Folketingets Finansudvalg Bilag Journalnummer Kontor 73.C.104.g-10 FNV        28. april 2005 a.    Udenrigsministeriet anmoder i nærværende skrivelse om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansårene 2005-2007 ydes 300 mio. kr. i støtte til den 10. genopfyldning af Den afrikanske Udviklingsfond (AfDF-X). Forslaget medfører ikke merudgifter i forhold til de beløb, som allerede er bevilget på finansloven til udviklingslandene, eller som er opført på de føl- gende års budgetoverslag.   b.   Baggrund Den afrikanske Udviklingsfond blev oprettet i 1973 i tilknytning til Den af- rikanske Udviklingsbank (AfDB) af 25 ikke-regionale donorlande, her- iblandt Danmark. I 1998 blev Sydafrika som det første regionale land med- lem af fonden. Fonden bidrager gennem långivning på koncessionelle vilkår til den økonomiske og sociale udvikling i de 41 fattigste af bankens med- lemslande. Fondslån har en løbetid på op til 50 år med en rente- og afdrags- fri periode på 10 år, men med pålæg af et mindre procentmæssigt admini- strationsbeløb. 40 afrikanske lande kan i øjeblikket optage lån i AfDF. Fondens overordnede målsætning er fattigdomsbekæmpelse gennem mil- jømæssig og befolkningsmæssig bæredygtig økonomisk vækst, med særlig vægt på investeringer indenfor landdistriktsudvikling, infrastruktur og de sociale sektorer. Opnåelsen af de såkaldte 2015-Mål for bekæmpelse af glo- bal fattigdom indgår i rammerne for denne indsats. Ved tildeling af lån læg- ges der vægt på, at låntagerlandet fører en fornuftig økonomisk politik og udviser evne til at gennemføre projekter og programmer i overensstemmel- se med fondens målsætninger. Foruden projekt- og programlån yder fonden sektor- og strukturtilpasningslån samt teknisk-administrativ bistand.   Den afrikanske Udviklingsbank har siden institutionens vanskeligheder i midten af 1990’erne iværksat et reformprogram, der nu er i god gænge. Den største udfordring er at sikre banken en stærkere tilstedeværelse på landeni- veau. En øget decentralisering er afgørende for, at banken kan deltage ef- fektivt i landebaseret harmonisering, koordination og projektopfølgning og dermed forbedre kvaliteten af sine udviklingsaktiviteter. Bankens bestyrelse godkendte i 1999 oprettelsen af 25 nye landekontorer, og der er i 2004 truf-
2 fet beslutning om at øge hastigheden i decentraliseringsprocessen, således at der vil blive åbnet 8 nye landekontorer i henholdsvis 2005 og 2006 i tillæg til de 9 eksisterende landekontorer. Dermed vil AfDB blive i stand til i høje- re grad at deltage i donorkoordinering samt styrke dialogen på landeniveau.   På det sektorfaglige område er der med den nye genopfyldning lagt op til, at fonden i højere grad skal bidrage til finansieringen af låntagerlandenes sek- torprogrammer. Det er et område, som man fra dansk side har lagt stor vægt på. Fonden vil også deltage i budgetstøtte. Flere store donorer, herun- der Japan og USA, har dog udtrykt skepsis overfor budgetstøtten, hvorfor det ikke kan forventes, at fonden vil benytte instrumentet i større omfang.   En nyligt gennemført uafhængig evaluering bekræftede Udenrigsministeriets vurdering af, at banken stadig kæmper med at omsætte sine politikker til praksis. Aktiviteterne på landeniveau er præget af forsinkelser, og med be- grænset tilstedeværelse og gennemslagskraft på landeniveau, formår banken heller ikke at deltage aktivt i den lokale donorkoordination og dialog med de lokale myndigheder. I forbindelse med midtvejsevalueringen af den 10. genopfyldningsperiode vil der blive gjort status for arbejdet med en yderli- gere fokusering af bankens indsatser baseret på bankens komparative forde- le. Projektbeskrivelse Den samlede genopfyldning af AfDF-X er på 3,6 mia. SDR, svarende til ca. 32,8 mia. kr. (ved kurs 8,97 kr./SDR). Dette beløb er inklusiv bankens eget bidrag til fonden på 1,2 mia. SDR. Der er tale om en stigning i genopfyld- ningsniveauet på ca. 43 pct. i forhold til den 9. genopfyldning af fonden, der blev afsluttet i 2002.   Det blev under genopfyldningsforhandlingerne besluttet, at fondens aktivi- teter i de svageste og mest forgældede lande skal omlægges fra rentefrie lån til ren gavebistand efter stort set samme model som i Verdensbanken. Til- delingen af gavebistand bliver dermed baseret på en række kriterier for bæ- redygtig gæld. Det er Den afrikanske Udviklingsbanks vurdering, at model- len vil resultere i et niveau for gavebistand på omkring 44 pct. Budget Det samlede budget andrager 300 mio. kr. Danmark har i lighed med en række andre donorer valgt at foretage indbetalingerne over en kortere peri- ode end standardperioden på ti år. Dermed øges nutidsværdien af de danske betalinger til 332 mio. kr., svarende til en dansk bidragsandel på 1,1 pct. Danmarks bidragsandel ved sidste genopfyldning var på 3 pct.   Reduktionen i bidragsandelen kan foruden den store samlede stigning i genopfyldningsniveauet tilskrives, at Danmark reducerer sit generelle bidrag til fonden for at kunne kanalisere et større beløb til vand og sanitet i Afrika. Udgiften vil blive afholdt med 300 mio. kr. under § 06.37.03.10. Den Afri-
3 kanske Udviklingsfond (AfDF). Væsentlige risikoelementer  Som følge af AfDBs reorganisering siden krisen i 1990’erne skønnes der ik- ke at være væsentlige finansielle risici forbundet med bevillingen. Dog vil en eventuel opbremsning i AfDBs reformproces kunne føre til træghed i gen- nemførelsen af de bistandspolitiske målsætninger for fonden i de kommen- de år, herunder vægten på sektorprogrammering og fremme af de tværgå- ende bistandspolitiske hensyn. Derudover vurderes en gennemførelse af AfDBs decentraliseringsproces som afgørende for genopfyldningens succes. En stærkere tilstedeværelse på landeplan er en forudsætning for, at AfDB kan styrke landedialog og overvågning af de igangsatte aktiviteter samt del- tage i donorkoordinering. Såvel reformprocessen som decentraliseringen vurderes dog at være i god gænge.   c.    Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en multilateral ramme- bevilling i form af statsforskrivninger, hvor totaludgiften overstiger 30 mio. kr.   d.   Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde. e.    Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finans- udvalgets tilslutning til, at der i finansårene 2005-2007 ydes 300 mio. kr. i støtte til den 10. genopfyldning af Den afrikanske Udviklingsfond (AfDF- X). Udgiften vil blive afholdt af de beløb, som på de årlige finanslove stilles til rådighed for udviklingslandene under § 06.37.03. Regionale udviklingsfonde og øvrige fonde. f.    Finansministeriets tilslutning foreligger.