Udenrigsudvalget 2004-05 (2. samling)
URU Alm.del Bilag 229
Offentligt
2615236_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Udviklingspolitisk Kontor
Udenrigsudvalget, FIU (2. samling)
URU alm. del - Bilag 229
L 175 - Svar på § 6 Spørgsmål 1-6
Offentligt
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Girokonto 3 00 18 06
Folketingets Finansudvalg
Bilag
Journalnummer
Kontor
1*5
104.DAN .6-1.a.
UDV
19.september
2005
Vedlagt fremsendes i 5 eksemplarer svar på spm. 1-6 af 2. september
2005 fra Finansudvalget vedrørende FFL06.
/
//Å
URU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 229: Kopi URU svar på spm. 1-6 af 2. september 2005 fra Finansudvalget vedrørende FFL06
2615236_0002.png
UDENRIGSMINISTERIET
Den
19.september 2005
Finansudvalgets spørgsmål nr.
1 af 2. september 2005 vedr.
1-..U.L06 til skriftlig besvarelse
Spørgsmål 1 — Ad. § 6.3. Bistand til udviklingslandene:
Idet eksempelvis henvises til flerårsbudget for bistanden til udviklingslandene i anmærkningerne s.
67, budgetspecifikationerne til §06.32.01. Udviklingslande i Afrika (s. 71) og aktivitetsoversigterne
for tilsagn og udbetalinger (s. 73) ønskes en redegørelse for de budgetmæssige og øvrige
konsekvenser af overgangen fra udbetalings- til tilsagnsbudgettering.
Svar:
Der vedlægges bilag som forklarer konsekvenserne af overgangen fra udbetalings- til
tilsagnsbudgettering.
URU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 229: Kopi URU svar på spm. 1-6 af 2. september 2005 fra Finansudvalget vedrørende FFL06
2615236_0003.png
tittering
art fortalt...
•=
URU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 229: Kopi URU svar på spm. 1-6 af 2. september 2005 fra Finansudvalget vedrørende FFL06
2615236_0004.png
Tilsagnsbudgettering er en
regnskabsteknisk metode
Forskellen mellem tilsagnsstyring og udbetalings-
styring ligger i, hvordan man opfører budgettallene
på finansloven.
Eksempel: Finansiering af 5-årigt sundhedssektorprogram i Kenya til 250 mio. kr.
Før: Udbetalingsbudgettering
802007
50
BO2008
50
BO2009
50
2010*
50
Kenya
50
FL2006
Sundhed
Nu: Tilsagnsbudgettering
BO2007
0
Kenya
250
FL2006
BO2008
0
BO2009
0
2010*
0
Sundhed
URU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 229: Kopi URU svar på spm. 1-6 af 2. september 2005 fra Finansudvalget vedrørende FFL06
2615236_0005.png
Pengene til udviklingsbistand berøres
ikke af tilsagnsbudgettering
Vigtigt er:
• at budgetmetoden ikke påvirker, hvad
pengene kan bruges til
• at budgetmetoden ikke påvirker, hvor
mange penge, der går til udviklingsbistand
URU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 229: Kopi URU svar på spm. 1-6 af 2. september 2005 fra Finansudvalget vedrørende FFL06
2615236_0006.png
Med tilsagn kommer der større udsving i
tallene på finansloven...
Eksempel på opstilling af tilsagn på finansloven:
2006 2007 2008 2009
0 170 150
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0 100
0
'.
0
0
0 135
Finanslovstal for Benin, FFLO6
Sektor
Landbrug
Vand
Transport
Uddannelse
God regeringsførelse
Makroøkonomiske
reformer
Andre
I alt
''
J
10 10 10 ' 10'
10 145 110 10
URU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 229: Kopi URU svar på spm. 1-6 af 2. september 2005 fra Finansudvalget vedrørende FFL06
2615236_0007.png
...men udbetalingsprofilen vil være
uændret
Faktiske årlige udbetalinger til Benin
baseret på finanslovseksemplet:
Udbetalingsprofil for Benin
Sektor
Landbrug
Vand
Transport
Uddannelse
God regeringsførelse
Budgetstøtte
Andre
I alt*
2005 2006 2007 2008 2009
22
20
20
20 20
40
45
45 45 45
50
47
57
57
57
20 19
32
32 32
10 10 10 10 10
30
27 17 17 17
8 20
7
7
7
180 188 188 188 188
*Årsagen til forventet stigning i udbetalingerne på 8 mio. kr. fra 2005 til 2006 skyldes, at
udgifterne til rådgivere fra og med 2006 afholdes over landerammen. Disse udgifter blev
tidligere afholdt over §06.32.04.10. Rådgiverbistand
URU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 229: Kopi URU svar på spm. 1-6 af 2. september 2005 fra Finansudvalget vedrørende FFL06
2615236_0008.png
Opgørelsen af Danmarks
bistandsprocent ændres ikke
• OECD/DAC-tallene og bistandsprocenten
beregnes fortsat alene ud fra årets
udbetalinger
• Efter omlægningen er Danmarks
bistandsprocent internationalt fortsat fuldt ud
sammenlignelig med andre landes
bistandsprocenter og med tidligere finanslove
URU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 229: Kopi URU svar på spm. 1-6 af 2. september 2005 fra Finansudvalget vedrørende FFL06
2615236_0009.png
UDENRIGSMINISTERIET
Den
19.september 2005
Finansudvalgets spørgsmål nr.
2 af 2. september 2005 vedr.
FFL06 til skriftlig besvarelse
Spørgsmål 2 — Ad § 6.3. Bistand til udviklingslandene:
Der ønskes en specificeret oversigt over de enkelte sektorprogrammer fordelt på lande og sektorer
angivet i absolutte tal og procentvis.
Svar:
Tabel: Oversigt over dansk støtte til sektorprogrammer i udviklingslande
Oprindelige folk og
folkelig deltagelse
Fiskeri
Erhvervsudvilding
Energi
Uddannelse
Miljø og
Naturressourceforvaltning
Sundhed
Vand og sanitet
Transport
Landbrug
Bangladesh
Nicaragua
f
&
i
2
03
ll
z
CO
I
u-
fle
.
eS
E.
:
.-
(-
9
'i
3,
.
m
W
ri
2
l
Z
E
l
Z
*Udviklingssamarbejdet med Egypten er under udfasning
Nedenstående opgørelse over de igangværende sektorprogrammer er baseret på
aktivitetsoversigterne i .141 2006, der angiver de budgetterede udbetalinger for 2006. Oversigten
-ii
over planlagte igangsættelser af nye faser af sektorprogrammer for de næste fire år er baseret på
tilsagn som anført i FFL 2006. De anførte beløb er alene af vejledende karakter, idet
Tanzania
Uganda
E,
,
. 3
URU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 229: Kopi URU svar på spm. 1-6 af 2. september 2005 fra Finansudvalget vedrørende FFL06
2615236_0010.png
udviklingsministeren, som angivet i den indledende tekst til §06.3. på FFL06, er bemyndiget til
løbende at tilpasse tilskuddene til den faktiske udvikling inden for de respektive tilskudsområder.
Tanzania
Periode
2004-2009
Sundhed
2005-2010
Veje
2003-2008
Landbrug
2003-2008
Erhvervssektor
Andre aktiviteter _
Kenya
_
Periode
Sundhed
Vand og sanitet
Landbrug
Erhvervssektor
Andre aktiviteter
U anda
Periode
Sundhed
Veje
Landbrug
Vand og sanitet
Andre aktiviteter
Mozambique
Periode
Sundhed
Uddannelse
Landbrug
Energi
Andre aktiviteter
2006-2010
2002-2007
2005-2009
2002-2006
Udbetaling 06 i
mio. kr.
45
65
50
60
100
°A af landeramme Forventede
tilsagn i mio.kr.
2006: 380
14%
2008: 390
20%
2009: 355
16%
19%
31%
2005-2010
2003-2007
2004-2009
2003-2007
Udbetaling 06 i
mio. kr.
65
46
47
56
56
% af landeramme Forventede
tilsagn i mio.kr.
. 2007: 30
24%
2009: 250
17%
2009: 250
17%
. 2008: 300
21%
21%
2000-2006
2004-2009
2005-2010
2005-2010
Udbetaling 06 i
mio. kr.
51
31
. 28
30
25
% af landeramme Forventede
tilsagn i mio.kr.
2006: 250
31%
. 2009: 160
19%
17%
18%
15%
Udbetaling 06 i
mio. kr.
104
95
62
38
101
°A) af landeramme Forventede
tilsagn i mio.kr.
26%
2009: 590
24%
15,5%
2008:350
2008: 225
9,5%
25%
URU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 229: Kopi URU svar på spm. 1-6 af 2. september 2005 fra Finansudvalget vedrørende FFL06
2615236_0011.png
Ghana
Periode
Sundhed
Veje
Vand og sanitet
Erhvervssektor
Andre aktiviteter
Benin
Periode
Uddannelse
Veje
Landbrug
Vand og sanitet
Andre aktiviteter
Burkina Faso
Periode
Uddannelse
Energi
Landbrug
Vand og sanitet
Andre aktiviteter
Zambia
Periode
Sundhed
Uddannelse
Veje
Vand og sanitet
Andre aktiviteter
E
ten
Periode
Miljø
Andre aktiviteter
2001-2008
Udbetaling 06 i
mio. kr.
48
14
2002-2006
1999-2005
2002-2007
2004-2009
Udbetaling 06 i
mio. kr.
25
55
60
20
30
2005-2010
2005-2008
2005-2010
2005-2009
Udbetaling 06 i
mio. kr.
20
19
26
60
73
2005-
2005-2010
2004-2009
2005-2010
Udbetaling 06 i
mio. kr.
19
47
20
45
57
2003-2007
2003-2009
2004-2009
2003-2008
Udbetaling 06 i
mio. kr.
67
91
62
31
46
°A) af landeramme Forventede
tilsagn i mio.kr.
2007: 425
23%
31%
21%
2009:300
10%
15%
% af landeramme - Forventede
tilsagn i mio.kr.
10%
25%
2009: 150
11%
24%
30%
% af landeramme Forventede
tilsagn i mio.kr.
10%
Udfaset i 2008
10%
13%
2009: 250
30%
37%
% af landeramme Forventede
tilsagn i mio.kr.
13%
Udfaset 2006
, 29%
, 2007: 370
31%
, 2009: 210
11%
16%
.
°/(:) af landeramme Forventede
tilsagn i mio.kr.
Udfaset i 2008
77%
23%
URU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 229: Kopi URU svar på spm. 1-6 af 2. september 2005 fra Finansudvalget vedrørende FFL06
2615236_0012.png
Periode
Veje
Landbrug
Vand og sanitet
Andre aktiviteter
2000-2006
2006-2010
2005-2010
Udbetaling 06 i
mio. kr.
23
78
59
54
% af landeramme Forventede
tilsagn i mio.kr.
11%
2006:531
36%
28%
25%
Periode
Uddannelse
Miljø og
vedvarende
energil
Andre aktiviteter
n
Periode
Sundhed
Uddannelse
Miljø- og
byudvikling
Andre aktiviteter
2003-2007
2003-2007
2004-2009
2004-2009
Udsat til 2007
Udbetaling 06 i
mio. kr.
63
% af landeramme Forventede
tilsagn i mio.kr.
47%
2007: 325
72
53%
Udbetaling 06 i
mio. kr.
13
14
24
17
% af landeramme ' Forventede
tilsagn i mio.kr.
2007: 55
19%
. 2008: 80
20%
2009: 60
36%
' 25%
Periode
Erhvervssektor
Fiskeri
Landbrug
Vand og sanitet
Andre aktiviteter
2005-2009
2005-2010
-2007
2006-2010
Udbetaling 06 i
mio. kr.
24
41
36
66
110
% af landeramme Forventede
tilsagn i mio.kr.
2009: 230
8%
15%
2007: 230
13%
2006: 430
24%
40%
Sektorprogrammet blev ikke iværksat i 2005 som ventet grundet den politiske udvikling i landet. Aktiviteterne er dog søgt
videreført gennem ikke-statslige organisationer for at sikre grundlag for senere opstart af sektorprogram. Disse udgifter er opført
under 'andre aktiviteter'.
URU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 229: Kopi URU svar på spm. 1-6 af 2. september 2005 fra Finansudvalget vedrørende FFL06
2615236_0013.png
Nicaragua
____
Periode
Uddannelse
Veje
Landbrug
Miljø
Andre aktiviteter
Bolivia
Periode
Uddannelse
Oprindelige folk
Landbrug
Miljø
Andre aktiviteter
2005-2009
2005-2009
2005-2010
2006-2010
Udbetaling 06 i
mio. kr.
27
23
33
29
45
% af landeramme Forventede
5 tilsagn i mio.kr.
17%
15%
21%
2006: 200
18%
29%
2005-2009
2005-2009
2004-2009
2005-2010
Udbetaling 06 i
mio. kr.
27
55
25
27
56
% af landeramme Forventede
tilsagn i mio.kr.
14%
29%
13%
14%
30%
I perioden 2006-09 forventes der endvidere igangsat et nyt erhvervssektorprogram og et nyt
miljøprogram i programsamarbejdslandene. Det er dog fortsat uafklaret i hvilke lande disse
programmer vil blive etableret.
URU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 229: Kopi URU svar på spm. 1-6 af 2. september 2005 fra Finansudvalget vedrørende FFL06
2615236_0014.png
UDENRIGSMINISTERIET
Den
1 9 . september 2005
Finansudvalgets spørgsmål nr.
3 af 2. september 2005 vedr.
FFL06 til skriftlig besvarelse
Spørgsmål 3 — Ad § 6.3. Bistand til udviklingslandene:
Der ønskes en oversigt — med anvendelse af sammenlignelige tal — over udviklingen i Danmarks
udviklingsbistand som procent af BNI i årene 2000-10.
Svar:
Danmarks og de øvrige OECD-landes officielle bistand ODA ("Official Development
Assistance") opgøres efter et fælles regelsæt fastsat i et direktiv udarbejdet af OECD's
udviklingskomite DAC ("Development Assistance Committee"). I henhold til dette direktiv
opgøres officiel udviklingsbistand som de midler, der bilateralt eller multilateralt opfylder følgende
betingelser:
Midlerne skal bruges i eller til fordel for lande, der af DAC kategoriseres som
udviklingslande.
Midlerne skal være stillet til rådighed af officielle myndigheder eller gennem officielle
styrelser og myndigheder.
Aktiviteterne, der finansieres af disse midler, skal have fremme af økonomisk udvikling og
velfærd i udviklingslandene som sit hovedformål.
Midlerne skal ydes med et gaveelement på minimum 25%.
Hverken DAC-direktivets beregningsgrundlag eller principperne for de danske indberetninger til
DAC er ændret. Oversigten over Danmarks udviklingsbistand for 2000-2010 er derfor angivet
nedenfor, dels som tallene i henhold til DAC-direktivet er indberettet til OECD/DAC i årene
2000-2004, dels som tallene p.t. skønnes at blive i årene 2005-2010.
Nedenstående tabel viser forventningerne til Danmarks udviklingsbistand 2006-2010 baseret på
regeringsgrundlagets garanti for, at udviklingsbistanden ikke vil blive mindre end 0,8 pct. af BNI.
Tabel 1: Danmarks samlede udviklingsbistand opgjort i henhold til OECD's DAC-regier
Udviklingsbistand (mia.
kr., årets priser)
Udviklingsbistand i % af 1,06 1,03 0,96 0,84 0,85 0,83 0,80 0,80 0,80 0,80
BNI
*Skøn, der er baseret på Finansministeriets skøn for BNI for 2005 og fremefter, august 2005
2000 2001 2002 2003
13,5 13,6 13,0 11,5
2004 2005* 2006* 2007* 2008* 2009* 2010*
12,2 12,6 12,8 13,3 13,8 14,3 14,8
0,80
URU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 229: Kopi URU svar på spm. 1-6 af 2. september 2005 fra Finansudvalget vedrørende FFL06
2615236_0015.png
UDENRIGSMINISTERIET
Den
19.september 2005
Finansudvalgets spørgsmål nr.
4 af 2. september 2005 vedr.
FFL06 til skriftlig besvarelse
Spørgsmål 4 — Ad § 6.35.01.13. Oplysningsvirksomhed
I anmærkningerne til underkontoen s. 115 angives, at "oplysningsbevillingen kan søges af
privatpersoner, skoler, medier mv. Bevillingen kan ikke søges af private organisationer og
foreninger."
Ministeren bedes uddybe anvendelsen af bevillingen. Hvad der menes med "mv." og hvem der
"ikke" kan søge. Ville f.eks. Jyllands-Posten eller Mellemfolkeligt Samvirke kunne søge?
Svar:
"Mv." omfatter f.eks. institutioner, biblioteker, private virksomheder, forlagsvirksomheder og
produktionsselskaber for tv, film og radio. Det betyder, at Jyllands-Posten, som er en
medievirksomhed, vil kunne søge midler fra Oplysningsbevillingen.
Derimod kan private organisationer og foreninger, herunder Mellemfolkelig Samvirke, ikke søge
midler fra Oplysningsbevillingen.
Som privatperson kan medlemmer af private organisationer fortsat søge Oplysningsbevillingen,
hvis ansøgeren kan godtgøre, at modtageren af støtten personligt er involveret i tilrettelæggelsen og
udførelsen af oplysningsarbejdet, og at pågældende hæfter personligt for midlerne og
regnskabsaflæggelsen.
URU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 229: Kopi URU svar på spm. 1-6 af 2. september 2005 fra Finansudvalget vedrørende FFL06
2615236_0016.png
UDENRIGSMINISTERIET
Den
19.september 2005
Finansudvalgets spørgsmål nr.
5 af 2. september 2005 vedr.
FFL06 til skriftlig besvarelse
Spørgsmål 5 — Ad C 6.36.01.16. Multilaterale rådgivere
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor bevillingen falder i F-året for igen at stige i BO-årene.
Svar:
Bevillingen til multilaterale rådgivere falder i finansåret 2006 med 10 mio. kr. som led i
omprioriteringen af midler fra multilateral til bilateral bistand. Stigningen i BO-årene er foreløbige,
ikke-bindende angivelser af bevillinger for de 3 år, der følger efter finansåret, jf. s. 471 i FFL06.
URU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 229: Kopi URU svar på spm. 1-6 af 2. september 2005 fra Finansudvalget vedrørende FFL06
2615236_0017.png
UDENRIGSMINISTERIET
Den
19 . september 2005
Finansudvalgets spørgsmål nr.
6 af 2. september 2005 vedr.
FFL06 til skriftlig besvarelse
Spørgsmål 6 - Ad § 6.37.04.10. Den Europæiske Udviklingsfond (EUF)
Ministeren bedes oplyse
bidragsgrundlaget
hvem der har kompetence til at fordele midlerne
hvordan bistanden koordineres med EU's øvrige bistandsmidler
i hvilket omfang Europa-Parlamentet har indflydelse på fondens virksomhed
Svar
Den altovervejende del af fællesskabsbistanden til AVS landene (tidviklingslande i Afrika,
Vestindien og Stillehavet) samt bistanden til de oversøiske lande og territorier (OLT) finansieres
gennem Den Europæiske Udviklingsfond — ikke over EU-budgettet. Den seneste europæiske
udviklingsfond (EUF 9) er oprettet ved en intern aftale af 18. september 2000 om finansiering og
forvaltning af Fællesskabets bistand efter finansprotokollen til Cotonou-aftalen, der er indgået
mellem AVS-landene, Det Europæiske Fællesskab og EU-medlemslandene. Folketingets samtykke
til Danmarks ratifikation af Cotonou-aftalen og den interne aftale er givet med folketingsbeslutning
af 30. maj 2001. I den interne aftale fastlægges bl.a. EU-medlemslandenes samlede bidragsandel til
EUF 9. På forslag fra Kommissionen og Den Europæiske Investeringsbank (EIB) - udarbejdet på
basis af det forventede udbetalingsbehov til henholdsvis bistand og lån - træffer EU's ministerråd
årligt beslutning om de samlede indbetalinger for det kommende år. Størrelsen af indbetalingerne
til fonden, der finder sted tre gange årligt, kan ændres af ministerrådet, såfremt der er behov
derfor.
Kommissionen administrerer de bistandsaktiviteter, der iværksættes med midler fra EUF 9. Den
Europæiske Investeringsbank administrerer lån gennem investeringsfaciliteten, der etableres som
en revolverende fond. Kommissionen og EIB bistås efter nærmere regler herom af udvalg med
repræsentanter for medlemslandene. I udvalgene træffes der især beslutning om programmering af
bistanden, om finansiering af projekter og om låne-finansiering.
Den største del af fællesskabsbistanden, der bl.a. ydes til landene i Asien og Latinamerika, til
Middelhavslandene, til nødhjælp og til fødevarebistand finansieres over Fællesskabets almindelige
budget. Bistanden administreres af Kommissionen, der bistås af rådgivende udvalg med
repræsentanter for medlemslandene. Der er særlige forordninger med regler om
bistandssamarbejdet med geografiske områder og om indsatser på tematiske områder som f.eks.
URU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 229: Kopi URU svar på spm. 1-6 af 2. september 2005 fra Finansudvalget vedrørende FFL06
2615236_0018.png
menneskerettigheder og demokrati. De generelle principper i EU-traktaten og i Rådets og
Kommissionens fælleserklæring af 10. november 2000 om Fællesskabets udviklingspolitik gælder
for alle dele af Fællesskabets udviklingssamarbejde. Gennemførelsen af bistanden i Kommissionen
varetages af en særlig enhed kaldet AIDCO (Aid Cooperation Office). Der kan således sikres tn
bred sammenhæng i fællesskabsbistanden.
Både EU-medlemslandenes bidrag til Den Europæiske Udviklingsfond og den del af
fællesskabsbistanden, der ydes over EU-budgettet, indregnes med hvert enkelt EU-medlemslands
budgetandele i de enkelte medlemslandes rapportering til OECD/DAC om ydet udviklingsbistand
og indgår således i beregningen af de enkelte landes bistandsprocent.
Europa-Parlamentet har afgivet en positiv udtalelse om indgåelsen af Cotonou-aftalen i forbindelse
med Ministerrådets afgørelse herom. Regnskab for Kommissionens finansielle forvaltning af
midlerne i EUF 9 forelægges hvert år for Europa-Parlamentet med henblik på godkendelse.