Det Udenrigspolitiske Nævn 2004-05 (2. samling), Udenrigsudvalget 2004-05 (2. samling)
Bilag 5, URU Alm.del Bilag 57
Offentligt
147711_0001.png
147711_0002.png
Danmarks Permanente Mission ved FN i New YorkNyhedsbrev nr. 4 om arbejdet i FN’s Sikkerhedsråd
Den 3. marts 2005Følg med på www.sikkerhedsraadet.um.dk
Sikkerhedsrådets møder har forskellig karakter alt efter emne og deltagerkreds. Der er følgendemødeformer: Åbne briefinger, Konsultationer, Formelle møder, Offentlige møder og Åbne debatter.Vedåbne briefingermodtager Rådet fra en repræsentant for Generalsekretæren orientering omaktuelle konflikter og status for FN’s Missioner. Efter orienteringen vil Rådet som regel havekonsultationer,hvor de 15 medlemmer for lukkede døre har lejlighed til at drøfte situationen.Vedtagelse af resolutioner og formandsudtalelser sker vedformelle møder.Vedoffentlige møderogåbne debatterhar medlemsstater udenfor Rådet og internationale organisationer mulighed for atkomme med indlæg. Ved offentlige møder kan parter med særlige interesser i emnet tale, mens der vedde åbne debatter er adgang for alle. I februar var mødet om Kosovo et offentligt møde, mensdrøftelsen om Børn og Væbnet Konflikt var en åben debat. EU-formandskabet afgav indlæg i beggemøder.I februar havde Benin formandskabet for Sikkerhedsrådet. Nedenfor følger en gennemgang af sagernepå dagsordenen i den sidste halvdel af februar.Den 17. februar havde Rådet en åben debat omHåndvåben og Lette Våben(Small Arms). Vedpræsentationen af Generalsekretærens rapport om emnet blev der fokuseret på fire kategorier afanbefalinger: For det første en gennemførsel af FN’s handlingsplan på området, for det andet brugen afvåbenembargoer, for det tredje konkrete indsatser i forbindelse med demobilisering og reintegration afmilitære enheder og grupper, og for det fjerde tillidsskabende foranstaltninger. I en formandsudtalelse(PRST/2005/7) hilser Rådet rapporten og dens anbefalinger velkommen. Rådet appellerer tilvåbeneksporterende lande om at udvise ansvarlighed og vil styrke indsatsen for at spore handlen medlette våben. Det indskærpes, at alle medlemsstater skal håndhæve vedtagne sanktionsregimer oggenerelt leve op til de forpligtelser, som international regulering på området pålægger dem. I juli 2005afholdes et større møde i FN, hvor håbet er, at FN’s medlemsstater kan nå til enighed om et nytinternationalt instrument til at bekæmpe illegal handel med håndvåben.Den 22. februar modtog Rådet den månedlige orientering om situationen iMellemøstenefterfulgt afkonsultationer. Der blev tegnet et overvejende positivt billede af situationen efter Sharm el-Sheikhtopmødet, men det blev også erkendt, at situationen var skrøbelig. Afgørende var nu, at parterne levedeop til deres aftalte forpligtelser med støtte fra det internationale samfund. Situationen i Libanon efterdrabet på den tidligere premierminister, Hariri, gav anledning til bekymring. Alt måtte gøres for atforebygge en ny destabilisering i regionen. Rådet vedtog ikke en fælleserklæring efter mødet. I enpresseerklæring fra formanden den 28. februar fordømte Rådet terroraktionen i Tel Aviv den 25,februar. Samtidig understregede Rådet betydningen af Sharm el-Sheikh mødet og London-konferencen.Den 23. februar holdt Rådet en åben debat omBørn og Væbnet Konflikt.Som grundlag for debattenhavde Generalsekretæren udarbejdet en rapport, hvori han bl.a. anbefaler etablering af en mekanisme tilovervågning og rapportering i sager med rekruttering af børn og krænkelser mod børn i væbnedekonflikter. Herudover anbefaler Generalsekretæren, at Rådet overvejer iværksættelse af sanktioner imodstater og væbnede grupper, som gør sig skyldige i brugen af børnesoldater og overgreb mod børn. I enformandsudtalelse (PRST/2005/8) udtrykker Rådet sin stærke foragt for brugen af børnesoldater ogpålægger alle at leve op til deres internationale forpligtelser. Rådet forhandler i øjeblikket om en
2
resolution, der bl.a. vil se på etableringen af den nævnte mekanisme samt andre tiltag, der effektivt kanstandse forbrydelser mod børn i væbnede konflikter.Den 24. februar holdt Rådet et offentligt møde omUNMIK,FN’s mission og overgangsadministrationi Kosovo. Generalsekretærens særlige repræsentant og leder af UNMIK, Søren Jessen-Petersen,orienterede Rådet om de opnåede fremskridt i Kosovo inden for de seneste tre måneder. Han tegnedeet positivt billede med en forbedret sikkerhedssituation og øgede aktiviteter på det økonomiskeområde. Genopbygningen af ødelagt serbisk ejendom var godt i gang, men der var stadig utryghed hosdele af mindretalsbefolkningen. Kosovo-serberne holdt sig fortsat ude af de politiske og demokratiskeprocesser, men visse positive signaler var på det seneste kommet fra Beograd.Standardimplementeringen fortsatte, og en overordnet vurdering af resultaterne skulle kunnegennemføres i midten af 2005. I givet fald kunne det i efteråret blive muligt at indlede overvejelser omforhandlinger om Kosovos endelige status. Ikke alle medlemsstaters indlæg delte den positive vurderingaf udviklingen, men der var bred opbakning til UNMIK’s indsats og til dens fortsatte rolle i Kosovo.Rådet vedtog ikke en fælleserklæring efter mødet.Den 25. februar holdt Rådet et offentligt møde omsub-regionale problemer i Vestafrika.Generalsekretæren havde forud for mødet fremlagt en fremskridtsrapport om emnet. Vestafrika har enhøj konfliktrate og også en høj koncentration af FN-operationer - Elfenbenskysten, Sierra Leone ogLiberia. Generalsekretæren understregede i sit indlæg, at de individuelle konflikter må håndteres i etregionalt perspektiv, og fremhævede samarbejdet mellem ECOWAS, FN-systemet og øvrige partnere.Ligeledes søges et styrket samarbejde mellem de forskellige FN-missioner. I en formandsudtalelse(PRST/2005/9) anerkender Rådet de etablerede samarbejdsstrukturer, herunder også medcivilsamfundet. En regional strategi for Vestafrika skal tage sigte på såvel konfliktforebyggelse,konfliktstyring og post-konflikt indsatser. Rådet roser de regionale organisationer, herunder ECOWAS,for deres indsatser indenfor bl.a. kontrol med våbenhandel, og opfordrer det internationale samfund tilat støtte disse initiativer finansielt. Endeligt opfordrer Rådet til iværksættelse af projekter i følsommegrænseregioner, reformer af militær og politi samt en indsats i forhold til ungdomsarbejdsløshed.Den 28. februar holdt Rådet et offentligt møde omUNMISET,FN’s støttemission på Østtimor.Landet er det yngste medlem af FN. Siden 1999 har FN været engageret, og missionen er i dag primærtorienteret mod civile opgaver. Generalsekretæren anbefaler på baggrund af de opnåede fremskridt, atmissionen indenfor det næste år beskæres yderligere på den militære side. UNMISET vil fortsat have envæsentlig opgave i at yde støtte til grænsepatruljering, træning af politi, kapacitetsopbygning i offentligeinstitutioner, herunder i retssektoren samt overvågning af regeringsførelsen og situationen påmenneskerettighedsområdet. Rådet vil tage stilling til Generalsekretærens anbefalinger i maj.De danske indlæg ved de nævnte åbne debatter og offentlige møder kan hentes påsikkerhedsrådshjemmesiden.I marts har Brasilien formandskabet for Sikkerhedsrådet. Rådet godkendte den 2. marts vedlagteprogram for den kommende måned. I marts skal mandaterne for FN’s missioner i Afghanistan(UNAMA), Etiopien/Eritrea (UNMEE) og Den Demokratiske Republik Congo (MONUC) fornys.Rådet vil herudover have drøftelser om bl.a. Irak, Haiti (MINUSTAH), Liberia (UNMIL), Sierra Leone(UNAMSIL), Elfenbenskysten (UNOCI), Somalia og Burundi (ONUB). Hertil kommer fortsattedrøftelser vedr. Sudan.