Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Dok-id. 373621 Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi Christiansborg 1240  København K Til Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi’s     orientering vedlægges Videnskabsministeriets supplerende grundnotat vedrørende Kommissionens meddelelse om i2010  –  Et europæisk informationssamfund for vækst og beskæftigelse    - KOM(2005) 229. Det supplerende grundnotat er tillige fremsendt til Folketingets Europaudvalg via Udenrigsministeriet den 22. juli 2005. Det beklages, at notatet ikke er blevet parallelt fremsendt t  il Videnskabsudvalget. Det supplerende grundnotat vedlægges i 2 eksemplarer. Med venlig hilsen Helge Sander ./.
VTUT 0156rev Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 2 Supplerende grundnotat til Folketingets Europaudvalg Kommissionens meddelelse i2010 –  Et europæisk informationssamfund for vækst o  g beskæftigelse   - KOM(2005) 229 Resumé:Kommissionen foreslår i sin meddelelse en strategisk ramme  - i2010, som vil være et væsentligt element i Lissabon -strategien, der sigter på at forbedre rammerne for vækst og beskæftigelse i EU. i2010 vil bidrage til at gøre Europa mere attraktiv for investeringer og innovation i videnbaserede processer, varer og tjenester. Kommissionen opstiller i i2010 tre prioriterede politikker: - etableringen af et europæisk informationsrum, som fremmer et åbent, konkurrerende indre marked for informationssamfundet og medierne - styrkelse af innovation og investering i IKT1 med henblik på at fremme vækst og skabe flere og bedre job - opnåelse af et informationssamfund, der rummer alle, der fremmer vækst og job på en måde, der er i over   ensstemmelse med bæredygtig udvikling og som prioriterer bedre offentlige tjenester og forbedring af livskvalitet. For at kunne udmønte de nævnte politikker opstiller Kommissionen tre mål: - etableringen af et europæisk informationsrum, som tilbyder sikker højhastighedskommunikation til overkommelige priser, værdifuldt og varieret indhold samt digitale tjenester. - EU skal være i verdensklasse inden for forskning og innovation ved at bruge IKT til at mindske afstanden mellem de ledende europæiske konkurrenter. - et informationssamfund med plads til alle, og som stiller offentlige tjenester af høj kvalitet til rådighed og fremmer livskvalitet. Baggrund På Det Europæiske Råds møde den 22. -23. marts 2005 i Bruxelles vedtog stats- og regeringscheferne at revitalisere Lissabon-processen og prioritere vækst og beskæftigelse, det afspejledes bl.a. i formandskabets konklus  ioner fra mødet. Rådet konkluderer, at det er bydende nødvendigt at udvikle et helt igennem rummeligt informationssamfund baseret på en generel bru g af informations- og 1 Informations- og kommunikationsteknologi
VTUT 0156rev Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 3 kommunikationsteknologier (IKT) i den offentlige sektor, i erhvervslivet og i hjemmene. For at nå dette mål har Kommissionen 1. juni 2005 offentliggjort sin meddelelse i2010 –  Et europæisk informationssamfund for vækst og beskæftigel se. Indhold i2010 er en strategisk ramme, der fokuserer på forskning og innovation inden for IKT, på udviklingen af indholdsindustrierne, på netværks - og informationssikkerheden samt på konvergens og interoperabilitet med henblik på at skabe et informationsrum uden grænser. i2010-meddelelsen indeholder en passus om, at de nationale Lissabon- handlingsplaner skal indeholde et punkt, der hedder IKT. Kommissionens meddelelse i2010 - Et europæisk informationssamfund for vækst og beskæftigelse er inddelt i 5   afsnit: 1. Introduktion 2. Et europæisk informationsrum 3. Innovation og investering i forskning 4. IKT for alle (inclusion), bedre offentlige tjenester og livskvalitet 5. Konklusion Ad 1 Introduktion På baggrund af omfattende udfordringer for informationssamfundet for eslår Kommissionen i i2010 tre prioriterede politikker: - etableringen af et europæisk informationsrum, som fremmer et åbent, konkurrerende indre marked for informationssamfundet og medierne - styrkelse af innovation og investering i IKT med henblik på at fre mme vækst og beskæftigelse - opnåelse af et informationssamfund, der rummer alle, der fremmer vækst og job på en måde, der er i overensstemmelse med bæredygtig udvikling og som prioriterer bedre offentlige tjenester og livskvalitet. En fjerdedel af EU’s væk   st i BNP skyldes IKT. IKT-tjenester og -kompetencer, medier og indhold udgør en voksende andel af økonomien og samfundet. Traditionelt indhold som film, video og musik er nu tilgængeligt i digitale formater, og nye tjenester, som er ”født digitale” som f.e   ks. interaktivt software, spirer frem. Den digitale konvergens i informationssamfundet mellem medietjenester, netværk og udstyr er en realitet og IKT bliver smartere, mindre, sikrere, hurtigere, opkoblet 24 timer i døgnet og let anvendeligt med indhold i tredimensionalt multimedieformat. Der er derfor behov for proaktive politikker, som kan imødekomme de fundamentale teknologiske ændringer, som den digitale konvergens afstedkommer.
VTUT 0156rev Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 4 Ad 2 Et europæisk informationsrum Kommissionen foreslår følgende mål for e   t Europæisk Informationsrum: Mål 1: Et Europæisk Informationsrum som tilbyder sikker højhastighedskommunikation til overkommelige priser, værdifuldt og varieret indhold og digitale tjenester. Etableringen af et europæisk informationsrum gør det nødvendig t fra begyndelsen at tage fire store udfordringer op, som er en konsekvens af digital konvergens: - hastighed: hurtigere bredbånd i Europa som er i stand til at levere tjenester som f.eks. high definition TV og video. - værdifuldt indhold: øget retlig og økon omisk sikkerhed for at tilskynde nye tjenester on-line indhold. - interoperabilitet: forøgelse af mængden af udstyr og platforme, som ”taler sammen” og tjenester, som er portable fra platform til platform. - sikkerhed: at gøre internettet sikkert mod svindlere , skadeligt indhold og teknologiske fejl for at øge tilliden til internettet hos investorer og forbrugere. Digital konvergens nødvendiggør et konsistent sæt af regler for informationssamfundet og medierne. Det indre marked for medieindhold og - tjenester er reguleret af et bredt sæt af regler, som dækker de audiovisuelle tjenester, digital tv, on-line handel, ophavsret og hjælpeforanstaltninger for udvikling og udbredelse af europæisk indhold. Kommissionen vil iværksætte en undersøgelse af regelgrundlaget, der har indflydelse på den digitale økonomi, og sikre større indbyrdes sammenhæng og orientering mod den økonomiske og teknologiske virkelighed. Konkret vil Kommissionen i i2010 dagsordenen for ”Et europæisk informationsrum” sætte skub i den økonomiske g evinst ved digital konvergens, ved: - inden udgangen af 2005 at komme med forslag til revision af direktivet om ”TV uden grænser” med henblik på en modernisering af reglerne for audiovisuelle medietjenester. - at komme med forslag til gennemførelse af den for eskrevne revision af tele-pakken (2006) - i samarbejde med medlemsstaterne definere en effektiv frekvensforvaltningsstrategi (2005) - fortsat at yde støtte til udviklingen og udbredelsen af europæisk indhold og viden
VTUT 0156rev Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 5 - inden udgangen af 2007 at have analyseret de dele af ”the community acquis”2, som har indflydelse på informationssamfundet og medierne og i lyset heraf fremsætte forslag til ændringer, hvor det er nødvendigt - at etablere komplementære politikker, som vil fremme hurtig og effektiv implementering af nye regler. - at udstikke rammerne og implementere en strategi for et sikkert europæisk informationssamfund (2006). - at identificere og fremme målsætninger for interoperabilitet særligt for administration af digitale rettigheder (digital rights management) (2006/2007). Kommissionen vil anvende de instrumenter, der er nødvendige for at sikre digital konvergens gennem forskning, fremme af åbne standarder, støtte til interessenternes dialog, og - hvor det er nødvendigt  - vedtagelse af regulering. Ad 3 Innovation og investering i forskning IKT bidrager afgørende til vækst og beskæftigelse i Europa. IKT -sektoren i sig selv er en væsentlig bidragyder til økonomien, mens indførelsen og en talentfuld udnyttelse af IKT er en af de største bidragydere til produktivitet  og vækst i alle dele af den europæiske økonomi, hvilket fører til fornyelse og udvikling i alle sektorer. Kommissionen foreslår følgende mål for Innovation og investering i forskning: Mål 2: EU skal være i verdensklasse inden for forskning og innovation    ved at bruge IKT til at mindske afstanden mellem de ledende europæiske konkurrenter. Kommissionen har den 6. april 2005 offentliggjort to omfattende forslag, som bl.a. har til formål at styrke IKT i Europa. Der er dels tale om et forslag til rammeprogram  for konkurrenceevne og innovation (CIP), der samler en række eksisterende programmer, der er af betydning for fremme af produktivitet, innovationskapacitet og bæredygtig vækst i EU inden for en fælles ramme dels forslaget til det syvende rammeprogram for forskning, teknologisk udvikling og demonstration (FP7-RTD). CIP fokuserer på ikke -teknologiske områder af innovation og på indsatsen efter selve forskningen og udvikli ngen, mens det syvende rammeprogram vil fokusere på forsknings - og udviklingsdelen. For at skabe innovation og investering i forskning vil Kommissionen i i2010 dagsordenen prioritere en forskningsstrategi inden for områder, hvor den europæiske merværdi er højest og virkningerne på vækst og beskæftigelse størst, ved at: - foreslå en stigning p å 80% i støtten til forskning i IKT på fællesskabsplan frem til 2010 og invitere medlemsstaterne til at gøre tilsvarende. - prioritere strategisk IKT-forskning inden for syvende rammeprograms nøgleområder (2007): o   Teknologier for viden, indhold og udvikling 2EU’s juridiske grundlag, den såkaldte  acquis communautaire.
VTUT 0156rev Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 6 o   Avancerede og åbne kommunikationsnetværk o   Sikker og pålidelig software o   Indlejrede systemer o   Nanoeletronik - igangsætte forskning og udvikling af initiativer til at overvinde centrale flaskehalse, som kræver både teknologiske og organisatoriske løsninger (2006). - angive komplementære mål, som kan anspore til private investeringer i IKT forskning og innovation (2006). - fremsætte specifikke forslag om et informationssamfund for alle i Kommissionens strategiske Retningslinier om Samhørighed 2007 -2013.3 - angive eBusiness politikker, som skal hjælpe med at fjerne teknologiske, organisatoriske og retlige barrierer for IKT-anvendelsen med fokus på små og mellemstore virksomheder. - udvikle redskaber til støtte for nye arbejdsmetoder, som forstærker fornyelsen i virksomheder og tilpasningen til behovet for nye færdigheder. Ad 4 IKT for alle (inclusion), bedre offentlige tjenester og livskvalitet Når anvendelsen af IKT øges, påvirkes samfundet tilsvarende. i2010 anerkender dette på tre måder, nemlig ved at: - søge at sikre, at  alle borgere har fordel af IKT, - gøre offentlige tjenester bedre, mere omkostningseffektive og mere tilgængelige, - tilstræbe en forbedring af livskvalitet. Kommissionen foreslår følgende mål for IKT for alle (inclusion): Mål 3: Et informationssamfund, der  omfatter alle (inclusion), stiller offentlige tjenester af høj kvalitet til rådighed og fremmer livskvalitet. For at igangsætte i2010´s samfundsdagsorden vil Kommissionen: - udstede en vejledning for e-tilgængelighed, herunder bredbånd.(2005) - foreslå et eu ropæisk initiativ for IKT for alle (eInclusion) (2008) - vedtage en handlingsplan for digital forvaltning og en strategisk plan for offentlige tjenester, som benytter IKT (2006) - igangsætte test  -demonstrationsprojekter i en operationel skala - teknologiske, retlige og organisatoriske løsninger for at bringe offentlige tjenester on-line (2007) - iværksætte tre ”livskvalitets” IKT flagskibs o   Nødvendige foranstaltninger i et ”aldrende samfund”: Omsorg for folk i et samfund, hvor der bliver flere ældre o   Sikker og ren transport: Intelligente biler o   Kulturel forskellighed: Digitale biblioteker 3 Retningslinierne forventes vedtaget sommeren 2005 og vedrører strukturfonde.
VTUT 0156rev Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 7 Ad 5 Konklusion Kommissionen fremhæver i konklusionen, at medlemsstaterne via   nationale Lissabon-handlingsplaner, som vil blive vedtaget medio oktober 2005 bør definere informationssamfundets prioriteringer på linie med de Integrerede Retningslinier for vækst og beskæftigelse 4, som understreger vigtigheden af anvendelsen af IKT, IKT infrastruktur og IKT som middel til jobskabelse og uddannelse. Desuden fremhæves det  , at øvrige interessenter bør engagere sig i en åben og konstruktiv dialog til støtte for et innovativt vidensamfund. I særdeleshed bør industrielle partnere bestræbe sig på at forøge investeringerne i IKT forskning og teknologi. En konstruktiv indsats bør  ske på områder, hvor der er kritiske flaskehalse til skade for udviklingen i den digitale økonomi. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke. Nærhedsprincippet Programmet er en fællesskabsstrategi, der   er et væsen  tligt element i Lissabon- strategien, som sigter på at forbedre rammerne for vækst og beskæftigelse i EU. Det vurderes, at strategien er i overensstemmelse med princippet om nærhed, idet en fælles samordnet indsats vil være mere effektiv og føre til bedre resultater end hvis medlemsstaterne enkeltvis og ukoordineret skulle bidrage til at gøre Europa mere attraktiv for investeringer og innovation i videnbaserede varer og tjenester. Det er derfor regeringens vurdering, at Kommissionens strategi er i overensstemmelse med nærhedspri  ncippet. Gældende dansk ret Kommissionens meddelelse påvirker ikke i sig selv gældende dansk ret. I strategien lægges der op til   en gennemgang og muligvis ændring af rammerne for Europa  - Parlamentets og Rådets direktiv 2002/22/EF af  7. marts 2002 om forsyningspligt og brugerrettigheder i forbindelse med elektroniske kommunikationsnet og – tjenester (forsyningspligtdirektivet) i 2005. Endvidere vil der skulle ses på såvel forsyningspligtdirektivet som på telepakkens direktiver5 i lyset af en 4 Retningslinierne er endnu ikke vedtaget 5Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/21/EF af 7. marts 2002 om fælles ra   mmebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og – tjenester Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/19/EF  af 7. marts 2002 om adgang til og samtrafik mellem elektroniske kommunikationsnet og tilhørende faciliteter Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/20/EF  af 7. marts 2002 om tilladelser for elektroniske kommunikationsnet og – tjenester Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/22/EF  af 7. marts 2002 om forsyningspligt og brugerrettigheder i forbindelse med elektroniske kommunikationsnet og – tjenester Europa-Parlamentets og Rådets beslutning 676/2002/EF  af 7. marts 2002 om et regelsæt for radiospektrumspolitikken i Det Europæiske Fællesska b Europa-Parlamentets og Rådets  direktiv 2002/58/EF af 12. juli 2002 om behandling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske kommunikationssektor
VTUT 0156rev Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 8 revisionsklausul i direktiverne og Europa-Parlamentets og Rådets beslutning af 7. marts 2002 om et frekvenspolitisk regelsæt i Det Europæiske Fællesskab (frekvenspolitikbeslutningen) –  Nr. 676/2002/EF. - en evt. ændring af forsyningspligtdirektivets   anvendelsesområde og eventuel revision i lyset af revisionsklausulen kan medføre ændringer i    lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, jf. lovbekendtgørelse nr. 679 af 23. juni 2004 - bekendtgørelse nr. 666 af 10. juli 2003 om udbud af elektro niske kommunikationsnet og – - bekendtgørelse nr. 1254 af 14. december 2004 om forsyningspligtydelser - bekendtgørelse nr. 668 af 10. juli 2003 om høringsprocedurer og grænseoverskridende konfliktløsning på samtrafikområdet m.v. - bekendtgørelse nr. 671  af 10. juli 2003 om afvisning og afbrydelse af samtrafik - bekendtgørelse nr. 653 af 3. juli 2003 om den samlede danske nummerplan - bekendtgørelse nr. 142 af 3. marts 2004 om det frekvenspolitiske rammemandat. Der lægges med i2010  -strategien tillige op  til at komme med forslag til en revision af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/36/EF af 30. juni 1997 om ændring af Rådets direktiv 89/552/EØF om samordning af visse love og administrative bestemmelser i medlemsstaterne vedrørende udøvelse af tv  -spredningsvirksomhed (tv uden grænser) med udgangen af 2005. En evt. ændring kan medføre ændring i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 506 af 6. juni 2004. Dansk høring Kommissionens meddelelse har været forelagt EU  -Specialudvalget for it og telekommunikation på udvalgets møde den 13. juni 2005. Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling sendte den 2. juni 2005 Kommissionens meddelelse om i2010 - Et europæisk informationssamfund for vækst og beskæftigelse i høring. Høringsfri sten udløb den 15. juli 2005. Der er indkommet høringssvar fra Advokatsamfundet, Banedanmark, Danske Dagblades Forening (DDF), Datatilsynet, De Samvirkende Invalideorganisationer (DSI), Den Danske Forlæggerforening, Det Centrale Handicapråd, Forbrugerråde t, HK Danmark, Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS), Realkreditrådet, Rådet for it  -sikkerhed, TDC. Der var ingen bemærkninger fra Advokatsamfundet, Banedanmark, Datatilsynet, Forbrugerrådet og Realkreditrådet Forbrugerstyrelsen. Der var følgende  bemærkninger fra: Danske Dagblades Forening (DDF) støtter generelt Kommissionens forslag om tre prioriterede politikker. Særligt for så vidt angår den første om "et europæisk informationsrum", ønsker Foreningen at bemærke følgende:
VTUT 0156rev Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 9 Kommissionen konstaterer i meddelelsen, at ny produktion af indhold, tjenester og forretningsmodeller skaber vækst og beskæftigelse. Det pointeres, at såfremt dette økonomiske potentiale skal udnyttes bedst muligt, kræver det, at fire udfordringer, der er en konsekvens af digital konvergens, tages op. Blandt disse udfordringer opregnes "værdifuldt indhold", hvor Kommissionen finder, at der er behov for en øget retlig og økonomisk sikkerhed for at tilskynde til nye tjenester og indhold on-line, samt "sikkerhed", hvilket angår si kringen af Internet med henblik på øget tillid hos investorer og forbrugere. DDF kan tilslutte sig disse synspunkter. Det er Foreningens opfattelse, at produktionen af værdifuldt   –  ophavsretligt beskyttet – virksomhederne i højere  grad kan råde over de ansatte ophavsmænds frembringelser og dermed hurtigere kan møde de behov, som efterspørges på et marked, der er præget af stadig større international konkurrence. Dette kan opnås gennem en ændring af de ophavsretlige regler, således    at ophavsretten i ansættelsesforhold overgår til virksomhederne. Der henvises i den forbindelse til det omfattende udvalgsarbejde, der p.t. finder sted i Kulturministeriets såkaldte Kapitel 3-udvalg. For så vidt angår spørgsmålet om sikkerhed på internett et, bifalder DDF endvidere Kommissionens ønske om at gøre internettet sikkert, således at nye tjenester og indhold on-line beskyttes bedst muligt mod uretmæssig udnyttelse. Som eksempel kan nævnes, at dagbladene er udsat for en omfattende elektronisk kopiering og anden udnyttelse af artikler m.v., der gøres tilgængelige på internettet, hvilket lægger en dæmper på virksomhedernes udnyttelse af det potentiale, som informationssamfundet giver. Kommissionen meddeler, at den digitale konvergens nødvendiggør et   konsistent sæt af regler for informationssamfundet og medierne, og at man derfor vil analysere behovet for ændringer af de regler, der har indflydelse på den digitale økonomi og fremsætte forslag til ændringer af acquis communautaire, hvor det findes nødve ndigt. DDF bifalder Kommissionens initiativ; for dagbladene kan informationssamfundet således give nye forretningsmuligheder, men også væsentlige risici for uretmæssig udnyttelse af virksomhedernes frembringelser. Foreningen finder det derfor naturligt og rigtigt at gennemgå fællesskabsretten med henblik på at sikre de bedst mulige betingelser for den digitale økonomi. De Samvirkende Invalideorganisationer (DSI) konstaterer med glæde, at der i meddelelsen nævnes, at e  -inklusion er et væsentligt tema. Det   er DSI naturligvis helt enig i. DSI bakker også op om de tiltag, der nævnes for dette område i meddelelsen. Det er dog DSI’s holdning, at det er meget problematisk, at tilgængelighed og lige muligheder for mennesker med handicap er så ne dprioriteret i teksten, som det er tilfældet   - og ikke reflekteres konkret og direkte i forhold til alle nævnte IKT-områder. Eksempelvis m ener vi, at det bør være obligatorisk, når offentlige
VTUT 0156rev Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 10 opgaver udbydes, at sikring af tilgæng  elighed for mennesker med handicap skal indgå i kravspecifikati onerne i udbuddet. DSI mener derfor, at den danske holdning skal være, at tilgængeli ghed for mennesker med handicap bør have en langt mere  klar og tydelig placering i Kommissionens meddelelse. Her kunne Kommissionen virkeliggøre sin vis ion om reel sektoransvarlighed i forhold til personer med handicap. Den Danske Forlæggerforening   er naturligvis enig i meddelelsens overordnede mål: at forbedre ra mmerne for vækst og beskæftigelse i Europa. Forlæggerforeningen vurderer også, at mange af d   e tiltag, som er nævnt i meddelelsen givetvis vil kunne styrke Europa på IKT -området, og dermed fremme meddelelsens overordnede mål. Blandt tiltagene finder Forlæggerforeningen dog anledning til at fremkomme med b  emærkninger til meddelelsens side 11, der som et af Kommissionens 3 flagskibe nævner ”   digital libraries making multimedia sources easier and more interesting to use.” Forlæggerforeningen har gennem de senere år oplevet et stigende    –  både nationalt og internationalt –  pres fra bibliotekerne, som øn sker at stå som formidlere af digitale værker. Det er Forlæggerforeningens frygt, at en stærk fokusering på digitale biblioteker vil kunne få alvo  rlige følger for skabelsen og produktionen af bøger. Forlagene har forståelse for såvel bruge   rnes som politikernes ønsker om digital og nem adgang til bøger, og forlagene og Forlægge  rforeningens medlemmer har af samme grund iværksat initiativer med henblik på at etablere en salgspo rtal for e-bøger i Danmark. På nuværende tidspunkt kan der købes e -bøger bl.a. på   www.daktyl.dk, www.mtp.hum.ku.dk og flere private forlag udbyder deres bøger digitalt. Forlagene er dermed aktive på e  - bogsområdet og medvirker til at sikre fri og lige adgang ti l bøger. Imidlertid vurderer Forlæggerforeningen, at det vil være vanskeligt/umuligt at konku rrere med biblioteker, som stiller samme værker gratis til rådighed. Det er en afgørende forudsætning for at skabe nye bøger, at rettighedshavernes ophavsrettigheder er sikret, og at der potentielt er mulighed for at skabe et marked for bogen. Der er ikke uvæsentlige omkostni  nger forbundet med digitalisering af bøger. Hvis muligheden for salg begrænses v   æ  sentligt som følge af bibliotekernes udbud, vil dette givetvis få konsekvenser for udvikli ngen af nye bøger. Frem for at fokusere støtte på udvikling af digitale biblioteker, anbefaler Forlæggerforeni  ngen, at støtten målrettes mod forlagenes udvikling af digitale bø ger. En afgørende forudsætning for at fastholde int   eressen for udviklingen af informations- og kommunikationsteknologien er, at der er noget indhold, som kan kommunikeres ud. I iveren for at sikre ”infrastru kturen” skal Forlæggerforeningen advare mod, at det glemmes, at IKT uden indhold er uinteressant. Uanset at tanken om digitale biblioteker, hvor borgerne kan få fri, lige og gratis adgang til bøger, lyder smuk, er det næppe interessant, hvis incitamentet til at skabe nye bøger ophører. Det er Forlæggerforeningens opfattelse, at en sådan udvikling tillige  på langt sigt vil stille sig hindrende for meddelelsens overordnede mål om vækst og beskæftige lse.
VTUT 0156rev Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 11 Det Centrale Handicapråd  kan generelt sige, at det er vigtigt at tage hensyn til tilgængeligheden for handicappede, når der tænkes på informationssamfundet . Indførelsen af den nye teknologi har for nogle hand icapgrupper medført en øget ligestilling, mens den for andre handicapgrupper har gjort det sværere at være med. Det vigtige er, at man er opmærksom på proble   mstillingen og dermed forsøger at forebygge, a t handicappede hægtes af. I meddelelsen opstilles tre mål. Det tredje mål "Et informationssamfund med plads til alle, og som stiller offentlige tjenester af høj kvalitet til rådighed og fremmer livskvalitet", har især rådets interesse. Her nævnes blandt a ndet, at man vil behandle spørgsmålet om e  -tilgængelighed gennem en kombination af forsknings- og stimuleringstiltag for at gøre ikt -systemer lettere at anvende for en bredere kreds af brugere. Det nævnes, at informations  - og kommunikationsteknologiens enorme muligheder for at øge livskvaliteten ofte undervurderes og kun udnyttes i begrænset omfang. Kommissionen vil derfor iværksætte ikt -flagskibsinitiativer i forbindelse med centrale sociale udfordringer. Dette er rådet ganske enig i og opfordrer til, at d et præciseres, at spørgsmålet om hensynet til tilgængeligh  eden for handicappede også indarbejdes. HK Danmark er generelt enig i kommissionens tre politiske sigtelinier for et europæisk informationssamfund år 2010, nemlig at der 1) etableres et europæisk informationsrum, som fremmer et åbent, konkurrerende indre marked for informationssamfundet og medier, 2) at EU styrkes hvad angår forskning, innovation og investeringer i IKT med henblik på at fremme vækst og skabe flere og bedre job, 3) opnåelse af et inf ormationssamfund, der rummer alle, som fremmer vækst og job på en måde, der er i overensstemmelse med bæredygtig udvikling og som prioriterer bedre offentlige tjenester og livskvalitet. Mål 1 : Et europæisk informationsrum (Europæisk bredbåndsnet) Nyt indhold, nye medier, nye digitale tjenester og business-modeller står for ca. 8 % af Europa’s BNP, og det er en sektor, som vil vokse mange gange de kommende år. EU har ca. 1/3 af verdensmarkedet på IT (BNP), et marked som gror med 5 % om året, og EU er samtid ig en global leder omkring telekommunikation med en markedsandel på 40 -50 % blandt ledende telekommunikationsfirmaer i verden. Kommissionen lægger vægt på, at indhold og indholdstjenester er en afgørende faktor for vækst i job og beskæftigelse i Europa. De rfor skal det europæiske informationsrum udbygges med højere  hastigheder, højt indhold, åbne standarder og fokus på IT -sikkerhed. HK er enig i, at man politisk på europæisk plan må stimulere anvendelsen af informations- og kommunikationsteknologier (IKT), digitale medier og nye tjenester i den offentlige service over for små og mellemstore virksomheder (SME’er) samt de europæiske forbrugere for, at EU kan klare sig i den globale konkurrence. HK har bemærket, at det ikke skal ske på bekostning af forbruger   - og privatlivsbeskyttelsen, da målet er et sikkert og bæredygtigt Europæisk Informationssamfund. HK ser gerne, at bredbåndspriserne i forbindelse med ovennævnte strategi   -plan sættes yderligere ned for forbrugeren, idet priserne generelt set er for høje i
VTUT 0156rev Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 12 mange europæiske lande, ikke mindst i Danmark, hvilket en barriere for vækst og udvikling. Mål 2:   At skabe et EU i verdensklasse inden for forskning og innovation Det europæiske informationssamfund inden for forskning og innovation halter bagefter de ledende konkurrenter i USA og Japan. Der skal sættes turbo på forskning og innovation i Europa ved at øge bevillingerne, også for at kunne opfylde Barcelona-målene for forskning (3  % af BNP), konstaterer EU- Kommissionen. HK finder, at der i forslaget til det europæiske rammeprogram om forskning og teknologisk udvikling i Europa (FP7) er der afsat for få midler til forskning i IKT. HK kan derfor tilslutte sig EU-Kommissionens forslag om at øge bevillingerne til forskning i IKT med 80 % på fællesskabsplan særl igt inden for forskningsområderne i 7. rammeprogram om forskning og teknologisk udvikling: Teknologier for viden, indhold og udvikling, Avancerede og åbne kommunikationsnetværk  , Sikker og pålidelig software , Indlejrede systemer og Nano-elektronik. Mål 3:   Et informationssamfund tilgængeligt for alle, med bedre   offentlige tjenester og bedre livskvalitet. Offentlig tjenester udgør en stor del af den europæiske økonomi, i dag ca. 16 % af EU’s BNP. IKT kan hjælpe den offentlige sektor til at blive endnu mere effektiv, og IKT kan bruges til en bæredygtig udvikling af miljøvenlige teknologier. EU -Kommissionen foreslår tre livskvalitetsflagskibe: 1) Nødvendige foranstaltninger i et ”aldrende samfund”: Omsorg for folk i et samfund, hvor der bliver flere ældre  . 2) Sikker og ren transport: Intelligente biler. 3) Kulturel forskellighed: Digitale biblioteker. HK vil opfordre til, at medlemsstaterne og den danske regering i en åben dialog med erhvervslivet og arbejdsmarkedets parter understøtter EU’s i2010 strategi med at få udarbejdet ambitiøse nationale IT  -handlingsplaner. HK vil samtidig opfordre regeringen til at øge sine investeringer i forskning og innovation. De seneste oplysninger viser, at Danmarks offentlige forskningsindsats (1 % BNP) halter bagefter og ligger under det europæiske gennemsnit siden år 2000. Som opfølgning på EU’s strategi   -plan i2010, foreslår EU -kommissionen at medlemsstaterne hvert år afleverer en status -rapport om resultaterne af den implementerede strategi. Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS) støtter de overordnede prioriteter, særligt støttes et effektivt indre marked for IKT, investeringer i IKT   -forskning for at fremme vækst og beskæftigelse samt bedre og mere effektiv offentlig service i kraft af digitale løsninger. HTS støtter ti l fulde de fire hovedprioriteter: Udbredelsen af et effektivt og betalbart bredbånd til samtlige borgere og virksomheder, juridisk og økonomisk sikkerhed til at fremme nye IKT-services og online-indhold, interoperabilitet samt net-sikkerhed for at bremse vira, hackervirksomhed etc. Mht. interoperabilitet er vi enige i, at åbne standarder bør fremmes, da det vil lette arbejdet med at digitalisere den offentlige forvaltning og sikre, at
VTUT 0156rev Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 13 systemerne kan ”tale sammen”. Brugen af åbne standarder vil desuden gøre det nemmere for private virksomheder at byde ind på offentlige IT -løsninger og dermed øge konkurrencen på markedet, hvilket i sidste ende kan være med til at skabe bedre og billigere løsninger for borgerne. HTS er opmærksom på regeringens arbejde med at analysere og fremme brugen af standarder og finder en hurtig indsats væsentlig   –  ikke mindst i lyset af den kommende kommunalreform. HTS finder det essentielt, at EU ikke halter bagud i forhold til USA og Asien, når det gælder investeringer i IKT og IKT  -forskning. Derfor bør EU investere de nødvendige ressourcer, ligesom det er nødvendigt at forpligte medlemslandene til øgede investeringer. Som Kommissionen fremhæver, har hidtidige investeringer i IKT både ført til vækst i BNP og produktivitetsvækst. Invest eringer i IKT må også i fremtiden formodes at være forudsætning for øget vækst og beskæftigelse. HTS finder det positivt, at Kommissionen vil søge at fremme innovative løsninger (applikationer og services), der involverer offentlig -private partnerskaber, for dermed at mobilisere tilstrækkelig know  -how, viden og kapital inden for både forskning og erhvervsliv. Det er vigtigt, at virksomhederne inddrages i de strategiske prioriteringer. Kommissionen nævner i sin meddelelse det forhold, at særligt SMV’er kan have svært ved at implementere IKT i det omfang, det er nødvendigt. HTS finder, at Kommissionen derfor bør overveje løsninger, der gør det lettere og billigere for de mindre virksomheder at anvende IKT, eller opfordre medlemsstaterne til at implementere sådanne løsninger. Det kan f.eks. være i form af mere gunstige afskrivningsregler, videnspredning etc. HTS vurderer, at der er et stort potentiale i prioriteterne, ”det aldrende samfund” og ”sikker og ren transport”, da der uden tvivl er gode anvendelsesmu  ligheder for IKT inden for f.eks. pleje- og omsorgssektoren, medico, generelle velfærdsydelser samt transport. HTS mener dog, at Kommissionen også bør have øje for mulige anvendelser af IKT inden for f.eks. fødevarebranchen (i emballager etc.), ligesom man generelt bør indtænke perspektiverne i ”pervasive computing”, herunder det digitale hjem. HTS vil endvidere understrege vigtigheden af at udvikle elektroniske løsninger, herunder krav om elektroniske procedurer, jf. Kommissionens forslag til direktiv om tjenesteydelser i det indre marked (servicedirektivet). Rådet for it -sikkerhed er positiv over for de af Kommissionen foreslåede initiativer på it -sikkerhedsområdet, hvor det af meddelelsen fremgår, at Kommissionen ønsker at styrke it -sikkerheden gennem udarbejdelse af en strategi for et sikkert informationssamfund og ved en væsentlig øget indsats    – - på det forsknings- og udviklingsmæssige område. Vedrørende strategien for et sikkert informationssamfund har rådet med tilfredshed noteret sig, at Kommissionen bl.a. vil overveje nødvendige regulatoriske tiltag f.eks. i relation til beskyttelse mod meddelelser med ulovligt eller skadeligt indhold.
VTUT 0156rev Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 14 Det er rådets opfattelse, at en koordineret international indsats er en forudsætning, hvis der skal gøres en virkelig effektiv indsats over for f.eks. spam -problemet. Kommissionens forslag er således et skridt i den rigtige retning. TDC finder det positivt, at Kommissionen med i2010 meddelelsen samordner og fokuserer en række planlagte initiativer me  d en mere klar prioritering, end det var tilfældet med de tidligere eEurope mål. En række af initiativerne i meddelelsen bør efter selskabets opfattelse støttes, særligt i henseende til i ncitamenter der med harmoniserede løsninger på områder som sikkerhed    og DRM6 understø tter og fremmer brugen af ICT. Specielt mht. den kommende revision af EU's direktivpakke ('NRF') noterer TDC, at Kommissær Reding ved fremlæggelsen af i2010 understregede, at hensynet til investeringer nu bør vægtes højere: Secondly, i2010 includes an ambitious objective: By 2010, we want to have 50% of all EU households connected to high-speed broadband networks with a performance of at least 10 Megabit per second. I will in addition ask that the review of the Telecom package, which will take place in 2006, will – calling into question the basic principles of our rules –  encourage investments in new high speed infrastructures. (Reding, i2010 presentation) TDC vil opfordre til, at et sådant investeringsorienteret sigte med revision en fastholdes. Samtidig vil selskabet foreslå, at det fra dansk side understr eges, at realisering af målet om 10 Mb/s til 50  % af alle EU-husholdninger (dette fremgår dog ikke direkte af i2010 meddelelsen) skal ske på baggrund af marked sdrevne, økonomisk s unde investeringer. Det er derfor vigtigt, at eventuel offentlig støtte, der kobles til i2010, skal ske målrettet og transparent med a nvendelse af offentlige udbud, ligesom udbygning af infrastruktur fra forskellige - herunder helt eller delvist offentligt kontrollerede - aktører skal ske på ma  rkedsorienterede vilkår. Den nuværende udmøntning af NRF med sine meget detaljerede krav til a   dgang og reelle forhindring af, at 'first mover' fordele ved innovation og investeringer udnyttes, understøtter ikke inves teringer, hverken i hø jhastighedsnet eller i udvikling af tjenester. Derfor bør sammenkobli ngen af revision af NRF med i2010 udnyttes til at fjerne elementer i direktiverne, der ikke fremmer denne markedsorienterede udvikling af bredbånd. Bl.a. er invester inger i NGN og VoIP præget af usikke  rhed om mulige regulatoriske indgreb, ligesom der mangler en erkendelse af, at fremadrettede investeringer må baseres på a  fkast af eksisterende produkter. TDC imødeser en fortsat dialog, når de specifikke initiativer sk  al konkretiseres, specielt med hensyn til revision af NRF og af tiltag vedr. frekvensforvaltning. 6 DRM: Digital Right Management
VTUT 0156rev Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 15 Andre landes holdning På den første politiske drøftelse om i2010 på rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) 27.-28. juni 2005 var alle medlemsstater generelt meget positive over for Kommissionens forslag. Der var ydermere meget bred opbakning til Kommissionens opfordring om at lade IKT-politikken indgå i de nationale reformprogrammer som led i Lissabon-processen. Flere medlemsstater udtrykte behov for klarerere koordination og styring i forhold til initiativet. Foreløbig dansk holdning Danmark finder at de angivne prioriteter er rigtige og vigtige. Danmark arbejder for at styrke Lissabon-processen og finder det rigtigt at IKT behandles som en fast bestanddel af de nationale Lissabon-handlingsplaner. Det er centralt, at i2010-strategien med sine prioriteringer bidrager positivt til konkurrenceevne og innovation, og at der er tale om at reel merværdi kan opn  ås via de foreslåede initiativer. Danmark savner imidlertid en beskrivelse af den organisatoriske sikring af den politiske forankring og forvaltning i Kommissionens meddelelse om i2010. Danmark vil i lyset heraf arbejde for, at der i i2010 etableres en effektiv styringsmekanisme. Endelig støtter  Danmark en fortsættelse af initiativer igangsat inden for indsatsområderne eHealth, eLearning, eBusiness, eGovernment, eSecurity og Benchmarking under eEurope-handlingsplanerne. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Kommissionens  meddelelse  forventes ikke i  sig  selv  at  få  lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Samfundsøkonomiske konsekvenser Kommissionens  meddelelse  forventes  ikke  i  sig  selv  at  have  samfundsøk onomiske konsekvenser. En styrket indsats inden for de forventede indsatsområder må forventes at styrke det europæiske informationssamfund og bidrage til styrket økonomisk vækst, øget beskæftigelse og effektiviseringsgevinster. Tidligere forelæggelser Kommissionens meddelelse af 1. juni 2005 har tidligere været forel  agt Folketingets Europaudvalg den 24. juni ved samlenotat forud for rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 27.-28. juni 2005. Folketingets Europaudvalg har med Udenrigsministeriets brev af 29. juni 2005 modtaget grundnotat vedrørende Kommiss ionens meddelelse.