NOTAT Dato: 1. april 2005 Kontor: Internationalt kontor J.nr.: 2005/4050-648 Bidrag til supplerende samlenotat til brug for rådsmødet ( retlige og indre anliggender) den 14. april 2005 Dagsordenspunkt 19): Samarbejde med Libyen om bekæmpelse af ulovlig indvan- dring Nyt notat. Resumé : Rådet ventes  som en udløber af Kommissionens mission til Libyen, der fandt sted i slutnin- gen af 2004, at drøfte et fremtidigt samarbejde med Libyen om bekæmpelse af ulovlig ind- vandring. De øvrige medlemslande forventes, ligesom Danmark, at forholde sig positivt til et sådant  samarbejde med Libyen, som iagttager internationale forpligtelser. Nærhedsprincip- pet har ikke relevans for sagen. Sagen har ikke statsfinansielle konsekvenser. 1. Indledning På rådsmøde   r (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 16. juni 2003 og den 11. oktober 2004 blev det besluttet at gennemføre en teknisk mission til Libyen . Formålet med missionen var at få en bedre forståelse for asyl  - og migrationsrelaterede problemstillin- ger i Libyen samt at identificere konkrete områder for et muligt samarbejde mellem Libyen og EU med henblik på at forstærke Libyens mulighed for at bekæmpe   ulovlig indvandring. I perioden fra den 28. november til den 5. december 2004 gennemførte Kommissionen en sådan mission til Libyen.  Kommissionen ventes snarest at udgive en rapport om missionen. På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 14. april 2005 ventes på     baggrund af den tekniske mission til Libyen en drøftelse af mulige sa marbejdsmuligheder mellem Libyen og EU. 2. Indhold Kommissionens rapport om den tekniske mission til Libyen foreligger endnu ikke, men for- ventes at indeholde forslag til konkrete samarbejdsmuligheder, der kan etableres for at stø tte Libyen i bekæmpelsen af ulovlig indvandring.
Side 2 3. Regeringens foreløbige generelle holdning Regeringen er positiv over for et samarbejde med Libyen om at bekæmpe ulovlig indvan- dring, som iagttager internationale forpligtelser, og som kan medvirke til at hindre de menne- skelige tragedier, der opstår som følge af forsøg på ulovlig indvandring til Libyen og EU. 4. Generelle forventninger til andre landes holdning Andre lande forventes at forholde sig positivt til et muligt samarbejde med Libyen. Det for- ventes, at især Middelhavslandene vil prioritere, at samarbejdet kommer hurtigt i gang på grund af den store indvandring, der finder sted via Libyen til disse lande. 5. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet Sagen har været i skriftlig høring i  Specialudvalget vedrørend e Asyl- og Indvandringssamar- bejdet (SPAIS). Institut for Menneskerettigheder har anført, at man ikke har haft mulighed for at fremkomme med bemærkninger indenfor den fastsatte tidsramme. 6. Europa-Parlamentet Europa-parlamentet skal ikke høres om sagen. 7. Nærhedsprincippet Da der ikke er tale om en retsakt, har nærhedsprincippet ikke  relevans for nærværende sag. 8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Drøftelsen af et samarbejde med Libyen har ikke  lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. I forbindelse med senere fremsættelse af konkrete forslag til samarbejdsmuligheder med Li- byen vil der blive taget stilling til eventuelle lovgivningsmæssige og statsfinansielle kons e- kvenser. Sagen skønnes endvidere hverken at få samfundsøkon   omiske, miljømæssige eller besky t- telsesmæssige konsekvenser. 9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Ud- valg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Side 3 Sagen forventes forelagt Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til orientering.