Udenrigsudvalget 2004-05 (2. samling)
URU Alm.del Bilag 53
Offentligt
154788_0001.png
154788_0002.png
154788_0003.png
154788_0004.png
Parlamentarisk AfdelingSekretariatet for Udenrigsudvalget
Udviklingsministerens sekretariat
29. marts 2005J.nr. 225 URU korrespondance
Kommentarer til udkast til strategi for Danmarks støtte til bekæmpelse afhiv/aids i udviklingslandeneUdviklingsministeren sendte den 9. marts 2005 et udkast til strategi for Danmarks støtte til bekæm-pelse af hiv/aids i udviklingslandene med anmodning om udvalgets kommentarer.Udvalget har drøftet udkastet, og nedennævnte partiers medlemmer har følgende kommentarer tilstrategien:Det Radikale Venstreer tilfredse med, at regeringen har gennemført et omfattende analysearbejdevedrørende hiv/aids, og at der på baggrund heraf er udarbejdet en omfattende handlingsplan. Hand-lingsplanen mangler dog konkrete tiltag og overordnede pejlemærker.Overordnet er det Det Radikale Venstres holdning, at både forebyggelse og behandling sikres fokusi implementeringen af handlingsplanen. Nedenfor er angivet Det Radikale Venstres bemærkningertil regeringens handlingsplan.IndikatorerFor at sikre gennemsigtighed og opfølgning samt for at vejlede ambassader i deres decentrale bi-standsarbejde bør der være klare indikatorer for arbejdet med at implementere handlingsplanen.RapporteringDer bør årligt laves en rapportering om indsatsen på baggrund af handlingsplanen. Rapporteringenkan bl.a. tage udgangspunkt i indikatorer og pejlemærker, herunder 2015-mål.Politisk lederskabHandlingsplanen skal forankres i den øverste politiske ledelse hos udviklingsministeren, særligt hvisden multilaterale fortalervirksomhed skal have succes. Herunder bør der udpeges en særlig repræ-sentant for hiv/aids, gerne som ambassadør.
Direct Fax (+45) 33 37 30 25
-2-
HIV-smittedeDer mangler fokus på de særlige forhold for hiv-smittede, herunder målrettede programmer.Arbejdet bør tage udgangspunkt i GIPA – Greater Involvement of People Living with aids.BehandlingØget finansiel støtte til f.eks. WHOs "3 by 5".Mor-barn medicinDa kun 1 % af mødre i Afrika har adgang til denne effektive, simple og billige medicin, bør Dan-mark støtte udbredelsen af denne form for medicin.Medicin genereltHandlingsplanen bør forholde sig til udbredelsen af 2. generationsmedicin i udviklingslande.Den private sektorAlle virksomheder, der har kontrakt med DANIDA, bør tage stilling til, hvorvidt en hiv/aids-plan errelevant for deres medarbejdere. Udgifter til en eventuel handlingsplan skal ikke tages i betragtning iforhold til den samlede udbudspris, hvis andre udbydere ikke har udarbejdet en lignende handlings-plan.VestafrikaDer bør laves en regional plan for Vestafrika, hvor Danmark er særligt repræsenteret gennem pro-gramsamarbejdslande. Danmark bør arbejde for, at disse lande ikke gentager udviklingen i det syd-lige Afrika, hvor antallet af smittede er eksploderet i løbet af det sidste årti. Lignende forebyggendetiltag kan gennemføres i enkelte Latinamerikanske lande.EUDet bør arbejdes for, at EU i højere grad prioriterer hiv/aids i udviklingsarbejdet. Således bør enstørre andel af EU's udviklingsmidler målrettes mod hiv/aids.Partnerskaber med regionale/lokale medierDer bør opbygges partnerskaber med regionale og lokale medier i hiv/aids ramte områder, hvorigen-nem oplysning om hiv/aids kan fremmes, herunder på lokale sprog. Hermed kan særligt informationtil ungdommen styrkes.SFhilser det velkomment, at regeringens strategi for bekæmpelse af hiv/aids i udviklingslandene harbevæget sig væk fra sit ensidige fokus på forebyggelse og nu har en bedre sammenhæng mellemforebyggelse, pleje og behandling. Samtidig er SF tilfredse med, at regeringens strategi fortsætter sintilslutning til UNAIDS ”Three ones”- princip, der søger en bedre koordinering af bistanden.SF tager i sit arbejde med udviklingsbistand udgangspunkt i, at formålet med udviklingsbistandener, at den skal gøre sig selv overflødig ved at bidrage til, at befolkningen i udviklingslandene sættesfri, økonomisk såvel som politisk. Bekæmpelse af de store sygdomme, som eksempelvis hiv/aids, eren helt central del af den økonomiske frisættelse, fordi epidemien i alvorlig grad svækker udvik-lingslandene i at kunne udvikle sig økonomisk.
-3-
Behandling stadig ikke tilstrækkelig prioriteretFor SF er det af flere grunde af stor vigtighed, at Danmarks indsats for behandling af de mange mil-lioner aids-ramte i udviklingslandene opprioriteres kraftigt. Danmark kan ikke sidde overhørigt, atmindre end 7 % af de mennesker, der har akut brug for livsforlængende medicin, har adgang til den,når det i vores del af verden er en selvfølge, at man kan få den medicin, man har brug for. Derud-over er det rent samfundsøkonomisk en fordel at give de hiv/aids-ramte i udviklingslandene adgangtil den livsforlængende medicin. I visse dele af det sydlige Afrika er det således vanskeligt at opret-holde daglige arbejdsaktiviteter på grund af dødsfald, sygdom og begravelser. Det medfører selvsagten meget lav effektivitet – også for udviklingsprojekter – og er dermed medvirkende til at undermi-nere udviklingsbistanden generelt.SF er altså positivt indstillet over for strategiens øgede fokus på behandling og på sammenhængenmellem forebyggelse og behandling. Samtidig er det dog SF’s opfattelse, at behandling stadig ikkestår tilstrækkeligt stærkt i strategien. Selv om strategien giver udtryk for forståelse for vigtigheden afbehandling, lægges der i opsummeringerne af, hvad Danmark konkret vil gøre, efter SF’s opfattelseikke tilstrækkelig vægt på behandling og indkøb af medicin. Derudover finder SF det bekymrende,at der lægges op til, at en del af de midler, der er afsat til behandling, tilsyneladende skal gå til enopgradering af udviklingslandenes generelle sundhedssystemer, inden der kan blive tale om behand-ling [1]. Hovedparten af sundhedssystemerne i udviklingslandene er dårlige/nedslidte, og der kanderfor gå meget lang tid, inden en reel behandlingsindsats vil komme i gang. Da mange organisatio-ner – eksempelvis Læger Uden Grænser – endvidere allerede nu har gode erfaringer med behand-ling, mener SF ikke, at der er nogen grund til at vente på en generel opgradering af sundhedssyste-merne. SF frygter, at koblingen mellem midler til behandling og opgradering af sundhedssystemervil udhule behandlingsindsatsen inden den for alvor er kommet i gang.Samtidig bør en strategi for bekæmpelse af hiv/aids også tage stilling til spørgsmålet om patenter påmedicin. Det faktum, at medicin de seneste år er blevet langt billigere i udviklingslandene, skyldes ihøj grad, at der samtidig er blevet udviklet en 2. generations ARV-behandling i Vesten. Udviklings-landene har derfor fået adgang til 1. generations-behandlingen, men i øjeblikket ses en stigende ten-dens til resistens over for denne type medicin. Derfor er det nødvendigt, at også Danmarks strategiforholder sig til, hvordan man kan give udviklingslandene adgang også til 2. generationsmedicinen.Danmark bør i EU arbejde for, at spørgsmålet om adgang til billig 2. generationsmedicin bringes opi WTO i 2005.
[1] Strategiens p. 7
-4-
Satsning på kvinder og børn uden konkretiseringSF ser med stor glæde, at strategien har valgt at fokusere på indsatsen for kvinder og børn, der ersærligt udsatte for hiv/aids-epidemien. Dog ønsker SF en højere grad af konkretisering, når det gæl-der behandlingsindsatsen for gruppen. Konkrete medicintyper som mor-til-barn medicin (der er en-kel at tage og relativt billig) samt de såkaldte PEP-behandlinger [2] (medicin, der forhindrer vold-tægtsofre i at udvikle hiv/aids) nævnes ikke i strategien, hvilket SF finder beklageligt.Derudover finder SF, at det er bekymrende, at strategien nævner manglende oplysning og utilstræk-kelig adgang til sundhedsydelser som hovedårsagen til kvinders større sårbarhed over for hiv/aidsuden at nævne vold og voldtægt, der er direkte årsag til et voldsomt stort antal smittede i udviklings-landene.Endelig finder SF, at Danmarks støtte til det såkaldte ”3 by 5”-initiativ bør øges.Bedre fokus på muligheder for at standse epidemien ønskesI regeringens strategi tages der ikke stilling til en eventuel stærkere satsning på Vestafrika. I denvestlige del af Afrika er det stadig muligt at bremse epidemien, sådan som blandt andet Uganda hargjort det. Det skyldes, at epidemien endnu ikke har nået det niveau, der får den til at vokse eksplo-sivt. Da Danmark har adskillige programsamarbejdslande i Vestafrika, vil det være ønskeligt, omdette aspekt kunne tages med i strategien.Krav i forbindelse med udbudSF er bekendt med, at Udenrigsministeriet har en intern hiv/aids-politik for egne ansatte. Dette godeinitiativ kunne med fordel udvides, så der stilles krav til alle relevante projekter og virksomhe-der/organisationer, der deltager i udbudsrunder, om at have en hiv/aids-politik.
Med venlig hilsenAmalie Andresen,udvalgsassistent
[2] Post Exposure Prophylaxis, skal tages inden 24 timer og i 30 dage.