Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Dok-id. 364565 Videnskabsudvalget Folketinget Christiansborg 1240 København K Bologna processen og Bergen konferencen Som lovet Videnskabsudvalget i forbindelse med samrådet den 1. juni 2005 sender jeg hermed i 5 eksemplarer et oversigtskema over gennemførelse af Bergen kommunikéet i Danmark 2005 -7 samt et notat om opholdstilladelse for udlæ  ndinge, der færdiggør en uddannelse i Danmark. Med venlig hilsen Helge Sander
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 2 Oversigtsskema over gennemførelse af Bergen kommunikéet i Danmark 2005- 07 (Bologna processen) 1.1   Preamble Assisting new participating countries to implement the goals of the Process Danmark vil besvare henvendelser fra nye medlemslande positivt. Med Ukraine er aftalt et seminar for Ukraine i oktober i Kiev Evt. projekt med Balkan landene (henvendelse Makedonien) II.1 The degree system: Increase the employability og graduates with bachelor qualifications, including in appropriate posts within the public service Drøftelse med universiteterne og arbejdsmarkedets parter om vilkår for universitetsbachelorer med henblik på at øge beskæftigelsesmuligheder. II.1 The degree system: Elaborating national frameworks for qualifications …, and to having started work on this by 2007 Evaluering af ”Den danske Kvalifikationsnøgle” i 2006 og revision af denne i 2007. På univ ersitetsområdet holdes et ”pr æ  seminar” i november 2005 som forberedelse til evalueringen. For de korte og mellemlange videregående uddannelser har Undervisningsministeriet nedsat en arbejdsgruppe og igangsat pilotprojekter. Undervisningsministeriet holder statuskonference primo 2006 Kulturministeriet vil i 2006 afprøve Kvalifikationsnøglen på sine uddannelser, og vil inddrage kvalifikationsbeskrivelser  i flerårsaft ale/resultatkontrakter for 2007-10 Revisionen af Kvalifikationsnøglen er fælles for de tre m  inisterier. EU-kommissionens kommende meddelelse om et ”European Qualifications Framework” (omfattende videregående uddannelse,
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 3 erhvervsuddannelse og afsluttende skoleuddannelser) inddrages. II.2 Quality assurance: HEI … systematic introduction of internal mechanisms and their direct correlation to external quality assurance Ny kvalitetsbekendtgørelse for universiteterne. Universiteterne videreudvikler kvalitetssikringsmetoder (herunder benchmarking redskaber). Løbende auditering af universiteternes kvalitetsarbejde optages i udviklingskontrakterne. For centre for videregående udda nnelse   udstedes ny kvalitetsbekendtgørelse og for erhvervsakademier evalueres den eksisterende bekendtgørelse. For Kulturministeriets uddannelser evt. revision af censorbekendtgøre lsen. II.2 Quality assurance: Introducing the proposed model for peer review of quality assurance agencies on ational basis Evaluering af Danmarks Evalueringsinstitut er i gang, og følger den foreslåede model. II.3 Recognition: National plans to improve the quality of the process associated with the recognition of foreign Qualifications Anerkendelsesapparatet i Danmark er på plads. Implementeringen på institutionerne undersøges. II.3 Recognition: Improve recognition of prior learning including, where possible, non-formal and informal learning for access to, and as elements in, higher education programmes Videreuddannelsessystemet for voksne er allerede indarbejdet i Kvalifikationsnøglen. Opfølgningsplan  på redegørelse til Folketinget om realkompetence er under udarbejdelse. Herudover tages der ikke videre initiativer på universitetsområdet før der er  fuld gennemførelse af   Kvalifikationsnøglen. III.1 Higher education and research: Improve the synergy between the higher education sector and Rammer for samarbejdet mellem sektorforskningsinstitutternes og universiterne givet i sektorforskningsloven.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 4 education sector and other research sectors III.1 Higher education and research: Doctoral level qualifications need to be fully aligned with the EHEA-QF using the outcomes-based approach Forskeruddannelsen evalueres juni 05- januar 06. Phd-bekendtgørelsen revideres efterfølgende med indarbejdelse af kompetencebeskrivelser efter Kvalifikationsnøglen. III.2 The social dimension: Appropriate conditions for students so that they can complete their studies without obstacles related to their social and economic background SU nyligt revideret og imødekommer de vedtagne krav.. Danmark vil bidrage til internationalt analysearbejde, som Sverige vil sætte sig i spidsen for. III.3 Mobility: Lift obstacles to mobil ity by facilitating the delivery of visa and work permit ”Kvik -kasse-behandling” i Udlændi  ngestyrelsen for udenlandske universitetsstuderende  udvides til at omfatte studerende til de korte og mellemlange videregående uddannelser. III.4 The attractiveness og the EHEA and cooperation with other parts of the world: Kulturaftalernes stipendieprogrammer omlægges.  Nye stipendieprogrammer efter lov 337 (VTU) og lov 333 (UVM). Med de øvrige nordiske lande drøftes på norsk initiativ et fællesnordisk seminar om Bologna processens eksterne dimension. IV.1 Implementation of the standards and guidelines for Quality assurance [ENQA] De vedtagne standarder og retningslinier gennemføres ved nye eller reviderede kvalitetsbekendtgørelser, se ove rfor under II,2 IV.2 Implementation of national frameworks for qualifications Danmark har allerede en kvalifikationsramme (Den danske kvalifikationsnøgle),  som skal evalueres og revideres i 2006-7, se ovenfor under II.1
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 5 IV.3 The awarding of joint degrees, including at the doctoral level Spørgsmålet er for universitetsuddannelsernes vedkommende reguleret af lov 337. En tilsvarende regulering vil blive gennemført for UVM’s område. IV.4 Creating opportunities for flexible learning paths in higher education, including procedures for recognition of prior learning Der henvises til redegørelsen til Folketinget om ”Anerkendelse af realkompetencer i uddannelserne” IV.5 Data of mobility of staff and students Der er igangsat såvel nationalt som internationalt arbejde med af forbedre mobilitetsstatistikken. IV.6 Data on the social and economic situation of students Danmark bidrager til det svensk ledede projekt, se ovenfor under III.2
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 6 Notat om opholdstilladelse til studerende, der færdiggør en uddannelse i Danmark. Videnskabsministeriet har haft drøftelser med Integrationsministeriet, om opholdstilladelse til studerende, der færdiggør et studie her i landet   . Integrationsministeriet forventes i nærmeste fremtid at indføre en ordning, som giver særligt kvalificerede nyuddannede udlændinge mulighed for efter afsluttende eksamen fra en dansk uddannelsesinstitution at blive i Danmark i en kortere periode med henblik på jobsøgning.