Folketingets Finansudvalg Bilag                                 Journalnummer Kontor 403. Kaukasus.1 NAB 4. april 2005 a. Udenrigsministeriet anmoder i nærværende skrivelse om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2005 afgives tilsagn på i alt 24 mio. kr. til et program i Kaukasus. Forslaget medfører ikke merudgifter i forhold til det beløb, som allerede er bevilget på finansloven til det bilaterale naboskabsprogram. b. Baggrund Kaukasus er præget af konflikter og skrøbelige stater med store grupper af flygtninge og internt fordrevne. Georgien gennemgår en positiv politisk og økonomisk udvikling, men har fortsat problemer med integration af flygt- ninge, internt fordrevne og marginaliserede minoriteter. Denne situation skaber risiko for ny ustabilitet og nye flygtninge- og migrationsstrømme. Armenien er ligeledes inde i en stabil politisk og positiv økonomisk udvik- ling, men der er endnu ikke helt skabt økonomisk grundlag for at muliggøre integration af flygtninge/internt fordrevne og vende migrationsbølgen fra landet. I Azerbajdjan fortsætter et autoritært styre. Målsætningen for Kaukasusprogrammet er at fremme stabilisering i Kauka- sus ved at øge inddragelse af flygtninge, internt fordrevne og minoriteter i samfundets politiske, økonomiske og sociale processer. Programbeskrivelse Programmet skal først og fremmest medvirke til at forbedre grundlaget for integration af sårbare grupper (flygtninge, internt fordrevne og minoriteter) og styrke samarbejdet mellem disse grupper og myndighederne på lokalt og nationalt niveau. Programmet bygger videre på aktiviteter, som Dansk Flygtningehjælp (DRC) og European Centre for Minority Issues (ECMI) gennemfører.   Under programmet planlægges gennemført særlige analyser af barrierer og muligheder for politisk, økonomisk og social integration af flygtninge og in- ternt fordrevne i de tre sydkaukasiske lande. Analyserne skal lede frem til konkrete løsninger og vil danne grundlag for en mere koordineret indsats
2 mellem myndigheder og donorer i reintegrationsprocessen. Indsatsen gen- nemføres i samarbejde med andre partnere, bl.a. FN´s Flygtningehøjkom- missariat (UNHCR).  Programmet kan, hvor relevant, følge op på analysen med kapacitetsopbygning på flygtningelovgivningsområdet af relevante myndigheder og ikke mindst øge fokus på gennemførelse af eksisterende lovgivning. Programmet tænkes også at støtte udvikling af mere sammen- hængende migrationspræventions- og reintegrationsprogrammer. Målet er at bidrage til, at der for alle tre lande i Sydkaukasus udarbejdes nationale programmer til fremme af integration og forebyggelse af migration. På det regionale plan støttes det regionale Kaukasus-netværk (CRINGO), som består af mere end 60 civilsamfundsorganisationer involveret i flygt- ningespørgsmål. Hensigten er at gøre netværket bæredygtigt i løbet af pro- gramperioden som en effektiv og relevant aktør for samarbejde med de sår- bare grupper og relevante myndigheder i forbedring af vilkårene for integra- tion. Dette tænkes opnået ved at styrke netværkets muligheder for at øve indflydelse på relevante aktører og processer gennem styrket og målrettet lobbyvirksomhed, rådgivning og en særlig indsats til at styrke samarbejdet mellem sårbare grupper og myndigheder både på lokalt og centralt niveau.   En central del af programmet er en fond til fremme af konkrete integrati- onstiltag. Fonden skal især støtte udvikling af samarbejde mellem de sårbare grupper, myndigheder og civilsamfundsorganisationer på tværs af politiske grænser såvel som på lokalt niveau. I Georgien skal programmet særligt søge at forbedre integration af det kon- fliktprægede Sydossetien og i præventivt øjemed af to marginaliserede mi- noritetsregioner (Javakheti og Kvemo-Kartli), der er truet af ustabilitet. Programmet vil dels søge at styrke det nationale fokus på sårbare områder, dels forbedre reguleringsgrundlagt for integration og endelig søge at styrke samarbejdet mellem de sårbare grupper og de nationale/lokale myndigheder i denne proces. I Armenien skal programmet søge et tæt samarbejde med andre donorer, dels med henblik på en reel forbedring af indsatsen for at re- integrere hjemvendte asylansøgere og migrantarbejdere, dels med henblik på en styrket præventiv indsats til at modvirke den stadig meget store øko- nomiske migration, der på længere sigt er en trussel mod landets økonomi- ske reetablering. I Nordkaukasus påtænkes programmet især at fremme samarbejde mellem lokalsamfund, civilsamfundet og de offentlige myndig- heder. På grundlag af halvårlige gennemgange vil aktiviteterne løbende blive tilpas- set. I 2006 vil der blive gennemført en dyberegående gennemgang, hvoref- ter det vil blive fastlagt, hvilke indsatsområder der fokuseres på i den reste- rende del af programmet. En særlig rådgiver tænkes tilknyttet programmet bl.a. med henblik på støtte til nationale myndigheders udformning af poli- tik, udvikling af strategier, formulering af love og sikring af gennemførelse heraf.
3 Budget Det samlede budget andrager 24 mio. kr. fordelt på følgende poster   Analyser og kapacitetsopbygning  ……………………..….    4,0 mio. kr. Regionalt netværk………………………………………......   3,7 mio. kr. Fond til fremme af (re)integration………………………….  6,0 mio. kr. Minoritetsindsats …………………..………………………  3,6 mio. kr. Pulje til programgennemførelse i 2007……....…………….    4,2 mio. kr. Rådgiver……………………………….….....................…..     2,5 mio. kr. I alt…………………………………………………………24,0 mio. kr. Udgifterne vil blive afholdt under § 06.11.19.30. Naboskabsindsatser på Balkan, i Kaukasus, Moldova og Tyrkiet. Væsentlige risikoelementer Nærværende program kan gennemføres uden væsentlige komplikationer under de nuværende politiske forhold i regionen. En væsentlig destabilise- ring af disse forhold kan begrænse programmets muligheder og føre til æn- dringer i fordelingen mellem de enkelte programaktiviteter. c. Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en bevilling under Na- boskabsprogrammet, hvor totaludgiften overstiger 5 mio. kr. e. Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finans- udvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2005 afgives tilsagn på i alt 24   mio. kr. i støtte til et program i Kaukasus. Udgifterne vil blive afholdt af det beløb, som på finansloven 2005 stilles til rådighed under § 06.11.19. Bilateralt naboskabsprogram. f. Finansministeriets tilslutning foreligger.