Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Dok-id. 365398 Udvalget for Videnskab og Teknologi Folketinget Ny bekendtgørelse Til udvalgets orientering sender jeg hermed bekendtgørelse om suppleringsuddannelserne til de pædagogiske kandidatuddannelser (cand.pæd.). fra Retsinformation. Bekendtgørelsen er    offentliggjort i Lovtidende tirsdag den 28. juni 2005. Med venlig hilsen Helge Sander ./.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 2 Bekendtgørelse om suppleringsuddannelserne til de pædagogiske kandidatuddannelser (cand.pæd.) BEK nr 515 af 20/06/2005 (Gældende) LOV Nr. 403 af 28/05/2003 Kapitel 1 Uddannelsernes formål og struktur m.v. Kapitel 2 Adgangsforudsætninger Kapitel 3 Suppleringsuddannelsernes indhold Kapitel 4 Eksamen Kapitel 5 Andre regler Kapitel 6 Ikrafttræden m.v. Bekendtgørelse om suppleringsuddannelserne til de pædagogiske kandidatuddannelser (cand.pæd.) I medfør af §  8 og § 34, stk. 1, i lov nr. 403 af 28. maj 2003 om universiteter (universitetsloven) fastsættes: Kapitel 1 Uddannelsernes formål  og struktur m.v. § 1. De pædagogiske suppleringsuddannelser har til formål at kvalificere visse ansøgere med en videregående uddannelse, jf. kapitel 2, til at opfylde adgangskravene til de pædagogiske kandidatuddannelser (cand.pæd.). § 2. Suppleringsuddannelserne udbydes af Danmarks Pædagogiske Universitet efter godkendelse af ministeren for videnskab, teknologi og udvikling. Stk. 2. Godkendelsen efter stk. 1 forudsætter, at universitetet tillige er godkendt til at udbyde den pædagogiske kandidatuddanne  lse, som suppleringsuddannelsen giver adgang til. Stk. 3. For tiden er godkendt de suppleringsuddannelser, som fremgår af kapitel 2.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 3 § 3. Den enkelte suppleringsuddannelse er normeret til 30 ECTS-point, jf. dog § 24, stk. 5. 60 ECTS-point svarer til 1 år s heltidsstudier. Stk. 2. Uddannelserne tilrettelægges og udbydes efter reglerne i bekendtgørelse om deltidsuddannelse. Stk. 3. Universitetet bestemmer selv, hvor mange studerende det vil optage på den enkelte uddannelse, medmindre ministeren fastsætter    et årligt maksimumstal for optagelseskapaciteten. § 4. En bestået suppleringsuddannelse giver ret til optagelse på den relevante pædagogiske kandidatuddannelse i direkte forlængelse af afsluttet suppleringsuddannelse. Stk. 2. Universitetet kan, med baggr und i den faglige udvikling, i studieordningen for den pædagogiske kandidatuddannelse fastsætte regler om, hvornår den studerende senest kan søge optagelse på kandidatuddannelsen efter at have afsluttet suppleringsuddannelsen. Kapitel 2 Adgangsforudsætni  nger § 5. Adgang til de pædagogiske kandidatuddannelser forudsætter, at ansøgeren har gennemført en relevant bacheloruddannelse, en relevant professionsbacheloruddannelse eller anden relevant uddannelse på samme niveau. For ansøgere med andre bachelorudda nnelser, andre professionsbacheloruddannelser eller andre uddannelser på samme niveau kræves en suppleringsuddannelse efter denne bekendtgørelse, jf. dog § 29. § 6. Adgang til kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi har ansøgere med følgende uddannel  ser: 1) Bachelor i antropologi eller i pædagogik. 2) Humanistisk eller samfundsvidenskabelig bachelor med tilvalg af pædagogiske og/eller antropologiske moduler af et omfang på mindst 60 ECTS-point. 3) Professionsbachelor som folkeskolelærer eller som p  ædagog eller professionsbachelor i afspændingspædagogik og psykomotorik. Stk. 2. Adgang til suppleringsuddannelsen til kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi har ansøgere med følgende uddannelser: 1) Professionsbachelor i ergoterapi. 2) Professionsbachelor i ernæring og sundhed. 3) Professionsbachelor i fysioterapi. 4) Professionsbachelor i jordemoderkundskab. 5) Professionsbachelor i sygepleje. 6) Professionsbachelor som socialrådgiver. 7) Mellemlang videregående uddannelse som ergoterapeut,  ernærings  - og husholdningsøkonom, folkeskolelærer, fysioterapeut, jordemoder, pædagog, socialrådgiver eller sygeplejerske.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 4 § 7. Adgang til kandidatuddannelsen i pædagogisk filosofi har ansøgere med følgende uddannelser: 1) Bachelor i filosofi, i idéhistorie eller i pædagogik. 2) Humanistisk eller samfundsvidenskabelig bachelor med tilvalg af filosofiske, idéhistoriske og/eller pædagogiske moduler af et omfang på mindst 60 ECTS-point. 3) Professionsbachelor som folkeskolelærer med linjefag i kristendom/religion og bachelorprojekt i tilknytning hertil. Stk. 2. Adgang til suppleringsuddannelsen til kandidatuddannelsen i pædagogisk filosofi har ansøgere med følgende uddannelser: 1) Professionsbachelor i afspændingspædagogik og psykomotorik. 2) Professionsbachelor i jordemoderkundskab. 3) Professionsbachelor i sygepleje. 4) Professionsbachelor som folkeskolelærer uden linjefag i kristendom/religion. 5) Professionsbachelor som pædagog. 6) Professionsbachelor som socialrådgiver. 7) Mellemlang videregåend e uddannelse som folkeskolelærer, jordemoder, pædagog, socialrådgiver eller sygeplejerske. § 8. Adgang til kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi har ansøgere med følgende uddannelser: 1) Bachelor i psykologi eller i pædagogik. 2) Humanistisk eller samfundsvidenskabelig bachelor med et tilvalg af psykologiske moduler af et omfang på mindst 30 ECTS -point eller et tilvalg af pædagogiske moduler af et omfang på mindst 60 ECTS   -point. 3) Professionsbachelor som folkeskolelærer eller som pædagog eller professionsbachelor i afspændingspædagogik og psykomotorik. Stk. 2. Adgang til suppleringsuddannelsen til kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi har ansøgere med følgende uddannelser: 1) Professionsbachelor i ergoterapi. 2) Professionsbachelor i ernæri  ng og sundhed. 3) Professionsbachelor i fysioterapi. 4) Professionsbachelor i jordemoderkundskab. 5) Professionsbachelor i sygepleje. 6) Professionsbachelor som socialrådgiver. 7) Mellemlang videregående uddannelse som ergoterapeut, ernærings   - og husholdningsøkonom, folkeskolelærer, fysioterapeut, jordemoder, pædagog, socialrådgiver eller sygeplejerske. § 9. Adgang til kandidatuddannelsen i pædagogisk sociologi har ansøgere med følgende uddannelser: 1) Bachelor i pædagogik eller i sociologi. 2) Humanistisk eller samfundsvidenskabelig bachelor med tilvalg af pædagogiske og/eller sociologiske moduler af et omfang på mindst 60 ECTS-point.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 5 3) Professionsbachelor som folkeskolelærer, som pædagog eller som socialrådgiver eller professionsbachelor i afspæn   dingspædagogik og psykomotorik. Stk. 2. Adgang til suppleringsuddannelsen til kandidatuddannelsen i pædagogisk sociologi har ansøgere med følgende uddannelser: 1) Professionsbachelor i ergoterapi. 2) Professionsbachelor i ernæring og sundhed. 3) Professionsbachelor i fysioterapi. 4) Professionsbachelor i jordemoderkundskab. 5) Professionsbachelor i sygepleje. 6) Mellemlang videregående uddannelse som ergoterapeut, ernærings   - og husholdningsøkonom, folkeskolelærer, fysioterapeut, jordemoder, pædagog,   socialrådgiver eller sygeplejerske. § 10. Adgang til kandidatuddannelsen i generel pædagogik har ansøgere med følgende uddannelser: 1) Bachelor i antropologi, i filosofi, i psykologi, i pædagogik eller i sociologi. 2) Anden bachelor med tilvalg af pædag  ogiske moduler af et omfang på mindst 60 ECTS-point. 3) Professionsbachelor som folkeskolelærer eller som pædagog eller professionsbachelor i afspændingspædagogik og psykomotorik. Stk. 2. Adgang til suppleringsuddannelsen til kandidatuddannelsen i generel pædagogik har ansøgere med følgende uddannelser: 1) Professionsbachelor i ergoterapi. 2) Professionsbachelor i ernæring og sundhed. 3) Professionsbachelor i fysioterapi. 4) Professionsbachelor i jordemoderkundskab. 5) Professionsbachelor i sygepleje. 6) Professionsbachelor som socialrådgiver. 7) Mellemlang videregående uddannelse som ergoterapeut, ernærings   - og husholdningsøkonom, folkeskolelærer, fysioterapeut, jordemoder, pædagog, socialrådgiver eller sygeplejerske. § 11. Adgang til kandidatuddannelsen i didaktik (dansk) har ansøgere med følgende uddannelser: 1) Bachelor i dansk. 2) Professionsbachelor som folkeskolelærer med linjefag i dansk og bachelorprojekt i tilknytning hertil. Stk. 2. Adgang til suppleringsuddannelsen til kandidatuddanne lsen i didaktik (dansk) har ansøgere med følgende uddannelser: 1) Professionsbachelor som folkeskolelærer med linjefag i dansk. 2) Mellemlang videregående uddannelse som folkeskolelærer med linjefag i dansk. § 12. Adgang til kandidatuddannelsen i didaktik (matematik) har ansøgere med følgende uddannelser: 1) Bachelor i matematik.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 6 2) Professionsbachelor som folkeskolelærer med linjefag i matematik og bachelorprojekt i tilknytning hertil. Stk. 2. Adgang til suppleringsuddannelsen til kandidatuddannelsen i didaktik (matematik) har ansøgere med følgende uddannelser: 1) Bachelor i et andet relevant fag end matematik. 2) Professionsbachelor som folkeskolelærer med linjefag i matematik. 3) Mellemlang videregående uddannelse som folkeskolelærer med linjefag    i matematik. § 13. Adgang til kandidatuddannelsen i didaktik (musikpædagogik) har ansøgere med følgende uddannelser: 1) Bachelor i musikvidenskab. 2) Professionsbachelor som folkeskolelærer med linjefag i musik og bachelorprojekt i tilknytning hertil. Stk. 2. Adgang til suppleringsuddannelsen til kandidatuddannelsen i didaktik (musikpædagogik) har ansøgere med følgende uddannelser: 1) Professionsbachelor som folkeskolelærer med linjefag i musik. 2) Mellemlang videregående uddannelse som folkeskolelær   er med linjefag i musik. 3) Relevante uddannelser på bachelorniveau fra et musikkonservatorium. § 14. Adgang til kandidatuddannelsen i didaktik (materiel kultur) har ansøgere med følgende uddannelser: 1) Designuddannelsen (grunduddannelsen). 2) Professionsbachelor i leisure management. 3) Professionsbachelor i tekstile fag og formidling. 4) Professionsbachelor som folkeskolelærer med linjefag i hjemkundskab, håndarbejde eller sløjd med bachelorprojekt i tilknytning til linjefaget. Stk. 2. Adgang til suppleringsuddannelsen til kandidatuddannelsen i didaktik (materiel kultur) har ansøgere med følgende uddannelser: 1) Bachelor i arkitektur. 2) Professionsbachelor som folkeskolelærer med linjefag i hjemkundskab, håndarbejde eller sløjd. 3) Mellemlang videregående uddannelse som folkeskolelærer med linjefag i hjemkundskab, håndarbejde eller sløjd. § 15. Universitetet kan i særlige tilfælde give adgang til suppleringsuddannelserne for ansøgere, der ikke opfylder kravene i §  6, stk. 2, § 7, stk. 2, § 8, stk. 2, § 9, stk. 2, § 10, stk. 2, § 11, stk. 2, § 12, stk. 2, § 13, stk. 2, og § 14, stk. 2. § 16. Kan universitetet af kapacitetsmæssige årsager ikke optage alle ansøgere på en suppleringsuddannelse, skal udvælgelse ske efter kriterier, der på forhånd er   fastsat af universitetet. Stk. 2. Universitetet må alene anvende fagligt relevante kriterier samt tilmeldingstidspunktet som udvælgelseskriterier. Kriterierne for udvælgelse skal offentliggøres på en for ansøgerne tilgængelig måde samtidig med, at universitetet annoncerer udbuddet af suppleringsuddannelsen.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 7 Stk. 3. For optagelse til suppleringsuddannelserne fastsætter universitetet selv ansøgnings - og optagelsesprocedure, herunder frister. Kapitel 3 Suppleringsuddannelsernes indhold § 17. Suppleringsuddannelsen til kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi består af tre moduler, der hver svarer til 10 ECTS -point: Videnskabsteori (modul 1), pædagogisk teori (modul 2), og antropologisk teori og metode (modul 3). Stk. 2. Modul 1 kvalificerer til forst åelse for og anvendelse af videnskabelige paradigmer og deres historiske udvikling og metodologi. Modulet er organiseret i en almen del, der omfatter videnskabslogik og forskningsmetoder, problemformulering og datakonstruktion, og en speciel del, der omfatter videnskabsteori og forskningsmetodik af særlig pædagogisk antropologisk relevans. Stk. 3. Modul 2 kvalificerer til forståelse af pædagogikkens grundproblemstillinger og forskellige hovedretninger i et antropologisk perspektiv. Stk. 4. Modul 3 kvalifi cerer til forståelse for og anvendelse af antropologisk teori og metode på pædagogiske forhold. § 18. Suppleringsuddannelsen til kandidatuddannelsen i pædagogisk filosofi består af to moduler, der hver svarer til 15 ECTS -point: Filosofihistorie (modul 1) og filosofiske emner (modul 2). Stk. 2. Modul 1 kvalificerer til viden om og diskussion af den filosofiske hovedtradition, herunder dens pædagogisk  -filosofiske betydning, forståelse for filosofiske tankers og begrebers historiske udvikling og læsning af filosofiske tekster fra forskellige perioder. Stk. 3. Modul 2 kvalificerer til viden om dominerende retninger inden for erkendelsesteori, videnskabsteori og praktisk filosofi med henblik på at kunne analysere, diskutere og vurdere ræsonnementer og position  er inden for pædagogisk filosofi og forståelse for filosofiske tankers og begrebers systematiske sammenhæng. § 19. Suppleringsuddannelsen til kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi består af to moduler, der hver svarer til 15 ECTS -point: Pædagogisk ps  ykologisk teori (modul 1) og videnskabsteori og metode i et pædagogisk psykologisk perspektiv (modul 2). Stk. 2. Modul 1 kvalificerer til forståelse af psykologiske teoridannelser om fænomener, aktiviteter og problemstillinger inden for det pædagogiske område. Stk. 3. Modul 2 kvalificerer til forståelse af relevante videnskabsteoretiske retninger i et historisk perspektiv, samt til at vurdere metoders anvendelse og forholde sig kritisk refleksivt til undersøgelser og forskning inden for det pædagogisk psy  kologiske område.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 8 § 20. Suppleringsuddannelsen til kandidatuddannelsen i pædagogisk sociologi består af tre moduler, der hver svarer til 10 ECTS -point: Videnskabsteori (modul 1), sociologisk teori (modul 2) og pædagogisk teori (modul 3). Stk. 2. Modul 1 kvalificerer til viden om hovedlinjerne i forskellige videnskabsteoretiske retninger og forståelse af metode, herunder metodiske begreber og problemstillinger i et pædagogisk sociologisk perspektiv. Stk. 3. Modul 2 kvalificerer til viden om sociologiens k lassikere ved hjælp af læsning af klassiske og moderne sociologiske tekster. Stk. 4. Modul 3 kvalificerer til viden om pædagogikkens historie og til tekstlæsning af klassisk og moderne pædagogisk tekst i et pædagogisk og sociologisk perspektiv. § 21. Suppleringsuddannelsen til kandidatuddannelsen i generel pædagogik består af to moduler, der hver svarer til 15 ECTS   -point: Videnskabsteori og metode i et pædagogisk og didaktisk perspektiv (modul 1) og pædagogiske og didaktiske teorier (modul 2). Stk. 2. M odul 1 kvalificerer til viden om og til at forholde sig refleksivt til videnskabsteoretiske hovedretninger, videnskabslogik i forhold til pædagogiske og didaktiske teoridannelser, metoder   og metodologier. Stk. 3. Modul 2 kvalificerer til viden om centrale problemstillinger og teorier inden for pædagogik og didaktik som en videnskabelig disciplin med henblik på at kunne reflektere over spørgsmål om opdragelse, læring og undervisning. § 22. Suppleringsuddannelsen til kandidatuddannelsen i didaktik (dansk) består af to moduler, der hver svarer til 15 ECTS -point: Dansk litteratur (modul 1) og dansk sprog (modul 2). Stk. 2. Modul 1 kvalificerer til: 1) at analysere tekster tilhørende væsentlige litterære genrer med anvendelse af fagets litterære grundbegreber   og strategier, 2) at relatere de analyserede litterære tekster til litteraturhistoriske sammenhænge med anvendelse af litteraturhistoriske grundbegreber, 3) at reflektere over teoretiske og metodiske forudsætninger for litteraturanalyse, og 4) at anvende væsentlige litterære metoder og teorier med hovedvægt på de sidste 50 års udvikling. Stk. 3. Modul 2 kvalificerer til analyse og perspektivering af analysen teoretisk og metodisk inden for følgende begrebssæt og teknikker: 1) morfologi, syntaks og tekstlingvistik, 2) lyd og skrift, herunder mundtlig og skriftlig fremstilling, 3) semantik, 4) sproghandlinger og samtaleanalyse, og 5) sprogteori. § 23. Suppleringsuddannelsen til kandidatuddannelsen i didaktik (matematik) består af et modul, der svare r til 30 ECTS-point: Matematik som teoribygning. Modulet kvalificerer til udvikling af matematiske
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 9 tankegangs-, ræsonnements  -, repræsentations  -, symbol- og formalisme-, kommunikations- og hjælpemiddelkompetence i samspil med udvikling af indsigt i og overblik over stofområderne algebra, geometri, funktioner og infinitesimalregning. § 24. Suppleringsuddannelsen til kandidatuddannelsen i didaktik (musikpædagogik), jf. §   13, stk. 2, nr. 1, består af tre moduler, der svarer til henholdsvis 15 ECTS-point, 7,5 ECTS-point og 7,5 ECTS-point: Musikkundskab og musikalsk analyse (modul 1), arrangement (modul 2) og musikledelse, instrumental eller vokal (modul 3). Stk. 2. Modul 1 kvalificerer til udvikling af kundskaber og færdigheder i at analysere musik og udvikle evnen til at anvende musikkens almindelige begreber og terminologi i formidlinger af analysen og fortolkningen af musik. Stk. 3. Modul 2 kvalificerer til færdigheder i at arrangere musik for forskellige vokale og/eller instrumentale ensembletyper med inddragelse af didaktiske overvejelser over arrangementets anvendelse i forhold til en given målgruppe. Stk. 4. Modul 3 kvalificerer til udvikling af kundskaber og færdigheder inden for varetagelse af instruktion og ledelse af kor eller instrumentalt sammenspil. Der gives støttedisciplin i brugsklaver og hørelære på hold. Stk. 5. Suppleringsuddannelsen til kandidatuddannelsen i didaktik (musikpædagogik), jf. §   13, stk. 2, nr. 2, består af et modul, der svarer til 15 ECTS-point: Musikpædagogisk teori. Modulet k  valificerer til udvikling af kundskaber og færdigheder i at analysere musikpædagogiske problemstillinger og til at anvende grundlæggende begreber og teori om musikpædagogik med henblik på at kunne reflektere over egen og andres musikpædagogiske praksis. § 25. Suppleringsuddannelsen til kandidatuddannelsen i didaktik (materiel kultur) består af to moduler, der hver svarer til 15 ECTS -point: Fagmetodik og praksis (modul 1) og fagdidaktik og dannelse (modul 2). Stk. 2. Modul 1 kvalificerer til viden om fagli ge, kulturelle og æstetiske teorier og metoder af relevans for produktfremstilling og til refleksion over forholdet mellem produkt, proces og procesteori. Stk. 3. Modul 2 kvalificerer til at forbinde indsigt i faglig -pædagogisk teori og praksis med forstå else af videnskabelig metode via analytisk arbejde med fagområdets undervisningsmål, indhold, metoder og interesser i relation til almendannende teorier om børn, unge og voksne. Kapitel 4 Eksamen § 26. For eksamen og udstedelse af eksamensbevis gælder b  ekendtgørelse om eksamen ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen), jf. dog stk. 2, bekendtgørelse om censorinstitutionen for visse videregående
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 10 uddannelser under Undervisningsministeriet og bekendtgørelse om karakterskala og anden bedømmelse. Stk. 2. Universitetet bestemmer selv, om prøverne på den enkelte suppleringsuddannelse skal være interne eller eksterne, og om bedømmelsen Bestået/Ikke bestået eller karakterer efter 13  -skalaen anvendes ved prøverne. Stk. 3. Den enkelte suppleringsuddann else er omfattet af samme censorkorps som den kandidatuddannelse, som suppleringsuddannelsen giver adgang til. Kapitel 5 Andre regler § 27. Universitetet fastsætter inden for bekendtgørelsens rammer regler om den enkelte suppleringsuddannelse i en studieordning. Stk. 2. Studieordningen skal indeholde regler om: 1) Uddannelsens formål, jf. §  1. 2) Tilrettelæggelse, jf. §   3, stk. 2. 3) Eventuelle regler om optagelse på kandidatuddannelsen, jf. §  4, stk. 2. 4) Beskrivelse af modulernes mål, indhold og  placering i studieforløbet, jf. kapitel 3. 5) Undervisningsformer. 6) Prøver og bedømmelse, jf. §    26, stk. 2. 7) Regler om merit, jf. § 29. 8) Eventuelle regler for hvornår den studerende senest skal have afsluttet uddannelsen efter at være påbegyndt d   enne. 9) Eventuelle regler om krav om læsning af tekster på fremmedsprog og angivelse af hvilket kendskab til fremmedsproget/-ene dette forudsætter. Stk. 3. Ud over regler fastsat i medfør af denne bekendtgørelse skal studieordningen indeholde regler fastsat i medfør af eksamensbekendtgørelsen. Stk. 4. Det skal af studieordningen fremgå, at universitetet, når det er begrundet i usædvanlige forhold, kan dispensere fra de regler i studieordningen, der alene er fastsat af universitetet. § 28. Ved udarbejdelse af studieordninger og væsentlige ændringer heraf indhenter universitetet udtalelser fra censorformandskabet, jf. § 26, stk. 3. Stk. 2. Studieordninger og væsentlige ændringer heraf træder i kraft ved et studieårs begyndelse. Stk. 3. Studieordninger o g væsentlige ændringer heraf skal indeholde de fornødne overgangsregler. Stk. 4. Gældende studieordninger skal være offentligt tilgængelige på universitetets hjemmeside. § 29. Universitetet kan, i hvert enkelt tilfælde eller ved almindelige regler fastsat af universitetet, godkende, at beståede uddannelseselementer eller dele heraf fra en dansk eller udenlandsk videregående
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 11 uddannelsesinstitution træder i stedet for uddannelseselementer eller dele heraf, der er omfattet af denne bekendtgørelse. Afgørelsen   træffes på grundlag af en faglig vurdering. § 30. Ministeriet kan dispensere fra bekendtgørelsen, når det findes begrundet i usædvanlige forhold, bortset fra de tilfælde, der er nævnt i § 15 og § 29. § 31. Universitetets afgørelser efter denne bekendtgø  relse kan af studerende indbringes for Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, når klagen vedrører retlige spørgsmål. Klagen indgives til universitetet, der afgiver en udtalelse, som klageren skal have lejlighed til at kommentere inden for en frist af mindst 1 uge. Universitetet sender klagen til ministeriet vedlagt udtalelsen og klagerens eventuelle kommentarer hertil. Stk. 2. Fristen for at indgive klage efter stk. 1 er 2 uger fra den dag, afgørelsen er meddelt klageren. § 32. Hvis ikke andet følger af denne bekendtgørelse, gælder reglerne i bekendtgørelse om deltidsuddannelse. Kapitel 6 Ikrafttræden m.v. § 33. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2005 og har virkning for studerende, der påbegynder en suppleringsuddannelse den 1. sept ember 2005 eller senere. Stk. 2. Studerende, der er påbegyndt en suppleringsuddannelse før den 1. september 2005, har ret til at færdiggøre uddannelsen efter reglerne i bekendtgørelse nr. 538 af 28. juni 2002 om de pædagogiske kandidatuddannelser ved Danmarks Pædagogiske Universitet. Universitetet fastsætter, hvornår der sidste gang afholdes prøver efter den nævnte bekendtgørelse. Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, den 20. juni 2005 Helge Sander /Gertie Lund