DAC sektor: 700
Nr. 2004/7
Humanitær bistand
April 2005
HVAD LÆRTE VI AF RWANDA?
1. Baggrund
I løbet af blot tre måneder af 1994 blev omkring
800.000 mennesker dræbt i et velorganiseret, bru-
talt folkedrab i det lille centralafrikanske land,
Rwanda. Yderligere millioner af mennesker blev
drevet på flugt, internt i Rwanda og til nabolande-
ne. De menneskelige lidelser var ufattelige, og fol-
kedrabet og dets eftervirkninger i regionen er ble-
vet kaldt den værste menneskeskabte katastrofe i
nyere tid. Det er også blevet kaldt det internationa-
le samfund største fiasko, fordi så lidt blev gjort for
at forebygge og begrænse katastrofen.
Det må aldrig ske igen! lød den internationale
reaktion, da det fulde omfang af tragedien blev
kendt. En stor evaluering blev, på dansk initiativ,
sat i værk, både for at belyse hvad der fremover
kan gøres for at forebygge lignende katastrofer, og
hvordan katastrofe- og genopbygningsbistand til et
borgerkrigshærget land ydes bedst muligt.
Bag evalueringen stod en usædvanligt bred kreds:
19 donorlande, EU, OECD, flere FN-organisa-
tioner, Det Internationale Røde Kors og Røde
Halvmåne, samt fem internationale NGOer. Eva-
lueringen blev kendt under betegnelsen, the Joint
Evaluation. eller blot Rwanda evalueringen.
Evalueringen blev offentliggjort i marts 1996 og
var en sønderlemmende kritik af det internationale
samfunds særligt FNs Sikkerhedsråds mang-
lende reaktion på de tidlige tegn på og advarsler
om, at et folkedrab var under opsejling. Den fast-
slog, at humanitær bistand aldrig kan og aldrig
må blive en erstatning for politisk handling.
Har det internationale samfund og de mange dono-
rer så taget ved lære af Rwanda? Lessons from
Rwanda Lessons for Today undersøger, om
Rwanda evalueringen er blevet brugt af forskere,
nødhjælpsorganisationer og andre, der beskæftiger
sig med katastrofehjælp og konfliktløsning.
Den ser også på, om evalueringens meget præcise
anbefalinger siden er blevet efterlevet i bestræbel-
serne på at forebygge lignende humanitære kata-
strofer, og om evalueringen har sat sig spor i sene-
re humanitær bistand, bistand til genopbygning,
retsopgør og forsoning.
I 1995-96 gennemførte en række donorer på dansk initiativ en fælles evaluering af det internationale samfunds reaktion på
folkedrabet i Rwanda i 1994. Det blev en særdeles kritisk evaluering, der vakte betydelig international opsigt. Men har det
internationale samfund taget læren fra Rwanda til sig i sin reaktion på lignende katastrofer siden hen? Det spørgsmål bad
Danida to af den oprindelige evaluerings hovedforfattere, John Borton og John Eriksson, om at undersøge og belyse 10 år efter
folkedrabet. Evalueringens hovedkonklusion, at humanitær bistand ikke kan erstatte en politisk indsats, gælder i praksis
stadig. Det internationale samfunds reaktion på vold, massemord og etnisk udrensning har også efter Rwanda først og
fremmest været humanitær bistand, dog med bemærkelsesværdige undtagelser som Østtimor, Kosovo og Sierra Leone. Ander-
ledes gennemslagskraft har evalueringen haft på det mere teoretiske niveau og ved udarbejdelsen af mange policy- og strategi-
papirer. Evalueringens anbefalinger er blevet brugt til at højne det professionelle niveau hos mange nødhjælpsorganisationer, og
den har på den måde sat tydelige spor.