NOTAT Dato: 29. marts 2005 Kontor: Internationalt kontor J.nr.: 2005/4050-648 Bidrag til samlenotat til brug for rådsmødet (retlige og indre anligge nder) den 14. april 2005 Dagsordenspunkt  16):  Kommissionens  program  for  de  finansielle  rammer (2007-2013) vedrørende retlige og indre anliggender   ................................ 2 Dagsordenspunkt   17):   Rådskonklusioner   om   et   varslingssystem   ’Early Warning System’ til udveksling af oplysninger om nationale tiltag på asyl - og indvandringsområdet ................................ ............. 5 Dagsordenspunkt 18): Rådets beslutning om bemyndigelse af medlemsstaterne til i Det Europæiske Fællesskabs interesse at ratificere Den Internationale Arbejdsorganisations konvention om søfarendes identitetsdokumenter (konvention nr. 185), KOM (2004) 530 endelig ..................................... 7 Dagsordenspunkt  19):  Orientering  om  status  vedrørende  oprettelse  af  et europæisk  agentur  for  forvaltning  af  det  operative  samarbejde  ved  EU- medlemsstaternes ydre grænser ................................ 10
Side 2 Dagsordenspunkt 15): Kommissionens program for de finansielle rammer (2007-2013) vedrørende retlige og indre anliggender Nyt notat. Resumé: Kommissionen vil præsentere sit forslag til program for de finansielle rammer 2007-2013 ved- rørende retlige og indre anliggender. Kommissionens program forventes at være i overens- stemmelse med nærhedsprincippet. Det er ikke på nuværende tidspunkt, hvor Kommissi o- nens forslag til finansielt program ikke kendes, muligt at skønne over de statsfinansielle kon- sekvenser heraf. Medlemslandene forventes ligesom Danmark overordnet at støtte, at et   stærkere og mere effektivt samarbejde om retlige og indre anliggender gives prioritet i forhold til de nye finansielle rammer for 2007-2013. 1. Indledning De flerårige finansielle rammer  - også kaldet finansielle perspektiver  - er EU’s flerårige bu d- getlofter, inden for hvilke EU’s årlige budgetter skal vedtages mellem Rådet og Europa  - Parlamentet. De flerårige finansielle rammer vedtages som et samlet oplæg med enstemmi g- hed i Det Europæ iske Råd (DER), hvorefter oplægget forhandles med Europa -Parlamentet. Kommissionen udsendte den 10. februar 2004 en meddelelse om politiske udfordringer og budgetmæssige midler i en udvidet union for perioden 2007-2013. Meddelelsen er siden fulgt op af en uddybende meddelelse i juli 2004 samt et konkret forslag til ny interinstitutionel aftale om de finansielle perspektiver. Forslag til konkrete finansielle programmer for blandt andet området for retlige og indre anli ggender forventes fremlagt af Kommissionen i begyndelsen af april 2005, som forventes indeholdt i Kommissionens forslag til finansielle rammer for ”bor- gerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed”. Det luxembourgske formandskab arbejder for, at der kan opnås en politisk aftale vedrørende de samlede finansielle rammer for 2007-2013 på DER den 16. -17. juni 2005. Den politiske aftale forventes alene at angive et overordnet beløb for området ”borgerskab, frihed, sikke  r- hed og retfærdighed”, hvoraf retlige og indre anli ggender udgør en central del. Kommissionens forslag til finansielt program vedrørende retlige og indre anliggender  vil skulle danne grundlag for drøftelserne i Rådet om allokering af midler på de enkelte områder; fr    ihed, sikkerhed og retfærdighed (det nuværende område for retlige og indre anliggender) med he  n- blik på at gennemføre de af DER den 5. november 2004 vedtagne   politiske målsætninger for områ det. DER vedtog således den 5. november 2004 et nyt program på området for retlige og indre anliggender, der fastlægger prioriteterne for de kommende fem år (Haag -programmet). Dette program rækker ind i perioden for de nye  finansielle rammer for 2007-2013.
Side 3 Det fremgår af Haag -programmet, at DER på sit møde uden at foregribe de nye finansielle rammer noterede sig, at der skal tages behørigt hensyn til programmets finansielle implikati o- ner. På rådsmødet (retlige og indre    anliggender) den 14. april 2005 forventes Kommissionen at præsentere sit forslag til finansielt program vedrørende retlige og indre anliggender. 2. Indhold Kommissionen har endnu ikke fremlagt sit forslag til nyt finansielt program vedrørende retlige og indre anliggender, og indholdet heraf kendes derfor ikke. 3. Regeringens foreløbige generelle holdning Regeringen støtter, at et stærkere og mere effektivt samarbejde om retlige og indre anligge  n- der gives en høj prioritet i forhold til de nye finansielle ram mer for 2007-2013, hvilket også skal ses i sammenhæng med allerede vedtagne målsætninger af DER (Haag  -programmet). 4. Generelle forventninger til andre landes holdning Medlemslandenes foreløbige tilkendegivelser viser en klar prioritering af frihed, sikkerh ed og retfærdighed i forhold til de nye finansielle rammer for 2007-2013, idet medlemslandene dog afventer fastlæggelsen af en mere konkret holdning, indtil Kommissionen har fremlagt sit for- slag til program. 5. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet Sagen har været i skriftlig høring   i Specialudvalget vedrørende Asyl - og Indvandringssamar- bejdet (SPAIS) og har været drøftet i Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbe  jde den 29. marts 2005. 6. Europa-Parlamentet De finansielle rammer skal aftales ved en interinstitutionel aftale mellem Europa-Parlamentet, Kommissionen og Rådet, herunder det samlede beløb vedrørende området for retlige og i n- dre anliggender. Der foreligger således ikke udtalelse fra Eur opa-Parlamentet. 7. Nærhedsprincippet Da der er tale om et forslag om EU’s budget, kan det kun behandles på EU -niveau. Kommis- sionens forslag forventes derfor at være  i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Side 4 8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Kommissionens forslag til program for de finansielle rammer (2007-2013) vedrørende retlige og indre anliggender kendes endnu ikke. Det er derfor ikke på nuværende tidspunkt muligt at skønne over de statsfinansielle ko nsekvenser heraf.   Sagen skønnes hverken at få samfundsøkono   miske, miljømæssige eller beskyttelsesmæss  i- ge konsekvenser. 9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik Kommissionens forslag til et finansielt program for 2007-2013 for retlige og indre anliggender har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg, Folketingets Udvalg for Udlæ n- dinge- og Integrationspolitik og Folketingets Retsudvalg til orientering. Sagen vedrørende de overordnede finansielle rammer for 2007 -2013 har tidligere været fore- lagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for råd smødet for generelle anliggender den 31. januar 2005, rådsmødet for   økonomi - og finansministre den 17. februar 2005, råd s- mødet  for generelle anliggender den 21. februar 2005 samt rådsmødet for generelle anli  g- gender den 16. marts 2005. Sagen forventes forelagt Folketingets Europaudvalg, Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik og Folketingets Retsudvalg til orientering.
Side 5 Dagsordenspunkt 16): Rådskonklusioner om  et varslingssystem ’Early Warning Sy- stem’ til udveksling af oplysninger om nationale tiltag på asyl - og indvandringsområ- det Nyt notat. Resumé: Rådet ventes at vedtage rådskonklusioner, der opfordrer Kommissionen til at fremlægge et forslag til etablering af et varslingssystem (’early warning system’) med det formål at udvek s- le oplysninger om eksisterende og planlagte tiltag på asyl - og indvandringsområdet. U dkast til rådskonklusioner om et varslingssystem ventes  at være i overensstemmelse med nær- hedsprincippet. Rådskonklusionerne  skønnes ikke at få lovgivningsmæssige og statsfina n- sielle konsekvenser. Andre lande forventes at forholde sig positivt til et varslingssystem. Danmark er positiv overfor informationsudveksling, idet et varslingssystem dog bør udformes på en smidig, enkel og ressourcebesparende m å de. 1. Indledning Forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24. februar 2005 foreslog Kommiss  i- onen og det luxembourgske EU-formandskab på rådsmødet at drøfte ideen om oprettelse af et tidligt varslingssystem (’early warning system’) på asyl - og indvandringsområdet. På baggrund af medlemsstaternes positive reaktioner under denne drøftelse ventes på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 14. april 2005 fremlagt udkast til rådskonkl   u- sioner, hvor Kommissionen opfordres til at fremlægge et forslag til etablering af et s å dant varslingssystem. Rådskonklusioner ne har ikke form af en retsakt, og de forventes efter deres indhold ikke at have retlig bindende virkning. Konklusionerne vurderes derfor ikke at være omfattet af det danske forbehold vedrørende retlige og indre anligge nder. 2. Indhold Udkast til rådskonklusioner foreligger endnu ikke, men forventes at angive hvilke oplysni n- ger, der skal udveksles som led i en varsling, herunder oplysninger om nuværende og plan- lagt lovgivning samt aftaler med tredjelande på asyl - og indvandringsområdet. Varslingss y- stemet ventes at bestå af møder mellem medlemsstaternes repræsentanter samt af et we   b- baseret informationsnet. 3. Regeringens foreløbige generelle holdning Regeringen finder, at det er en fordel af at kende til andre landes tiltag på asyl - og indvan- dringsområdet, og støtter mekanismer til informationsudveksling på dette område. Regeri    n-
Side 6 gen støtter, at en sådan mekanisme gøres så smidig, enkel og res sourcebesparende som muligt. 4. Generelle forventninger til andre landes holdning Andre lande forventes at forholde sig positivt til et varslingssystem på asyl - og indvandrings- området . 5. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet Sagen har været i skriftlig høring i  Specialudvalget vedrørende Asyl - og Indvandringssamar- bejdet (SPAIS). 6. Europa-Parlamentet Europa-parlamentet skal ikke høres om sagen. Såfremt der på et senere tidspunkt fremlægges forslag til retsakt, skal E  uropa-Parlamentet høres i sagen. 7. Nærhedsprincippet Da der ikke er tale om en retsakt, har nærhedsprincippet ikke  relevans for nærværende sag. 8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Rådskonklusionerne skønnes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansi   elle konse- kvenser. I forbindelse med senere fremsættelse af et konkret forslag til etablering af et varslingss y- stem vil der blive taget stilling til eventuelle lovgivningsmæssige og statsfinansielle kons e- kvenser. Rådskonklusionerne  skønnes endvidere hver ken at få samfundsøkonomiske, miljømæssige eller beskyttelsesmæssige konsekvenser. 9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Ud- valg og Udlændinge- og Integrationspolitik. Sagen forventes forelagt Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til orientering.
Side 7 Dagsordenspunkt 17): Rådets beslutning o m bemyndigelse af medlemsstaterne til i Det Europæiske Fællesskabs interesse at ratificere Den Internationale Arbejdsorgani- sations konvention om søfarendes identitetsdokumenter (konvention nr. 185), KOM (2004) 530 endelig   Nyt notat. Resumé: Formålet m ed forslaget er at bemyndige medlemsstaterne til at ratificere ILO konvention nr. 185 om sømænds identitetsdokumenter. Konventionen forbedrer systemet til identifikation af søfarende. Forslaget skønnes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Forsla- get  skønnes  ikke  at  få  lovgivningsmæssige  og  statsfinansielle  konsekvenser.   Medlemssta- terne, herunder Danmark, støtter vedtagelsen af forslaget. 1. Indledning Kommissionen fremsatte den 2. august 2004 forslag til Rådets beslutning om bemyndigelse af   medlemsstaterne   til   i   Det   Europæiske   Fællesskabs   interesse   at   ratificere   Den Internationale  Arbejdsorganisations  konvention  om  søfarendes  identitetsdokumenter  (ILO konvention nr. 185). Forslaget til beslutning er fremsat under henvisning til EF-traktatens artikel 62, nr. 2), litra b), punkt i), og artikel 300, stk. 2, første afsnit, første punktum, og stk. 3, første afsnit. Fo   rslaget skal således vedtages med kvalificeret flertal efter høring af Europa  -Parlamentet. Kommissi- onen henviser som hjemmelsgrundlag til artikel 62, nr. 2), litra b), punkt i), idet medlemssta- terne  efter  ratificering  af  ILO-konventionen  i  visse  tilfælde  vil  være  forpligtet  til  at  undtage personer  omfattet  af  ILO-konventionen  fra  en  eventuel  visumpligt,  som  følger  af  Visumfo r- ordningens liste over visumpligtige tredjelandsstatsborgere. På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 14. april 2005 forventes forslaget til beslu   t- ning  vedtaget.  Forslaget  skal  endvidere  drøftes  i  Det  Blandede  Udvalg  med  deltagelse  af Norge og Island på minister niveau. 2. Indhold Formålet med forslaget er at bemyndige de medlemsstater, der er bundet af Fællesskabets regler på visumområdet, til at ratificere ILO konve  ntion nr. 185. I  henhold  til  EF-traktatens  afsnit  IV  tilfalder  kompetencen  i  visumspørgsmål  Fælle   sskabet, som  har  udøvet  denne  kompetence.  Forsl aget  er  således  fremsat  for  at  respektere  den  i traktaten fastsatte kompetencefordeling ved at lade Rådet bemyndige medlemsstaterne, der er bundet af Fællesskabets regler på  visumområdet, til  at ratificere kon  ventionen i Fælles- skabets interesse.
Side 8 ILO konvention nr. 185 om søfarendes identitetsdokumenter blev vedtaget den 19. juni 2003 på Den Internationale Arbejdsorganisations Generalkonference. Formålet med konventionen er at forbedre systemet til identifikation af søfarende. For at nå dette mål indeholder konventionen   - ud over regler om indførelse af biometriske data i søfartsdokumenterne  - visse krav til søfarendes identitetsdokumenter, som skal være opfyldt i forbindelse med landgang, indrejse, transit, transfer og repatriering, hvis de pågæ l- dende ikke skal være i besiddelse af visum. 3. Regeringens foreløbige generelle holdning Regeringen støtter vedtagelsen af forslaget til Rådets beslutning. 4. Generelle forventninger til andre landes holdning Medlemsstaterne støtter vedtagelsen af forslaget til Rådets beslutning. 5. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet Sagen har været i skriftlig høring i  Specialudvalget vedrørende Asyl - og Indvandringssamar- bejdet (SPAIS). 6. Europa-Parlamentet Europa-Parlamentet er blevet hørt i sagen. Europa -Parlamentet har godkendt forslaget. 7. Nærhedsprincippet Kompetencen i visumspørgsmål er tillagt Fællesskabet, men Kommissionen foreslår, at R   å- det  bemyndiger  medlemsstaterne  til  at  ratificere  konventionen  i  Fællesskabets  interesse. Forslaget til beslutning kan derfor alene vedtages i rådsregi og vurderes således at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet. 8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Vedtagelsen  af  forslag  til  beslutning  om  bemyndigelse  til  ratificering  af  ILO  konvention  nr. 185 har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller stat sfinansielle konsekvenser. Der vil i forbindelse med en eventuel ratificering af konventionen blive taget stilling til lovgiv- ningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser. Sagen skønnes endvidere  hverken at få samfundsøkonomiske, miljømæssige eller besky t- telsesmæssige konsekvenser.
Side 9 9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg eller Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik. Sagen forventes forelagt Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til orientering.
Side 10 Dagsordenspunkt 18): Orientering om status vedrørende oprettelse af et europæisk agentur for forvaltning af det operative samarbejde ved EU-medlemsstaternes ydre grænser Nyt notat. Resumé: På Rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 14. april    forventes Kommissionen at orien- tere om status for oprettelse af agenturet, herunder for så vidt angår agenturets plac   ering og udnævnelse af agenturets ledelse. Der forventes ingen drøftelse af punktet. De øvrige med- lemslande forventes at tage Kommissionens orientering til efterretning. Danmark agter lige- ledes at tage Kommissionens orientering til efterretning. 1. Indledning Rådet (retlige og indre anliggender) vedtog den 26. oktober 2004 Rådets forordning (EF) Nr. 2007/2004 om oprettelse af et europæisk agentur for forvaltning af det operative samarbejde ved EU-medlemsstaternes ydre grænser. Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtage  l- se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF -traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Danmark. I det omfang Rådet har truffet afgørelse om et forslag om eller initiativ til u  dbygning af Schengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit IV i EF-traktaten, træffer Danmark i hen- hold til artikel 5 i Protokollen om Danmarks Stilling inden seks måneder afgørelse om, hvo  r- vidt det vil gennemføre denne afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis Danmark bes  lutter sig herfor, vil afgørelsen skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige me  d- lemsstater. Forordningen om oprettelse af et europæisk agentur for forvaltning af det operative sama r- bejde ved EU-medlemsstaternes ydre grænser  udgør en udb ygning af Schengen-reglerne. I overensstemmelse med aktuelt notat forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsop- læg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til orientering forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den   27. – 28. november 2003, vil Danmark snarest give Rådet meddelelse om , at Danmark ønsker at gennemføre foror  dningen i dansk ret. Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Pro- tokollen om Danmarks Stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, fin- der derfor anvendelse.
Side 11 På Rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 14. april 2005 forventes Kommissionen at orientere om status for oprettelse af agenturet, herunder for så vidt angår agenturets plac  e- ring og udnævnelse af agenturets ledelse. 2. Indhold Det europæiske agentur for forvaltning af det operative samarbejde ved EU - medlemsstaternes ydre grænser, der indleder sin virksomhed den 1. maj 2005, vil skulle ko- ordinere operative aspekter af samarbejdet mellem medlemslandenes grænsekontrolmyn- digheder. Agenturet vil være fællesskabsfinansieret. Personalet forventes at blive fastlagt til omkring 30 personer og vil skulle ledes af en direktør og en  vicedirektør. Efter forordningens artikel 26 udnævnes den administrerende direktør af agenturets best  y- relse, der er sammensat af medlemslandenes repræsentanter, på grundlag af en liste med kandidater, som Kommissionen foreslår. Den administrerende direktø  r udnævnes på grun d- lag af faglige kvalifikationer og dokumenteret administrativ og ledelsesmæssig erfaring samt relevant erfaring med forvaltning af de ydre grænser. Kommissionen har tilkendegivet, at en liste med kandidater vil være klar i slutningen af april måned 2005, hvorefter bestyrelsen vil kunne tage stilling til spørgsmålet om udnævne    lse af agenturets direktør og øvrige ledelse. Der er ikke på nuværende tidspunkt truffet en afgørelse om agenturets placering. 3. Regeringens foreløbige generelle holdning Regeringen tager Kommissionens orientering til efterretning, herunder for så vidt angår agenturets placering og udnævnelse af agenturets ledelse. 4. Generelle forventninger til andre landes holdning Det forventes, at andre lande vil tage Kommissionens orientering til efterretning. 5. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet Sagen har været i skriftlig høring i  Specialudvalget vedrørende Asyl - og Indvandringssamar- bejdet (SPAIS). 6. Europa-Parlamentet Europa-Parlamentet skal ikke høres  i sagen.
Side 12 7. Nærhedsprincippet Nærhedsprincippet har ikke relevans for sagen, da der alene er tale om en orientering fra Kommissionen. 8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Statusorienteringen skønnes ikke at få lovgivningsmæssige eller s   tatsfinansielle konsekven- ser. Statusorienteringen skønnes endvidere hverken at få samfundsøkonomiske, miljømæssige eller beskyttelsesmæssige konsekvenser. 9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik er blevet orienteret om forordningen om oprettelse af et europæisk agentur for forvaltning af det operative samarbejde ved EU-medlemsstaternes ydre grænser forud for rådsmøderne   (retli- ge og indre anliggender) den 2. – 3. oktober 2003, den 6. november 2003, den 30. marts 2004, og den 29. – 30. april 2004. Forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27.   – 28. november 2003 blev forord- ningen forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til orientering. Sagen forventes forelagt Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til orientering.