Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Dok-id. 360635 Videnskabsudvalget Folketinget Christiansborg 1240 København K Bologna processen og Bergen konferencen Til orientering fremsendes i 5 eksemplarer teksten til min mund tlige redegørelse i samrådet den 1. juni 2005 om Bologna processen og Bergen ko nferencen den 19.-20. maj 2005. Der vedlægges tillige 40 eksemplarer (farvetrykt) af rapporten ”Bologna Process Stocktaking”. Med venlig hilsen Helge Sander
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 2 Samråd i Videnskabsudvalget 1 -6-2005 1. Konferencen i Bergen  den 19.-20. maj er et stort skridt fremad for reformer af de videregående uddannelser i Europa. Jeg er meget glad for at få lejlighed til at redegøre for resultaterne fra konfere  n- cen og perspektiverne i Bologna processen. Forud for konferencen har jeg givet udvalget en skriftlig orientering, og efterfø l- gende har jeg samme dag, som slutkommunikéet blev underskrevet, oversendt dette til udvalget. Jeg vil indledningsvis gerne slå fast, at Bologna processen er et mellemstatslig samarbejde, der styres af medlemslandene. EU-kommissionen deltager i arbejdet. Men det er ikke et EU-styret projekt. Bologna processen har også langt flere de l- tagere end medlemskredsen af EU. Grundlaget for processen er Bologna deklarationen fra 1999. Der holdes mini- sterkonferencer hvert andet år, hvor der gøre  s status og gives retningslinier for det videre arbejde. Der har været holdt konferencer i Prag i 2001, i Berlin i 2003 og nu i Bergen i 2005. Næste konference bliver i London i 2007. Jeg har selv deltaget i konferencerne i Berlin og Bergen. Det er min erfaring, at der her gives impulser til nytænkning på universiteterne og til reformer til gavn for den enkelte studerende. Konferencerne er selvsagt også nyttige for bilaterale kontakter mellem landene. Den tidligere regering deltog i Bologna og  Prag, og jeg er sikker på at der dér er gjort de samme erfaringer. Forberedelserne til ministerkonferencer er selvsagt omfattende. En række centr  a- le emner for processens videreførelser behandles af internationale arbejdsgru p- per. Der holdes en række internationale   seminarer om presserende problemer. Som eksempel kan nævnes seminar i København om ”Qualifications Fram e- works” (Kvalifikationsrammer) og i Salzburg om forskeruddannelse. Resultaterne af dette samles i et udkast til slutkommuniké. Kommunikéet er for- beredt af medlemslandenes repræsentanter på embedsmandsniveau i den såkaldte ”Bologna Follow Up Group”, og som herefter forhandles på konferencen. Sideløbende med denne proces har vi herhjemme haft en bredere drøftelse som led i forberedelsen. Hoveddokumenter samt kommunikéudkastet har været b e- handlet i den danske Bologna styregruppe. Denne består af repræsentanter for videregående uddannelsesinstitutioner, stud e- rende, lærere, arbejdsmarkedet og involverede ministerier (Videnskabsminister  i-
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 3 et, Undervisningsministeriet og Kulturministeriet). Videnskabsministeriet har formandskabet. Der har i styregruppen været bred tilslutning til oplæggene. I en tilsvarende procedure medvirker styregruppen også ved udformning af ge n- nemførelsesprogrammet i Danmark. Der var mø  de i mandags i denne gruppe. 2. Resultatet af konferencen kan sammenfattes i tre punkter: For det første  udvides medlemskredsen med 5 nye lande, så der nu er 45 me d- lemslande. De nye lande er Ukraine og Moldavien og de tre transkaukasiske lan- de Georgien, Armenien og Azerbaidjan. At inddrage disse lande i et bredere eu- ropæisk samarbejde er en klar prioritet i dansk udenrigspolitik. For det andet er det konstateret, at gennemførelse af de aftalte reformer er kommet langt i medlemslandene. Det viser de undersøgelser, der er foretaget af lovgivningsarbejdet fra regeringerne side, af gennemførelsen på uddannelsesinstitutionerne suppleret med et studenterperspektiv. De områder, der har haft prioritet med hensyn til gennemførelse, er bach  e- lor/kandidat-strukturen på universitetsuddannelserne, kvalitetssikring samt i n- strumenterne til godkendelse af udenlandske eksaminer. Her er Danmark i førerfelter, idet vi har opfyldt, hvad vi har forpligtet os til: indførelse af 3+2 strukturen (bachelor/kandidat) i universit etsuddannelserne og indførelse af professionsbachelorgraden, etableringen af Danmarks Evalueringsinstitut (tidligere Center for evaluering af videregående uddannelser) samt ratifikation af Lissabon-konventionen om anerkendelse af udenlandske eksa- miner og etablering af et center for vurdering af udenlandske uddannelser og indførelse af et (havd der må være en kombination af engelsk og spansk) ”Diploma Supplement” for alle danske studerende Danmarks topplacering fremgår af det materiale, jeg tidligere har  sendt udvalget. Det blev i øvrigt  –  sammen med Norges placering –  gengivet i norsk presse. For det tredje er en række af de fælles mål blevet uddybet og præciseret gennem vedtagelserne på konferencen: Enigheden om gradsstrukturen (bachelor/kandidat/ph.d.) udbygges gennem en forpligtelse til at udforme nationale kvalifikationsrammer med beskrivelse af kompetenceprofiler mv. Konferencen vedtog en fælles overordnet kvalif  i- kationsramme. Forståelse af hvad kvalitetssikring indebærer, blev præciseret gennem vedta- gelse af standarder og retningslinier for intern og ekstern kvalitetssikring på uddannelsesinstitutioner. Der skal også foretages kvalitetsovervågning af
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 4 evaluerings- og akkrediteringsinstitutter. Der skal endelig arbejdes videre med forslaget om et europæisk register  over  godkendte institutter. Sammenhængen mellem højere uddannelse og forskning blev på ny unde r- streget og der blev sat fokus på forskeruddannelse, som blev et emne under Bologna processen i Berlin. På dette område skal der udarbejdes en   rapport til næste konference i 2007 i London. Processens sociale dimension blev fremhævet, herunder den lige adgang til videregående uddannelse  og tilvejebringelse af et mere hensigtsmæssigt st   u- diestøttesystem (SU). Sverige tilbød at lægge ressourcer (og formentlig for- mandskab) til et analysearbejde af studiesociale forhold. Med sigte på mobilitet ønskes generel adgang til at medtage studiestøtte til udlandet. Endelig understregedes processens åbenhed over for andre verdensdele og et ønske om at udbygge d ette aspekt af Bologna processen. Instrumenter er her blandt andet nationale stipendieprogrammer og EU-programmer som Eras- mus Mundus. Danmark har gjort en stor indsats for at bringe processen videre. De to fremadret- tede rapporter om henholdsvis kvalifikationsrammer og kvalitetssikring er udar- bejdet under danske ledelse. Direktøren for Danmarks Evalueringsinstitut, Chr i- stian Thune, har været ansvarlig for den sidste rapport. Det er regeringens politik, at Danmark fortsat skal være stærkt aktiv på dette område. Som følge af den hidtidige indsats er Danmark valgt ind i processens ”forretningsudvalg” for det kommende år. 3. Selv om Danmark er godt med i den nationale gennemførelse, giver konferencens vedtagelser også anledning til at vurdere og forbedre dans ke ordninger. Den danske kvalifikationsnøgle (kvalifikationsrammen) fra 2003 var et pionera r- bejde. Danmark er blandt de førende på dette område, og vi har længe arbejdet med kompetenceprofiler for uddannelserne. Det er nu tid til at evaluere kvalifika- tionsnøglen og føre den àjour. Kvalitetssikringen på institutionerne skal udbygges  –  også med henblik på udbud af uddannelse i udlandet. Det har vi jo drøftet i forbindelse med ændringen af universitetsloven for nylig. Ministeriet har haft en studiegruppe i England for at kunne drage nytte af deres erfaringer. Forskeruddannelsens kapacitet bliver nu stærkt forøget i Danmark og vi påb e- gynder snart en evaluering af den danske forskeruddannelse. Resultaterne af eva- lueringen vil sammen med den kommende rapport fra Bologna processen være udgangspunkt for danske reformer. 4. Informationsudveksling om Bologna processen foregår på møder og konferencer for særligt interesserede deltagere. Rektorkollegiet holder således et informat   i- onsmøde den 17. juni om Bergen konfer encen, og jeg medvirker gerne til at in- formere bredere.