Det Udenrigspolitiske Nævn 2004-05 (2. samling), Udenrigsudvalget 2004-05 (2. samling)
Bilag 12, URU Alm.del Bilag 62
Offentligt
1Danmarks Permanente Mission ved FN i New YorkNyhedsbrev nr. 6 om arbejdet i FN’s SikkerhedsrådDen 6. april 2005Følg med på www.sikkerhedsraadet.um.dk
Nedenfor følger en gennemgang af sagerne på Sikkerhedsrådets dagsorden i den sidste halvdel af martsunder Brasiliens formandskab:Den 15. marts holdt Rådet konsultationer om våbenembargoen imodSomalia,som blev iværksat i 1992.En monitoreringsgruppe baseret i Nairobi følger sanktionsregimet. I gruppens seneste rapport fra februar2005 anbefalede de en stramning af embargoen særligt med henblik på at sikre bedre kontrol vedgrænserne. Rådet besluttede at forlænge monitoreringsgruppens arbejde i endnu seks måneder (Resolution1587) og vil løbende overveje tiltag, der kan gøre embargoen mere effektiv.Sudanblev drøftet den 17., 23., 24., 29., 30. og den 31. marts. Resultatet af forhandlingerne blevvedtagelse af tre resolutioner. Den første resolution (resolution 1590), vedtaget den 24. marts, bemyndigerindsættelse af en fredsstøttende FN-operation, UNMIS, med 10.000 soldater og observatører, der skalovervåge gennemførelsen af nord-syd fredsaftalen. Det er hensigten, at styrken skal understøtte AU-styrkerne i Darfur med hensyn til logistik og teknisk bistand. Den anden resolution (resolution 1591),vedtaget den 29. marts, indfører sanktioner imod parterne i Darfur. Sanktionerne omfatter en udvidetvåbenembargo og målrettede, individuelle sanktioner imod personer, som modarbejder fredsprocessen,forbryder sig mod menneskerettighederne eller bryder våbenembargoen. Den tredje resolution (resolution1593), vedtaget den 31. marts, henviser retsopgøret om forbrydelserne begået i Darfur til DenInternationale Straffedomstol i Haag. Undtaget fra retsforfølgning ved straffedomstolen er handlingerbegået i Sudan af statsborgere og medlemmer af væbnede styrker fra stater, der ikke er parter i statutten omstraffedomstolen. Denne undtagelse medvirkede til, at USA undlod at nedlægge veto. Undtagelsen gælderselvsagt ikke for Sudan. Sudans regering pålægges at samarbejde med domstolen.Den 21. marts drøftede Rådet udviklingen i forholdet mellemGeorgienog ”udbryderrepublikken”Abkhasien. Der er fortsat stilstand i forhandlingerne, men det vurderes som positivt, at begge parter harindvilget i at mødes med repræsentanter fra Vennegruppen for Georgien (bl.a. Rusland, USA og Tyskland) iGeneve i april. Den georgiske ambassadør gav i et moderat indlæg udtryk for vilje til at finde en politiskløsning.Den 22. marts modtog Rådet en orientering om situationen iAfghanistan.Parlaments- og provinsvalgeneer udskudt til den 18. september for at sikre den nødvendige forberedelse. FN’s mission i landet (UNAMA)rådgiver regeringen i den politiske proces. Valgene markerer afslutningen på Bonn-processen, og der er nuovervejelser i gang om rollen for FN og det internationale samfund efter valgene. Rådet vedtog den 24.marts at forlænge UNAMA’s mandat med yderligere 12 måneder (resolution 1589).Den 22. marts holdt Rådet konsultationer omDen Demokratiske Republik Congo(DRC). Lederen afFN’s fredsbevarende operation i DRC (MONUC) orienterede om den seneste udvikling. I det østlige DRChar FN-styrken været involveret i en række sammenstød med militsgrupper. Afvæbningen afmilitsgrupperne går trægt, og de udgør stadig en alvorlig trussel for overgangsprocessen. Afholdelse af valgventes udskudt til sidst på året. Lederen af MONUC redegjorde for den forebyggende indsats imodseksuelle overgreb fra medlemmer af MONUC’s stab. Rådet besluttede den 30. marts at forlænge mandatetfor MONUC i yderligere seks måneder (resolution 1592).Den 23. marts holdt Rådet et offentligt møde omBosnien-Hercegovina.Den Høje Repræsentant, LordAshdown, orienterede Rådet om den seneste udvikling. Udsigterne er generelt positive med fremskridt i depolitiske og økonomiske reformer. Problemerne har primært vedrørt samarbejdet med
2
krigsforbrydertribunalet for det tidligere Jugoslavien (ICTY). Republika Srpska er nu begyndt at udleverekrigsforbrydere til tribunalet i Haag, og dermed er der skabt et bedre grundlag for yderligere tilnærmelser tilEU og NATO.Den 24. marts fik Rådet den månedlige briefing om situationen iMellemøsten.FN’s generalsekretærbesøgte regionen tidligere i marts og deltog i Den Arabiske Liga’s topmøde i Algiers den 22.-23. marts. Derer fortsat grundlag for forsigtig optimisme med udsigten til israelsk tilbagetrækning fra Gaza. Der er mereend nogensinde brug for aktiv støtte fra Kvartetten og det internationale samfund for at fastholdemomentum.Den 28. marts afholdt Rådet et offentligt møde om situationen iElfenbenskysten.Lederen af FN’sfredsbevarende operation i Elfenbenskysten (UNOCI) orienterede om den seneste udvikling. Desuden gavSydafrikas viceudenrigsminister en status for den sydafrikanske præsident Mbekis mæglingsbestræbelser.Der er ikke sket væsentlige fremskridt i fredsprocessen, og stadige brud på våbenhvilen samt stigendekriminalitet giver civilbefolkningen vanskelige vilkår. En humanitær krise er undervejs. Rådet forlængededen 4. april UNOCI’s mandat med en måned (resolution 1594) og vil i den mellemliggende periodeoverveje, sammensætningen af et nyt mandat for UNOCI i lyset af præsident Mbekis mægling.Den 29. marts drøftede Rådet situationen iLiberia.Lederen af FN’s operation (UNMIL) orienterede omden seneste udvikling. Der afholdes parlaments- og præsidentvalg i oktober. Tidligere militser fortsættermed at skabe ustabile forhold, og korruption er fortsat den største hindring for økonomiske fremskridt.Den danske formand for sanktionskomiteen for Liberia gav en orientering om status for sanktionerne pådiamantområdet. En ekspertgruppe har anbefalet at opretholde sanktionerne, indtil landet lever op tilkriterierne for at blive en del af det internationale certificeringsregime for diamanter, Kimberley-processen,og sikrer finansiel gennemsigtighed. I juni vil Rådet nærmere drøfte, hvorvidt sanktionerne skal ophæves.Den 29. marts holdt Rådet konsultationer om situationen iGuinea Bissau.Lederen af FN’s politiskekontor (UNOGBIS) i den vestafrikanske stat gav et pessimistisk billede af situationen. Præsidentvalget erfastsat til den 17. juni, men udemokratiske elementer, bl.a. i militæret, truer med at underminerevalgprocessen. I en formandsudtalelse opfordrer Rådet alle parter til at bakke op om en demokratiskvalgproces og afholde sig fra at tilskynde til etniske og religiøse stridigheder (PRST/2005/14).Den 29. marts drøftede Rådet situationen iLibanonmed henblik på opfølgning på rapporten fra densærlige ekspertundersøgelse om omstændighederne ved mordet på den tidligere premierminister RafikHariri. Generalsekretæren anbefaler nedsættelse af en uafhængig international efterforskningskommissiontil at bistå de libanesiske myndigheder i opklaringsarbejdet. De libanesiske myndigheder har tilkendegivet atville samarbejde fuldt ud med Kommissionen. Rådet ventes i starten af april at vedtage en resolution, dersætter arbejdet i gang.Den 30. marts holdt Rådet en åben debat om denafrikanske dimension i Rådets arbejdemedudgangspunkt i de sager, der har været på dagsordenen i marts. Indlæggene handlede generelt om detregionale aspekt ved konflikthåndtering i Afrika og behovet for at løse de grundlæggende problemer. Fleredelegationer pointerede vigtigheden af bedre planlægning af operationer og sikring af brede mandater, deromfattede såvel militære som civile opgaver.Rådet godkendte den 4. april vedlagteprogram for aprilmåned, hvor Kina har formandskabet iSikkerhedsrådet. Den 1. april overtog Danmark formandskabet forCounter Terrorisme Committee(CTC). Første møde afholdes den 7. april.