommissionens analyser
Kommissionen analyserer to områder, nemlig mobilkommunikation og bredbånd.
Endvidere stiller Kommissionen en række spørgsmål om emner, der forventes at
blive relevante på længere sigt, ligesom også spørgsmål om finansieringen af
forsyningspligten tages op.
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Mobilkommunikation
Kommissionen konstaterer, at udbredelsen af mobiltelefoni er steget hurtigt. Så-
ledes lå den gennemsnitlige udbredelse i EU i begyndelsen af 2004 på 81 %.
Kommissionen bemærker også, at den enkelte mobiloperatør i sine licensvilkår
sædvanligvis er pålagt at dække mindst 95 % af befolkningen. Da der typisk er
flere operatører i hvert land, betyder det, at den nationale dækningsgrad er endnu
større. Kommissionen bemærker endvidere, at i gennemsnit ligger de nye med-
lemslande mere end 20 %-point under EU 15, men med store variationer. Dog er
der også meget, der tyder på, at udskiftningen fra fastnet- til mobiltelefoni i flere
af disse lande går hurtigere end i EU 15.
Kommissionen vurderer, at mobilkommunikation har nået den fase, hvor der
udbydes tjenester på et massemarked til priser, som forbrugerne kan og vil betale.
Også priserne på telefonerne er faldet, og i mange lande gives telefonerne væk
gratis eller sælges til subsidierede priser i detailleddet.
IT- og Telestyrelsen
Sammenfattende vurderer Kommissionen, at udbuddet af mobilkommunikation
på konkurrencevilkår har betydet, at forbrugerne i vid udstrækning har adgang til
mobilkommunikation til rimelige priser. Kommissionen finder derfor, at betin-
gelserne for, at mobilkommunikation kan blive omfattet af forsyningspligten,
ikke er til stede.
Bredbånd
Kommissionen konstaterer, at der i EU 15 i midten af 2004 var adgang til bred-
båndstjenester for ca. 85 % af befolkningen. Der er tegn på at dette tal er betyde-
ligt lavere for de ti nye medlemslande. På samme tidspunkt anvendte kun 6,5% af
befolkningerne bredbåndstjenester. Der er store variationer landene imellem, lige
fra mindre end 1 % til næsten 16 %. Kommissionen bemærker, at udbredelsen er
størst i de lande, hvor konkurrencen mellem DSL og kabelbaseret bredbåndsin-
frastruktur er hårdest.
Kommissionen bemærker ligeledes, at der er almindelig bekymring over, at der
skal opstå en digital kløft mellem dem, der har adgang til avancerede elektroniske
kommunikationstjenester, og dem der ikke har. Ligeledes har Kommissionen
fremhævet betydningen af bredbånd for virkeliggørelsen af videnssamfundet,
ligesom medlemslandende har udformet bredbåndsplaner som led gennemførel-
sen af eEurope-handlingsplanen. Videre bemærker Kommissionen, at med øget
geografisk udbredelse af bredbånd flyttes fokus til fjerntliggende områder og
landdistrikter, som er tyndtbefolkede og med svagere markedskræfter. Her har
medlemslandene mulighed for at støtte udbredelsen af bredbåndstjenester ved
hjælp af andre ordninger for offentlig finansiering – bl.a. strukturfondene. Dette
kræver dog opfyldelse af bestemte kriterier.
Sammenfattende vurderer Kommissionen, at et lille men voksende mindretal af
forbrugerne benytter bredbåndstjenester. Derfor er kriteriet om, at tjenesten ”be-
nyttes af størsteparten af forbrugerne” ikke opfyldt. Kommissionen finder derfor,
at betingelserne for, at bredbåndstjenester kan blive omfattet af forsyningspligten,
ikke er til stede på nuværende tidspunkt.
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Overvejelser på længere sigt
Kommissionen rejser en række spørgsmål om forhold af betydning for overvejel-
serne på længere sigt. Det drejer sig bl.a. om, om forsyningspligt alene bør om-
fatte adgang til infrastruktur og ikke tjenester, om der stadig skal være forsy-
ningspligt på betalingstelefoner i en verden, hvor næsten alle har mobiltelefoner,
om der fortsat skal være forsyningspligt på nummeroplysningstjenester, og om
udviklingen af avancerede tjenester gør det nødvendigt på EU-plan at harmonise-
re forsyningspligten for handicappede yderligere.
Finansieringen af forsyningspligten
Kommissionen bemærker, at finansieringen af forsyningspligten i dag sker ved,
at en kundegruppe krydssubsidieres af en anden kundegruppe. For medlemslan-
dene er det muligt at finansiere nettoomkostningerne ved forsyningspligten enten
ved at anvende offentlige midler eller ved at oprette en sektorspecifik fond, som
alle virksomheder, der har markedsaktiviteter, bidrager til.
IT- og Telestyrelsen
Kommissionen peger på, at operatørernes forpligtigelse til at opfylde visse socia-
le forpligtigelser var en del af den pris, de tidligere måtte betale for at have sær-
eller eksklusivrettigheder til levering af tjenester. Den sektorspecifikke fond er en
logisk forlængelse heraf, men det er usikkert, om dette er hensigtsmæssigt på et
liberaliseret og konkurrencedrevet marked. Sociale omkostninger afholdes nor-
malt via den almindelige beskatning.
I forhold til overvejelserne på længere sigt stiller Kommissionen to spørgsmål,
nemlig om målet om social integration i et konkurrencepræget kommunikations-
miljø kan nås ved en hensigtsmæssig finansiering af forsyningspligten, og om
finansiering over skatten er et realistisk alternativ?
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger ikke.
Nærhedsprincippet
Der er tale om Kommissionens meddelelse om nyvurdering af forsyningspligtens
omfang i medfør af artikel 15 i direktivet om forsyningspligt og brugerrettigheder
i forbindelse med elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (2002/22/EF),
hvor Kommissionen ikke drøfter nærhedsprincippet. I meddelelsen inviterer Kom-
missionen til en fremadrettet debat om fremtidens forsyningspligt. Det vurderes, at
denne debat er i overensstemmelse med princippet om nærhed, da det er vigtigt, at
denne debat sker i fælleseuropæisk regi.
Det er derfor regeringens vurdering, at Kommissionens meddelelse er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens meddelelse påvirker ikke i sig selv gældende dansk ret. Hvis
den nyvurderingsproces, der er indledt med Kommissionens meddelelse, fører til
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ændringer af forsyningspligtdirektivets bestemmelser om forsyningspligtens om-
fang, kan det føre til behov for ændring af:
lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, og
bekendtgørelse om forsyningspligtydelser.
Høring
Meddelelsen blev den 13. juni 2005 sendt i høring i EU-specialudvalget for it- og
telekommunikation. Der var høringsfrist for umiddelbare bemærkninger den 17.
juni 2005, herudover er der mulighed til at komme med uddybende bemærknin-
ger inden den 14. juli 2005.
Ved høringsfristens udløb for umiddelbare bemærkninger var der indkommet 2
høringssvar fra henholdsvis Sonofon, og HK/Privat, der ikke havde nogle be-
mærkninger.
IT- og Telestyrelsen
Ved høringsfristens udløb for uddybende bemærkninger for fastlæggelse af dansk
holdning var der indkommet 1 høringssvar fra TDC. Idet TDC lægger vægt på, at
omfanget af forsyningspligten løbende skal holdes op mod den teknologiske ud-
vikling, for at undgå at fastholde en forældet teknologi som en pligttjeneste, kan
TDC tilslutte sig ministeriet oplæg. TDC vil i øvrigt opfordre til at støtte Kom-
missionens oplæg til at overveje de fremtidige former for finansiering af forsy-
ningspligten. Desuden finder TDC det væsentligt, at ministeriet i de danske over-
vejelser omkring forsyningspligtens omfang har som mål at sikre, at omfanget af
den danske forsyningspligt tilpasses, så den ikke overstiger det af EU anbefalede
niveau.
Andre landes holdning
Kommissionens meddelelsen er den 9. juni blevet præsenteret i Rådets arbejds-
gruppe for telekommunikation og informationssamfundet. De øvrige landes syns-
punkter kendes endnu ikke.
Foreløbig dansk holdning
Danmark kan tilslutte sig Kommissionens analyser vedr. mobil og bredbånd,
herunder at der indtil videre ikke synes at være grundlag for at udvide forsy-
ningspligten på disse områder.
De fremadrettede overvejelser på længere sigt, som Kommissionen tager op i
meddelelsen synes relevante, og Danmark kan tilslutte sig, at det løbende overve-
jes, om der er behov for justeringer i reguleringen af forsyningspligt, herunder
om nogle af de eksisterende forpligtelser er overflødige.
For så vidt angår fremtidige overvejelser om eventuelle ændringer af regulerin-
gen af nummeroplysning og nummerfortegnelser, bør det sikres, at der fortsat er
adgang til en fælles nummerdatabase til brug for alarmmyndighederne.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Side 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionens meddelelse har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfi-
nansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konse-
kvenser.
Tidligere forelæggelser for Folketinget
Folketingets Europaudvalg har med Udenrigsministeriet brev af 22. juni 2005
modtaget grundnotat vedrørende Kommissionens meddelelse af 24. maj 2005.
IT- og Telestyrelsen
Side 7