Europaudvalget 2004-05 (2. samling), Det Udenrigspolitiske Nævn 2004-05 (2. samling), Udenrigsudvalget 2004-05 (2. samling)
2649+2650 - Almindelige anl. Bilag 3, UPN Alm.del Bilag 13, URU Alm.del Bilag 27
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
7. marts 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 11. marts 2005 –
dagsordenspunkt rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 16.-17. marts 2005 – vedlægges Udenrigsministeriets
supplerende notat vedrørende dagsordenspunkt 11.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
148494_0002.png
2
SUPPLERENDE SAMLENOTAT
Til:
CC:
Fra:
Emne:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
Bilag:
Udenrigsministeriet
Supplerende bidrag til samlenotat for
rådsmøde (almindelige anliggender og
eksterne forbindelser) den 16.-17. marts
2005 -
Dagsordenpunkt 11: Moldova
Dato:
7. marts 2005
Nyt notat.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Rådet ventes uden debat at vedtage en fælles aktion vedrørende udpegelse af en EU Særlig
Repræsentant for Moldova.
2. Baggrund
EU ønsker med udpegelsen af en Særlig Repræsentant (EUSR) for Moldova
at styrke EU’s engagement i bestræbelserne på at finde en løsning på
konflikten mellem Moldova og udbryderregionen Transnistrien. En række
faktorer, der hidtil har bidraget til status quo, synes under forandring, og ikke
mindst vil den positive udvikling i Ukraine kunne skabe grundlag for positiv
fremdrift i konfliktløsningsprocessen.
3. Hjemmelsgrundlag
Den fælles aktion vedrørende udpegelse af en Særlig Repræsentant for
Moldova har hjemmel i TEU art. 14, 18 (5) og 23 (2).
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Forhandlinger om en fredelig løsning på konflikten mellem Moldova og
udbryderregionen Transnistrien har til dato fundet sted i et fempartsformat
med OSCE, Rusland og Ukraine som mæglere. Disse forhandlinger har ikke
båret frugt. Moldova er omfattet af den Europæiske Naboskabspolitik
(ENP), og EU’s handlingsplan med Moldova godkendtes på et
Samarbejdsråd den 22. februar 2005. EU har i stigende grad interesse i at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
fremme en løsning på konflikten. Med udviklingen i Ukraine synes der at
være opstået mulighed for fornyet fremdrift i forhandlingsprocessen.
EUSR’en skal virke til fremme af EU’s overordnede politik i relation til
Moldova, herunder arbejde for en fredelig løsning på Transnistrien-
konflikten, fremme af respekten for menneskerettighederne i Moldova,
udvikling af gode og tætte relationer mellem EU og Moldova på basis af
fælles værdier, bekæmpelse af illegal handel samt arbejde for en styrkelse af
regional stabilitet og samarbejde. Udpegelse af en EUSR for Moldova vil i
særdeleshed styrke EU’s muligheder for positivt at præge bestræbelserne på
at finde en løsning på Transnistrien-konflikten bl.a. gennem en styrket dialog
med alle relevante parter i regionen. EUSR’en får et bredt mandat, der
dækker alle aspekter af konflikten, herunder den interne udvikling i Moldova.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke sendes i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter udpegelsen af en Særlig Repræsentant for Moldova.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er i EU-kredsen enighed om at udpege en Særlig Repræsentant for
Moldova.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.